Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-15, 13:33
  #1
Medlem
Jag har funderat på en sak och som novis och tämligen exkluderad från egna erfarenheter så frågar jag den bråkiga skara relationsexperter som Flashback har att erbjuda. Både mans- och kvinnohatare önskas! Rentav om någon sansad person är vilse så får de också gärna svara.

Att det finns människor som umgås med sina ex är inte någon nyhet. Jag har full förståelse för fenomenet och som många andra ser jag det som direkt önskvärt om det finns gemensamma barn. Jag är främst intresserad av det jag inte förstår så jag vill helst fokusera på situationer utan gemensamma barn då de känns suspekta.

Det är inte motivationen till umgänget som jag funderar kring utan hur det fungerar rent känslomässigt. Men all input är önskvärd!

Min modell för en relation är lite förenklad uppdelad i tre komponenter, vänskap, attraktion och kärlek. Förmodligen missar jag mängder med denna förenkling men, jag tänker iaf att det borde vara ett fundament att man både uppskattar partnerns vänskap, är kär och attraherad i personen om man ska ha en relation.

Att sedan efter ett uppbrott övergå till att vara bara vänner, vanliga vänner, det finner jag lite märkligt.

Jag förstår att det är olika men, hur ofta är kärleken och attraktionen helt borta? Hur fungerar det att umgås som vän med någon som man varit kär och attraherad av?
Om man skaffat en ny partner och fortsätter att umgås med sitt ex, har jag helt fel som tolkar det som att engagemanget för den nya är rätt svagt?
Jag tänker att vill man satsa på något nytt bör man inte leva kvar onödigt mycket i det gamla. Jag uppfattar det som veligt.

Min fördom är att antingen tvingar sig den ena eller båda personen att umgås med den andra för att slippa konflikt, eller så vill den ena eller båda ha en chans till... Har jag fel?

Umgås människor med sina ex på exakt samma sätt som andra vänner eller lever attraktionen kvar även om kärleken är borta?

Ni som hänger med era ex, lever någon sexuell spänning kvar (oavsett om man vill agera på det eller ej).
Säg att ni verkligen gillade exet rumpa, blir denna röv helt oattraktiv helt plötsligt bara för att relationen tagit slut?

Så, upplys mig, förklara, få mig att förstå. Eller skit i det, detta är Flashback och jag bryr mig inte om era känslor, bry er inte om mina.
Citera
2018-12-15, 13:49
  #2
Medlem
KlitorisKalles avatar
Studierna visar ju att nästan 100% av kontakter med ex resulterar i sexuellt samkväm. Risken är större att en sådan sexuell situation uppstår om någon redan har en ny partner.
Citera
2018-12-15, 14:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Studierna visar ju att nästan 100% av kontakter med ex resulterar i sexuellt samkväm. Risken är större att en sådan sexuell situation uppstår om någon redan har en ny partner.


Jag har läst studier som visar att relationer med ex ofta har en negativ inverkan på nya relationer men ingen där de nämnt hur ofta dessa "exrelationer" leder till otrohet.

Men du verkar dela min skepsis mot fenomenet. Har du egna erfarenheter?
Citera
2018-12-15, 14:56
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Om de har gjort slut men fortsätter att vara vänner, så borde anledningen vara just att den sexuella attraktionen försvunnit. Alternativt aldrig funnits där - det finns ju vänner som försöker sig på att bli tillsammans, fast de inte har någon sexuell attraktion, då de tycker att de passar så bra ihop annars. OM den sexuella attraktionen vore kvar, så skulle de ju inte ha gjort slut, tänker jag. För om det skulle ha handlat om något annat, så hade de inte velat vara vänner heller. Då hade de inte tålt att se varandra mer.
Citera
2018-12-15, 15:22
  #5
Medlem
Ryggradsluss avatar
Ja från min sida potentiellt. Beroende på villighetsgrad, dagsform etcetera.

Men ja det är genomförbart.
Citera
2018-12-15, 19:27
  #6
Medlem
I början var det jättejobbigt att jag var tvungen att ha kontakt med mitt ex då jag fortfarande hade väldigt starka känslor för honom. Jag blev så svartsjuk när han träffade en ny tjej kort efteråt. Det kändes så konstigt att hon skulle bo tillsammans med mina barn. Nu har jag själv ett nytt förhållande och jag tänker inte på mitt ex på det sättet längre. Vi kommer bra överens men det är inte mer än så. Jag har accepterat det som hände och känner att det ändå fanns en menibg med allt som hände.
Citera
2018-12-15, 20:57
  #7
Avstängd
Pillemariskrentjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
I början var det jättejobbigt att jag var tvungen att ha kontakt med mitt ex då jag fortfarande hade väldigt starka känslor för honom. Jag blev så svartsjuk när han träffade en ny tjej kort efteråt. Det kändes så konstigt att hon skulle bo tillsammans med mina barn. Nu har jag själv ett nytt förhållande och jag tänker inte på mitt ex på det sättet längre. Vi kommer bra överens men det är inte mer än så. Jag har accepterat det som hände och känner att det ändå fanns en menibg med allt som hände.

Fy fan för ditt ex, så beter man sig inte! Speciellt inte när det finns barn med i ekvationens lösning.
Citera
2018-12-15, 22:03
  #8
Medlem
Jag och mitt ex har umgåtts eftersom vi har ett barn tillsammans. Det har alltid slutat med sex eftersom jag känt mig sexuellt attraherad. Nu har hon pojkvän och så fort jag fick veta detta försvann den där attraktionen. Jag ser henne som förbrukad. Umgås, visst. Men inget sex!
Citera
2018-12-15, 22:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om de har gjort slut men fortsätter att vara vänner, så borde anledningen vara just att den sexuella attraktionen försvunnit. Alternativt aldrig funnits där - det finns ju vänner som försöker sig på att bli tillsammans, fast de inte har någon sexuell attraktion, då de tycker att de passar så bra ihop annars. OM den sexuella attraktionen vore kvar, så skulle de ju inte ha gjort slut, tänker jag. För om det skulle ha handlat om något annat, så hade de inte velat vara vänner heller. Då hade de inte tålt att se varandra mer.

Så enda anledningen till att folk separerar är att de inte längre är attraherade av varandra? Det kan väl fortfarande finnas ensidiga känslor tex?

Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
I början var det jättejobbigt att jag var tvungen att ha kontakt med mitt ex då jag fortfarande hade väldigt starka känslor för honom. Jag blev så svartsjuk när han träffade en ny tjej kort efteråt. Det kändes så konstigt att hon skulle bo tillsammans med mina barn. Nu har jag själv ett nytt förhållande och jag tänker inte på mitt ex på det sättet längre. Vi kommer bra överens men det är inte mer än så. Jag har accepterat det som hände och känner att det ändå fanns en menibg med allt som hände.

Har dina känslor för exet påverkat din nuvarande relation?
Hur långt efter dina känslor svalnade träffade du den nya?

Citat:
Ursprungligen postat av Pillemariskrentjur
Fy fan för ditt ex, så beter man sig inte! Speciellt inte när det finns barn med i ekvationens lösning.

Exet får inte träffa ny? Då borde de inte vara ex...

Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag och mitt ex har umgåtts eftersom vi har ett barn tillsammans. Det har alltid slutat med sex eftersom jag känt mig sexuellt attraherad. Nu har hon pojkvän och så fort jag fick veta detta försvann den där attraktionen. Jag ser henne som förbrukad. Umgås, visst. Men inget sex!


Så din attraktion försvann när du insåg att hon fick kuk på annat håll?
Citera
2018-12-15, 22:46
  #10
Medlem
grungewhores avatar
Någon jag faktiskt haft en kärleksrelation till men som det tagit slut med har jag inga sexuella känslor för.

Kanske märkligt, men det jag tände på med dem är förbi liksom. Jag kan objektivt tänka "hon har en väldigt snygg rumpa", men det är inget jag går igång på längre.

Jag kanske inte är normen, men jag har bara sex med någon jag har känslor för, så inga känslor = inget sex. Om jag hade attraherats fortfarande hade jag haft känslor än, och då hade det inte vart ett ex.

Men om jag blivit lämnad och fortfarande haft känslor så har jag haft hang ups på den personen så klart, men inte först och främst sexuella.
Citera
2018-12-15, 22:48
  #11
Medlem
Att man gjort slut innebär väl att attraktionen inte finns kvar? I alla fall från en sida i relationen. Sedan är det nog ganska så individuellt då jag för somliga ex som jag emellanåt träffar kan känna en attraktion för men inte för andra. Vissa personer har ju verkligen en attraktionskraft även om man inte passade ihop.
Citera
2018-12-15, 22:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Så enda anledningen till att folk separerar är att de inte längre är attraherade av varandra? Det kan väl fortfarande finnas ensidiga känslor tex?



Har dina känslor för exet påverkat din nuvarande relation?
Hur långt efter dina känslor svalnade träffade du den nya?



Exet får inte träffa ny? Då borde de inte vara ex...




Så din attraktion försvann när du insåg att hon fick kuk på annat håll?

Jag har alltid varit så. Går dom vidare, gör jag det också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback