• 1
  • 2
2018-12-06, 11:53
Medlem
Jag funderar på att införskaffa mig en bil i prisklassen mellan 220 000 - 300 000 ungefär. Tänker köra ca 2000-2500 mil per år. Tanken är att jag ska leasa bilen.

Vad är smartast att göra, ska jag privatleasa bilen eller ska jag företagsleasa den (har en enskild firma)? Kan någon insatt förklara varför det ena är bättre än det andra och eventuellt visa hur man ska räkna/tänka när man överväger någon av dessa två val?

I tjänst skulle jag uppskatta att jag använder bilen ca 1500mil som jag kan dra av som milersättning per år i min firma.
Senast redigerad av Johanhelvete 2018-12-06 kl. 11:56.
Citera
2018-12-06, 12:51
Medlem
15minFames avatar
Såvida jag inte missat något så är väl företag att föredra så du kan dra av det.
Citera
2018-12-06, 12:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Såvida jag inte missat något så är väl företag att föredra så du kan dra av det.
Jo, men man blir då förmånsbeskattad.
Citera
2018-12-06, 13:24
Medlem
holmiums avatar
Är du riktigt smart, så leasar du inget varken som privatperson eller som företag.
Citera
2018-12-06, 13:43
Medlem
Grollarens avatar
Avdragsgillt blir det om bilen bevisligen bara kan användas i arbetet. Som t ex en skåpbil med arbetsbänk i, eller något som gör att du absolut inte kan använda den privat.
Vad är det för typ av bil?
Citera
2018-12-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Avdragsgillt blir det om bilen bevisligen bara kan användas i arbetet. Som t ex en skåpbil med arbetsbänk i, eller något som gör att du absolut inte kan använda den privat.
Gäller naturligtvis även med en bil som delvis används privat, dock påförs förmånsvärde på den som använder den utanför tjänsten. Även 50% av momsen avlyftbar på leasingkostnaden.
Citera
2018-12-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Är du riktigt smart, så leasar du inget varken som privatperson eller som företag.
Framförallt företagsleasing kan många gånger vara betydligt mer förmånligt än att köpa bilen privat. Har ni annan uppfattning får ni givetvis redovisa hur ni resonerar kring detta.
Citera
2018-12-06, 14:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Gäller naturligtvis även med en bil som delvis används privat, dock påförs förmånsvärde på den som använder den utanför tjänsten. Även 50% av momsen avlyftbar på leasingkostnaden.

Jag behövde mer information från TS innan jag svarade. Uppenbarligen kan du svara utan information. Nu rörde du till min frågeställning. Det är skillnad på arbetsbil och personbil.
Citera
2018-12-06, 14:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Framförallt företagsleasing kan många gånger vara betydligt mer förmånligt än att köpa bilen privat. Har ni annan uppfattning får ni givetvis redovisa hur ni resonerar kring detta.

Jag resonerar så att eget ägande och sparande är överlägset främmande ägande. Grundpelaren för personlig frihet och valmöjlighet är eget ägande, inte skulder och lån.

Jag slipper exempelvis vid eget ägande att fråga om lov om jag vill sälja bilen som jag åker i.
Citera
2018-12-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren

Det är en vanlig personbil som inte bara kommer att användas i arbete, utan även privat. Hur förmånsbeskattas man? Vad ligger den skatten på?
Citera
2018-12-06, 14:23
Medlem
Citat:
Jag resonerar så att eget ägande och sparande är överlägset främmande ägande. Grundpelaren för personlig frihet och valmöjlighet är eget ägande, inte skulder och lån.

Jag slipper exempelvis vid eget ägande att fråga om lov om jag vill sälja bilen som jag åker i.
Vid traditionell företagsleasing är du fri att sälja när du vill också. Privatleasing annorlunda upplagd. Den stora skillnaden är ju att det går att lyfta av momsen på en personbil som leasas, men inte om du köper den. På leasingkostnaden alltså, gäller även eventuell första förhöjd hyra, dock ej det belopp som lösen av bilen innebär, då är det inte leasing längre.
Citera
2018-12-06, 14:23
Medlem
Citat:

Det bekväma med att leasa är att man slipper hålla på oroa sig om restvärde på bilen, typ vad kommer jag lyckas sälja bilen för senare och så vidare. Man är inte lika orolig när man kör bilen, då man vet att man ändå kommer lämna tillbaka den efter avtalstidens slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in