Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-25, 09:38
  #49
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Jag har funderat på en sak och som novis och tämligen exkluderad från egna erfarenheter så frågar jag den bråkiga skara relationsexperter som Flashback har att erbjuda. Både mans- och kvinnohatare önskas! Rentav om någon sansad person är vilse så får de också gärna svara.

Att det finns människor som umgås med sina ex är inte någon nyhet. Jag har full förståelse för fenomenet och som många andra ser jag det som direkt önskvärt om det finns gemensamma barn. Jag är främst intresserad av det jag inte förstår så jag vill helst fokusera på situationer utan gemensamma barn då de känns suspekta.

Det är inte motivationen till umgänget som jag funderar kring utan hur det fungerar rent känslomässigt. Men all input är önskvärd!

Min modell för en relation är lite förenklad uppdelad i tre komponenter, vänskap, attraktion och kärlek. Förmodligen missar jag mängder med denna förenkling men, jag tänker iaf att det borde vara ett fundament att man både uppskattar partnerns vänskap, är kär och attraherad i personen om man ska ha en relation.

Att sedan efter ett uppbrott övergå till att vara bara vänner, vanliga vänner, det finner jag lite märkligt.

Jag förstår att det är olika men, hur ofta är kärleken och attraktionen helt borta? Hur fungerar det att umgås som vän med någon som man varit kär och attraherad av?
Om man skaffat en ny partner och fortsätter att umgås med sitt ex, har jag helt fel som tolkar det som att engagemanget för den nya är rätt svagt?
Jag tänker att vill man satsa på något nytt bör man inte leva kvar onödigt mycket i det gamla. Jag uppfattar det som veligt.

Min fördom är att antingen tvingar sig den ena eller båda personen att umgås med den andra för att slippa konflikt, eller så vill den ena eller båda ha en chans till... Har jag fel?

Umgås människor med sina ex på exakt samma sätt som andra vänner eller lever attraktionen kvar även om kärleken är borta?

Ni som hänger med era ex, lever någon sexuell spänning kvar (oavsett om man vill agera på det eller ej).
Säg att ni verkligen gillade exet rumpa, blir denna röv helt oattraktiv helt plötsligt bara för att relationen tagit slut?

Så, upplys mig, förklara, få mig att förstå. Eller skit i det, detta är Flashback och jag bryr mig inte om era känslor, bry er inte om mina.
Om det kvarstår någon sexuell eller romantisk spänning, så kan man naturligtvis inte vara vänner.

(Kan kan man väl, men det är inte ok mot en ny partner, och dessutom som bäddat för krångel och onödiga problem.)

En långvarig relation där all sexuell och romantisk spänning hinner brytas ned och ebba ut fullständigt, samtidigt som vänskapen består, skulle kunna fungera som en ren vänskapsrelation.

Det frågades efter hur man ser på t ex en snygg röv hos ett ex.
Om exet är en platonisk vän, enligt ovanstående, så ser man på henne som typ en syster. Då kan man registrera, rent objektivt, att personen har fin rumpa, tuttar etc. men något blockerar en ifrån att koppla det till sex/romantik.
Tvärt emot vad många kvinnor tror (min erfarenhet är många kvinnor är svartsjuka på killens ex), så utgör de hundratals helt främmande läckra tjejer som man ser varje dag, ett större ”hot” än gamla ex som man är färdig med.

Min erfarenhet är att man KAN vara platonisk vän med ett ex. Men inte om det kvarstår någon form av sexuell/romantisk spänning. Två scenarier som jag kan tänks mig:
1. Man har en väldigt ful/oattraktiv vän av motsatt kön (alternativt någon som man av annan anledning är blockerad från att tända på, som känns som en syster eller liknande), och sedan försöker forcera fram en relation t ex för att slippa uppleva ensamhet, fastän man egentligen inte tänder/klickar. Sedan ger man upp och erkänner att man inte tänder på varandra, och återgår till att vara platoniska vänner.
2. Exemplet jag tog upp tidigare, där man varit tillsammans med någon så länge att all sexuell/romantisk spänning har ebbat ut fullständigt. (Relationen har förmodligen heller aldrig innefattat någon form av stark naturlig (”magisk”) kemi.)
Citera
2018-12-30, 09:46
  #50
Medlem
Aurelias avatar
Kan ju ta mig själv som exempel och svara att det varierar.
Jag har 3 "ex" som jag fortfarande har kontakt med.
"Gymnasiekärleken" som också varit jobbarkompis under många år- Fortfarande fysiskt attraherad av, vi har legat i perioder då bägge varit singlar under de sista 20 åren.

"Lumparkompisen" som är min bästa vän, var egentligen bara en kort fling där vi snabbt konstaterade att vi inte passade ihop- Tycker han är snygg men är inte sexuellt attraherad alls.

"Mannen i mitt liv" nästan 10 år tillsammans och han har alltid varit min ögonsten och snyggast i världen- Idag lika intressant som en burk kattmat i mina ögon, ingen attraktion alls.

Den sistnämnda hade jag helt valt bort all kontakt med om det inte var för att vi har 2 hundar ihop. Den dagen de går ur tiden gör all kontakt det också.
Citera
2019-01-01, 13:58
  #51
Avstängd
Skulle säga såhär, och tror flera här håller med.

Dom grejerna som gör att just ett ex blir ett ex, allt det gör att hela attraktionen dämpas/sänks.

Så även om röven är made my god, så kommer allt det där andra i bakgruden så hela helhets intrycket
sänks. Man smått pustar i huvudet och tänker its not worth it.

Så känner jag med dom ex som man attraheras av men blev just ex av en anlednng.
Sen finns även dom ex som man avslutade på bättre grunder. DEN attraktionen dämpas inte.
= sex om tillfälle uppstår även om vi är singlar.
Citera
2019-01-03, 12:49
  #52
Medlem
Jag är vän med ett ex. Kan säga att lusten/attraktionen är exakt noll och intet. Funderar i efterhand på hur den öht kunde finnas tidigare...

Men det beror nog på hur det tar slut osv. Om man inte vill bryta så kan ju kärleken och attraktionen bestå. Då hade det nog varit svårt att bara vara vänner.
Citera
2019-01-10, 23:56
  #53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillemariskrentjur
Fy fan för ditt ex, så beter man sig inte! Speciellt inte när det finns barn med i ekvationens lösning.

Eh! Jo! Han får göra vad han vill efter att det är slut! (Ber om ursäkt om du var ironisk).
Citera
2019-01-11, 00:06
  #54
Medlem
När jag bestämmer att jag inte gillar någon såpass mycket att jag inte vill fortsätta, finns det inte någon attraktion. Killar har försökt få mig tillbaka och visst att jag kan ha tyckt bra om dem men de har uppträtt på vis som omöjliggjort intim relation.

Det är över när det är över
Citera
2019-01-12, 00:30
  #55
Medlem
Jag har ett ex som jag nog inte skulle kunna träffa utan att vilja ha sex med honom. Resten skulle jag kunna träffa utan att känna någonting alls för. På senaste tiden har jag varit sexuellt frustrerad och funderat på om jag skulle fråga ett ex.. och om han skulle ställa upp. Han är i en relation så förmodligen skulle han inte göra det, men han är rätt sexgalen så.. Men jag skulle bara ångra mig efteråt ändå så. Låt det förflutna vara...
Citera
2023-11-20, 09:05
  #56
Medlem
Hej Phailure.. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande en fråga.. Kan jag få din e-post? Gick inte att skicka PM!!
Citera
2023-11-20, 09:32
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Intressant, tror er situation är den som mest liknar min väns faktiskt, förutom att de inte har någon ny.

Har du och din nya kärlek talat om din "exrelation"? Du säger att de kommer bra överens, det låter riktigt bra.

Hur gick ett uppbrott till?

Även om jag hoppas och tror att du slipper så är jag nyfiken på hur du skulle reagerat om din nuvarande bad dig minska eller sluta umgås.
Du behöver givetvis inte svara, jag blev bara så nyfiken.


Hej Phailure.. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande en fråga.. Kan jag få din e-post? Gick inte att skicka PM!
Citera
2023-11-20, 10:18
  #58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Yngre tjejer vill ofta hänga med sina ex, för att "blockera" andra tjejer från exet. Det är ett dominansbeteende gentemot andra tjejer, och något som snubbar inte borde tolerera. Få män har balls nog att dumpa exet helt, när hon kommer och ska "hänga".
Citera
2023-11-21, 14:56
  #59
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillemariskrentjur
Fy fan för ditt ex, så beter man sig inte! Speciellt inte när det finns barn med i ekvationens lösning.

Är det slut så får väl båda träffa vem de vill?
Citera
2023-11-21, 19:33
  #60
Medlem
Emmiliciouss avatar
Det finns en orsak till att ett ex är ett ex. Orsaken är att det är slut. Själv umgås jag inte på det sättet med ett ex att fysisk attraktion blir ett problem. Vet man att det verkligen är slut så gör man bäst i att bryta helt. Det hade också känts respektlöst mot en ny partner att umgås med sina ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback