2018-12-10, 16:09
  #37
Medlem
Tror flera faktorer spelar in. Bland annat hur det sociala livet man har i dag mest sker via sociala medier, hur många tjejer bara följer massa influencers som de ser upp till och vill vara som och dessutom pratar dessa influencers mycket om psykisk ohälsa, så många ser nog på det som att det är något som krävs för att sedan lyckas.
Hur psykiatrin skriver ut antidepressiva till i princip vem som helst, även folk som mår dåligt på vintern pga d-vitaminbrist som i slutändan får personen att må sämre osv.
Citera
2018-12-10, 16:09
  #38
Medlem
Jag har dejtat en del tjejer mellan 20-25, kanske inte tonåringar längre men det som förvånat mig är hur inaktiva de är. Det känns som att de är grovt understimulerade. 80% av fritiden har spenderats i sängen med att kolla på serier/kolla instagram, samtidigt som de klagar på att de är trötta jämnt och ständigt.
Gäller såklart inte alla jag dejtat, men det finns en röd tråd.
Citera
2018-12-10, 16:09
  #39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Man kan må dåligt utan att ta livet av sig.
Givetvis.
Min poäng var inte att lägga argumentet "men alla vi män då ;(" utan mer en undran över om unga kvinnor mår sämre än andra grupper i samhället?
Och därav tog jag självmordsstatistik som exempel. Jag blev lite förvånad när jag fick reda på att äldre män är överrepresenterade.
Citera
2018-12-10, 16:11
  #40
Medlem
Hormoner är boven i dramat. Samma påslag som när kvinnor går igenom klimakteriet. I kombination att de inte har stöd hemma eller någon annanstans blir det tokigt. Eftersom det lugnar sig när de växt upp några år senare.
Citera
2018-12-10, 16:15
  #41
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Givetvis.
Min poäng var inte att lägga argumentet "men alla vi män då ;(" utan mer en undran över om unga kvinnor mår sämre än andra grupper i samhället?
Och därav tog jag självmordsstatistik som exempel. Jag blev lite förvånad när jag fick reda på att äldre män är överrepresenterade.
Ja det skulle jag säga att de är, har dock ingen statistik.
Citera
2018-12-10, 16:18
  #42
Avstängd
Som många skriver tror jag också en stor anledning till ohälsa hos flickor idag är sociala medier. En del pojkar också naturligtvis men dom skonas till viss del av att dom pysslar med sport eller spelar spel. Svårt att bryta då det blir ett starkt beroende. Klipp internet för en tonårstjej och det blir revolution direkt, grabben blir arg men sätter sig och ser sport på tv eller spelar offline. Krig, svält, klimat och miljö kan inte påverka på långa vägar som ett internet som är stängt eller drömmen om en iPhone.

Min lösning på det hela är mer idrott och undervisning om vårt morderna samhälle där människor idag blir utnyttjade som produkter samt passiviserade. Djupgående hur sociala medier fungerar och hur människor och företag utnyttjar det hela. Sen har vi undervisning i stort inom psykologi som tex status, grupptryck, sociopati, utanförskap mm. Sexualundervisning har dom väl och lite om grupptryck och droger men det är lite jämfört hur mycket ungdommar borde lära sig att hantera marknadsföring och alla förförelser som finns omkring. Det här kommer ju naturligtvis inte att införas på grund av indeologiska skäl men det hade varit effektivt.

Kvar blir föräldrarna som inte har tid med sina barn idag och tycker i sin desperation att tv:n och internet är den bästa barnvakten någonsin. Att få tid med sina barn, att göra saker med dom, sätta dom i lite arbete så man kan ge barnet en naturlig bekräftelse, kanske berömma. Nu jagar barnen bekräftelse på andra ställen och vi behöver alla synas och bli bekräftade ibland (ofta som barn). Svårt för föräldrar idag då dom jobbar mycket. Än värre med de föräldrar som själva är fast i internetmissbruk.

Som sagt, de flesta av oss vet innerst inne vad problemen och lösningarna är här i världen men vi kan inte göra de nödvändiga förändringarna. Vi är fast i våra rutiner, fördomar, matvanor och bekvämlighet. Det är bara dom unga som fortfarande inte är förstörda som har möjlighet att förändras och skolan har ett stort ansvar här då föräldrar idag inte räcker till (eller har statusen till det).
Citera
2018-12-10, 16:18
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Givetvis.
Min poäng var inte att lägga argumentet "men alla vi män då ;(" utan mer en undran över om unga kvinnor mår sämre än andra grupper i samhället?
Och därav tog jag självmordsstatistik som exempel. Jag blev lite förvånad när jag fick reda på att äldre män är överrepresenterade.
En anledning till att äldre män är överrepresenterade kan vara att de inte är särskilt benägna till att söka någon hjälp överhuvudtaget, de förminskar ofta alla problem till att de inte är nog illa att behöva ”störa” sjukvården med.
Kvinnor överlag söker sig oftare till sjukvården, även om de oftare också inte blir tagna på allvar.
Citera
2018-12-10, 16:22
  #44
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freakshowen
En anledning till att äldre män är överrepresenterade kan vara att de inte är särskilt benägna till att söka någon hjälp överhuvudtaget, de förminskar ofta alla problem till att de inte är nog illa att behöva ”störa” sjukvården med.
Kvinnor överlag söker sig oftare till sjukvården, även om de oftare också inte blir tagna på allvar.
Javisst, det kombinerat med att många långa förhållanden/äktenskap tar slut, kan vara två tänkbara anledningar

Psykiatrin behöver förbättras
Citera
2018-12-10, 16:35
  #45
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
Svaret är enkelt och uppenbart tyvärr. Det är p.g.a alla krav många tjejer har på sig p.g.a sociala medier. Hur de ska vara,hur de ska se ut,vad de ska ha på sig,hur de ska bete sig o.s.v.

Många tjejer som inte känner sig att de inte passar in/har vad som ``är accepterat`` att ha(t.ex. den nyaste iphonen eller något dyrt klädplagg eller en dyr väska), känner sig inte tillräckligt snygga eller smala nog för att leva till förhoppningarna och pressen de har på sig, tack vare sociala medier.

Sociala medier har skapat ett monster som förstör människors liv. Finns studier på att sociala medier(t.ex facebook och instagram), gör så folk mår dåligt och blir deprimerade. Exempel när man ser att någon är tillsammans med en riktigt fin person, reser ofta, gör olika saker, har många följare o.s.v. Detta gör så folk mår dåligt. Vissa mår extremt dåligt p.g.a detta.

Sedan så har sociala medier gjort så folk blivit så otroligt falska. Folk försöker visa en falsk sida av sig själva och väldigt många gör allt för att försöka imponera på andra. T.ex. köper ett par skitskor för 10 000 kr eller en jacka för 10-20 000 kr, bara för att visa att man är rik. Allt har blivit så fake. Jag citerar ett citat jag läst på nätet:

``Folk köper saker de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på människor de inte ens gillar``.

Sad But true.


Detta är nog det bästa som har skrivits en så länge. Sociala medier har förstört kvinnor varenda kvinna har pressen att se ut som Kyllie Jenner eller Kim khardashian gör dom inte det så verkar dom tro att dom ser dåliga ut mycket tragiskt.
Citera
2018-12-10, 16:40
  #46
Medlem
De är förgiftade med Wi-Fi strålning och kemikalier från smink och parfymer i kombination med kuk, könssjukdomar och hormonella preventivmedel. Och föräldrarna har inte tid att laga ordentlig mat då dem är utbrända pga invandring vilket leder till stress och ätstörningar. När inte livspusslet på Instagram och andra sociala medier går ihop benämns dem som psykiska vrak och medicineras därefter. Sen eskalerar det till manshat och feminism.
Citera
2018-12-10, 16:54
  #47
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
Allt har blivit så fake. Jag citerar ett citat jag läst på nätet:

``Folk köper saker de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på människor de inte ens gillar``.

Sad But true.

Det citatet är från filmen Fight Club. Enastående film.
Citera
2018-12-10, 17:06
  #48
Moderator
Tystnads avatar
Sociala medier som sagt.
Krav på att ha senaste modet.

När jag gick i var tonåring fanns inga sociala medier.
det fanns 1 klädes affär i samhället som sålde den tiden mode ( det fanns ett visst mode även då men knappast lika tufft som idag , inte på långa vägar...)
Idag finns det i samma samhälle 4 st modebutiker !!! visst befolkningen är större men ändå...
Sedan finns det ju en massa internetbutiker, fanns ju inte förr.

Samtidigt måste man säga att stressen drabbat alla även dom äldre i yrkeslivet, färre skall göra mera.
För kanske man var ett arbetslag på 2-4 personer för ett visst jobb, idag är det 1 person!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in