Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Jordan Peterson pratar lite om SJW (Social justice warriors) och kommer in lite på feminister. Han säger
Bland annat
Jag har haft lite egna funderingar gällande det här, det första jag började se var dessa råfeminister som man sett lokalt och träffat på dejtingappar är att jag upplever de flesta har någonting gemensamt, de lider faktiskt i större delen av fallen av psykisk ohälsa. Jag har dejtat ca 3 st feminister, jag kände någon extra dragningskraft till att de omedvetet ville ha någon slags dominans, att de har låga ambitioner i livet, deprimerade, lever utan syfte, förutom när det kom till feminism, då har de mycket att klaga på att kvinnor inte får något trots deras låga sysselsättningsgrad, låga ambitioner, bortskämdhet. Behöver de kontrolleras och ha en dominant partner? Behöver de någon som bestämmer över dem, en partner som agerar som en pappa? Nu är jag iofs inte särskilt kontrollerande partner, men jag är väldigt observerande och analytisk. Men de stod ut mestadels som att de behövde någon bestämmande gentemot det andra som inte ansåg sig själv som feminister. Resten av mina observationer har då varit virtuell över internet. Där jag ser samma mönster i dessa kvinnor.
Tror ni att Jordans teori kan stämma? Att vi inte är tillräckligt dominanta så att kvinnorna spårar ur och omedvetet söker dominans? De kanske testar männen och när svaga män inte gör någonting så söker de sig till en kultur där det är mer vanligt att man dominerar kvinnor. Vad säger ni?
Jag vet inte om någon svaret liknande på din fråga tidigare i tråden, men frågan är förhållandevis simpel. Kvinnor testar undermedvetet män. Ur en evolutionspsykologisk synvinkel kräver kvinnor trygghet och dominans av sina män. Kvinnor känner sig inte trygga när dom är med mesar. Män som inte kan säga emot sin tjej/sätta henne på plats/inte ta henne seriöst/ kan heller inte försvara henne gentemot andra. Gemensamt i muslimsk kultur är att kvinnan är underlägsen mannen, varför hennes åsikter är mindre viktiga. Detta märks i mötet mellan västerländska kvinnor och muslimska män, vilket gör att de respekterar och känner attraktion för sådana män. Väldigt mycket av det som är "coolt" i Sverige idag är förknippat med invandrare. De coolaste badboysen pratar invandrarsvenska, skiter i sina kvinnors åsikter, säljer droger, lyssnar på hiphop osv. Dessa ungdomar får brudarna på fall i stor utsträckning. I vuxen ålder blir även Christian Grey-typen (finansmän, jurister och liknande) framgångsrika brudmagneter, eftersom de även har de ekonomiska resurserna att ta hand om barnen. Kvinnans attraktion grundas, oavsett, i att hon känner sig underlägsen mannen och hon kan enbart känna sig underlägsen om mannen ser sig själv som överlägsen kvinnan.
Det är av samma anledning du aldrig kan få en brud som är "out of your league", eftersom du då inte ser dig själv som överlägsen - vilket hon kommer märka. Alla brudar som någonsin varit ordentligt kära/attraherade i dig har sett sig själva som underlägsna dig. Feminism är därför enbart ett sätt att testa männen i triben. Problemet är att svenska män failar detta test gång på gång eftersom vi faktiskt ger dom utrymme, lyssnar på dom och tror att idéerna faktiskt är värdefulla.