Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-11, 15:09
  #1
Medlem
Hejsan, är en 18 årig grabb som dom senaste månaderna mått skit. Det började med att jag fick muskelryckningar i kroppen, låret mest iallafall. Sen kanske någon månad efter ryckningarna så började jag känna en svaghet i mitt högra ben. Och nu kan jag knappt gå på det. Är inte en värsting på att formulera mig men fråga gärna om ni vill veta något. Men tror att detta beror på min ångest jag har haft i 4 år. Ångesten gör mig stressad, stress=muskelryckningar och svaghet i muskler. Äter också jävligt dåligt då jag är 182 och väger 62 kg. Har ingen aptit alls längre. Dricker inte så mycket heller, läst lite att vätskebrist och andra brister kan ge muskelryckningar och svaghet i muskler. Men inte så att man inte kan gå med sitt ben. Var hos neurolog för cirka tre år sedan. Och gjort röntgen på hjärna. Inget hittat. Kan också erkänna att jag är hypokondriker. Jag bara undrar vad detta kan tänka sig vara, då jag är jävligt trött på att knappt kan göra nånting. Blev även fästingbiten i somras också men gjort borrelia test men visade inget, men det kan la gömma sig har jag hört. Jag uppskattar era svar och åsikter.
Citera
2018-12-11, 15:14
  #2
Medlem
kameravinkels avatar
Vart hos psykolog? Pratat med kompisar, familj?

Fått medicin utskrivet? (Saroten, Petrofin etc)?
Citera
2018-12-11, 15:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameravinkel
Vart hos psykolog? Pratat med kompisar, familj?

Fått medicin utskrivet? (Saroten, Petrofin etc)?

Har vart hos psykolog och även haft KBT. Har Venlaflaxin utskrivet. Pratar med min mor dagligen.
Citera
2018-12-11, 15:45
  #4
Medlem
Näringsbrist och vätskebrist kan göra väldigt skumma saker i kroppen. Om du är deprimerad och därför fått dålig aptit är väldigt vanligt. Eftersom du själv tror detta kan bero på din ångest skulle jag rekommendera att du söker dig till en psykolog som kan hjälpa dig med dina problem.
Det är ju mycket vanligt att psykiska problem kan ge vissa fysiska problem som oftast blir pga vissa symptom psykisk ohälsa kan ge.
Citera
2018-12-11, 15:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freakshowen
Näringsbrist och vätskebrist kan göra väldigt skumma saker i kroppen. Om du är deprimerad och därför fått dålig aptit är väldigt vanligt. Eftersom du själv tror detta kan bero på din ångest skulle jag rekommendera att du söker dig till en psykolog som kan hjälpa dig med dina problem.
Det är ju mycket vanligt att psykiska problem kan ge vissa fysiska problem som oftast blir pga vissa symptom psykisk ohälsa kan ge.

Tack för ditt svar, och tack för du orkade läsa igenom min flummiga text. Ska försöka få i mig mer vätska och mat.
Citera
2018-12-11, 16:17
  #6
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurifaxLax
Du kan behöva ta en noggrann titt på det liv du lever, om det finns faktorer som skapar ångest och stress. Sedan att du ligger ca. 20 kg under din normalvikt säger att du har någon form av ätproblem.
Hur vore det att börja med ett besök på vårdcentralen?
Citera
2018-12-11, 16:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Du kan behöva ta en noggrann titt på det liv du lever, om det finns faktorer som skapar ångest och stress. Sedan att du ligger ca. 20 kg under din normalvikt säger att du har någon form av ätproblem.
Hur vore det att börja med ett besök på vårdcentralen?

Redan vart på VC ett antal gånger, gjort en massa undersökningar och blodprover. Dom säger bara ångest/stress. Men min kropp säger något annat. Kan bifoga en bild på dom blodprov om du vill?
Citera
2018-12-11, 16:28
  #8
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurifaxLax
Tack för ditt svar, och tack för du orkade läsa igenom min flummiga text. Ska försöka få i mig mer vätska och mat.

Försök att orka med någon form av träning/sport också, om det så är en tiominuters powerwalk lite då och då. Sätt upp strukturer och vanor.

Det fysiska och det psykiska påverkar varandra ständigt. Är den ena i dåligt skick är det bara en tidsfråga tills det andra också blir det. Någon som är helt undernärd kommer att få psykiska problem, och någon som har psykiska problem får svårigheter att ta ordentligt hand om sin kropp.

Om du redan får hjälp, tillräcklig eller inte, med det psykiska, försök att arbeta med det fysiska. Mat och vätska som du själv säger, plus rörelse/träning av något slag. Sköter du det så kommer du troligen känna att även det psykiska känns mer överkomligt med tiden!

Lycka till!
Citera
2018-12-11, 16:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Du kan behöva ta en noggrann titt på det liv du lever, om det finns faktorer som skapar ångest och stress. Sedan att du ligger ca. 20 kg under din normalvikt säger att du har någon form av ätproblem.
Hur vore det att börja med ett besök på vårdcentralen?

Märkte även nu att hela min fot är väldigt mycket blekare än min andra.
Citera
2018-12-11, 17:21
  #10
Medlem
UT64s avatar
Hur ser din livssituation ut.. Skola eller jobb? Har du bra kompisar? Flickvän kanske?
Är det något i ditt dagliga liv som inte funkar?

Se till helheten och fundera på vad det är för skit som stör.
Citera
2018-12-11, 17:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hur ser din livssituation ut.. Skola eller jobb? Har du bra kompisar? Flickvän kanske?
Är det något i ditt dagliga liv som inte funkar?

Se till helheten och fundera på vad det är för skit som stör.

Har flickvän, som jag vart tillsammans med i tre år. Bråkar ibland, oftast jag som är orsaken till dom bråken. Kompisar har jag några, men träffar dom inte alls ofta. Ingen skola, för hoppade av. Så just nu söker jag jobb.
Citera
2018-12-11, 17:38
  #12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurifaxLax
Har flickvän, som jag vart tillsammans med i tre år. Bråkar ibland, oftast jag som är orsaken till dom bråken. Kompisar har jag några, men träffar dom inte alls ofta. Ingen skola, för hoppade av. Så just nu söker jag jobb.
Inte optimalt kanske.

Du borde nog ta en funderare på vad du vill göra i livet. Och sedan ha som liv att jobba
på att uppfylla detta. T.ex. ett visst yrke.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback