2018-12-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Såvida jag inte missat något så är väl företag att föredra så du kan dra av det.

Nu kan jag också dra av ca 18,5:- per körd mil i tjänst på min bil som jag äger privat. I och med att jag kör ca 1500 mil i tjänst per år så blir det en del som jag kan dra av i tjänst. Företagsleasar jag en bil så kommer jag inte kunna dra av min milersättning på 18,5:-/mil, men undrar fortfarande på vad som är mest lönsamt (företagsleasing eller privatleasing)?
Citera
2018-12-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Det bekväma med att leasa är att man slipper hålla på oroa sig om restvärde på bilen, typ vad kommer jag lyckas sälja bilen för senare och så vidare. Man är inte lika orolig när man kör bilen, då man vet att man ändå kommer lämna tillbaka den efter avtalstidens slut.
Så fungerar det inte med finansiell leasing för företag.
Citera
2018-12-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så fungerar det inte med finansiell leasing för företag.

Berätta hur det fungerar!
Citera
2018-12-06, 14:27
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Vid traditionell företagsleasing är du fri att sälja när du vill också. Privatleasing annorlunda upplagd. Den stora skillnaden är ju att det går att lyfta av momsen på en personbil som leasas, men inte om du köper den. På leasingkostnaden alltså, gäller även eventuell första förhöjd hyra, dock ej det belopp som lösen av bilen innebär, då är det inte leasing längre.

Vän av ordning frågar sig givetvis av vilket skäl vår "rättrådiga" skattelagstiftning gynnar skuldsättning
istället för privat ägande. I en rättsstat borde ägarformen vara skatteneutral.
Citera
2018-12-06, 14:32
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Det bekväma med att leasa är att man slipper hålla på oroa sig om restvärde på bilen, typ vad kommer jag lyckas sälja bilen för senare och så vidare. Man är inte lika orolig när man kör bilen, då man vet att man ändå kommer lämna tillbaka den efter avtalstidens slut.

Jag har ägt många bilar genom åren, och äger att par stycken just. Jag har aldrig känt någon oro beträffande varken värde eller försäljningspris vid byte avyttring.
Men det är klart jag fösöker hålla mig skuldfri, så har därför inget att oroa mig för.

Dessa värden du anför följer ju marknaden och marknaden går inte i längden att lura med olika knep.
Citera
2018-12-06, 14:32
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Det är en vanlig personbil som inte bara kommer att användas i arbete, utan även privat. Hur förmånsbeskattas man? Vad ligger den skatten på?
Det blir inte förmånsbeskattning eftersom du inte är anställd, utan du uttagsbeskattas.
Hur det beräknas är lite knöligt men finns information på skatteverket.
Du måste även redovisa alla mil du kör privat och vilka du kör i tjänst. Det finns bra appar för det nuförtiden, men du behöver bra dokumentation.
Du har ju enskild firma som innebär att du personligen är ansvarig för alla kostnader och leasingar i vilket fall som helst. Så tryggast är nog ändå att köpa en egen bil, och det blir säkert billigare i längden såvida inte det är vansinnigt viktigt i ditt jobb att ha en sprillans ny och fin bil hela tiden.
EDIT: Jag har varit företagare i hantverksbranschen i många år. Jag vet hur frestande det är med alla saker man kan leasa för "nästan inga pengar alls". Det är modernt. Men när ekonomin vänder är det kapitalet du har, inventarierna du äger, och hur många avtal du sitter fast i som är det enda som räknas.
Senast redigerad av Grollaren 2018-12-06 kl. 14:39.
Citera
2018-12-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Vän av ordning frågar sig givetvis av vilket skäl vår "rättrådiga" skattelagstiftning gynnar skuldsättning
istället för privat ägande. I en rättsstat borde ägarformen vara skatteneutral.
Tycka kan vi alltid, men nu är inte detta fallet, då måste man anpassa sig efter de alternativ och regler som gäller.
Citera
2018-12-06, 14:39
Medlem
Citat:
Berätta hur det fungerar!
Snabb beskrivning (Prata med en bilhandlare för detaljer): Du tar ut en ny bil, kostnaden delas upp på ett antal månader (ofta 36)samt ofta en första förhöjd hyra. Det fastställs ett restvärde som du skall lösa bilen för när perioden är slut, för att då äga den en ytterligare tid eller i samma veva ta ut en ny leasingbil. Halva momsen är avlyftbar på leasingkostnaden.

Finansiell leasing, då ingår inget alls förutom själva bilen.
Citera
2018-12-06, 14:52
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Tycka kan vi alltid, men nu är inte detta fallet, då måste man anpassa sig efter de alternativ och regler som gäller.

Eller inte
Citera
2018-12-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det blir inte förmånsbeskattning eftersom du inte är anställd, utan du uttagsbeskattas.
Hur det beräknas är lite knöligt men finns information på skatteverket.
Du måste även redovisa alla mil du kör privat och vilka du kör i tjänst. Det finns bra appar för det nuförtiden, men du behöver bra dokumentation.
Du har ju enskild firma som innebär att du personligen är ansvarig för alla kostnader och leasingar i vilket fall som helst. Så tryggast är nog ändå att köpa en egen bil, och det blir säkert billigare i längden såvida inte det är vansinnigt viktigt i ditt jobb att ha en sprillans ny och fin bil hela tiden.
EDIT: Jag har varit företagare i hantverksbranschen i många år. Jag vet hur frestande det är med alla saker man kan leasa för "nästan inga pengar alls". Det är modernt. Men när ekonomin vänder är det kapitalet du har, inventarierna du äger, och hur många avtal du sitter fast i som är det enda som räknas.
Det blir förmånsbeskattning om bilen även skall användas privat. Uttagsbeskattning aktuell om du "köper" något från det egna företaget.
Absolut enklast är en elektronisk körjournal som kopplas in i bilen och sedan genererar månadsrapporter. Redan skillnaden med momshantering lär motivera de flesta att ta en bil på leasing istället för att köpa. Nyttan med en förmånsbil ökar om du kör mycket privat.
Citera
2018-12-06, 15:02
Medlem
Citat:
Jag funderar på att införskaffa mig en bil i prisklassen mellan 220 000 - 300 000 ungefär. Tänker köra ca 2000-2500 mil per år. Tanken är att jag ska leasa bilen.

Vad är smartast att göra, ska jag privatleasa bilen eller ska jag företagsleasa den (har en enskild firma)? Kan någon insatt förklara varför det ena är bättre än det andra och eventuellt visa hur man ska räkna/tänka när man överväger någon av dessa två val?

I tjänst skulle jag uppskatta att jag använder bilen ca 1500mil som jag kan dra av som milersättning per år i min firma.

Läser trådstarten igen. Du skriver ett prisspann på 220-300', jag uppfattade det som det rör sig om fabriksny bil, om inte så krävs att bilen inte är sdh momssmittad för att momsavlyftning skall få ske.
Citera
2018-12-06, 15:05
Medlem
Citat:
Nu kan jag också dra av ca 18,5:- per körd mil i tjänst på min bil som jag äger privat. I och med att jag kör ca 1500 mil i tjänst per år så blir det en del som jag kan dra av i tjänst. Företagsleasar jag en bil så kommer jag inte kunna dra av min milersättning på 18,5:-/mil, men undrar fortfarande på vad som är mest lönsamt (företagsleasing eller privatleasing)?
Här blir det förstås även skillnad om du förutom bilförmån även har bränsleförmån. Men alla detaljer kring sådant finns väl dokumenterat på flera andra håll, framförallt på Skatteverkets sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in