Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 11:17
  #37
Medlem
endymions avatar
Jag kör efter känslan, inte för att jag ska spara 3 sekunder.

Har många gånger gjort såna där omkörningar för att sedan behöva tvärbromsa för jag ska svänga av.
Känslan av att det går sakta helt enkelt!

Bör tilllägas att jag blir skit arg när folk gör så på mig. Dubbelmoral!


Summering: Man kör inte för fort för att spara tid som alla verkar tro utan man kör fort för det känns bättre.
Kan även appliceras på att köra för sakta.
Citera
2018-12-06, 11:52
  #38
Medlem
Jag ser till att köra om lastbilar så fort som möjligt pga:

1) 8/10 vinglar ut i väggrenen (antagligen för att ni pillar på någon gps eller telefon) och skvätter upp grus som följd.

2) dåligt surrad last är mer regel än undantag. Jag vill inte få eran last över min bil.(det här är fakta, 90% av alla bilar med betongfundament i lasten har ej tillräcklig säkerhetsmarginal)

3) grus-, timmer och återvinningslastbilar följs av ett moln av skräp som blåser nej från flaket. Vilket resulterar i stenskott i lack och rutor.

Enda gången jag ligger kvar bakom en lastbil är under extrema snöfall och oplogade vägar. Då kommer 60ton och 18 däck till lite användning, alltså jag får spår att köra i.
Citera
2018-12-06, 12:10
  #39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
De kanske blir stressade av att många lastbilsförare ligger i vänsterfilen på motorvägen i flera kilometer och blockerar.

Har du ens koll på hur stor tidsskillnaden blir på grund av detta?

1. Ska du köra 5 mil i 110 km/h så tar det 27 minuter att köra den sträckan.

2. Kör en lastbil då framför dig i 1 av dessa mil, och ligger i 80 km/h hela den tiden, så tar det dig istället 29 minuter att köra dessa 5 mil.

Blir du nu stressad av att ha tappat 2 minuter på en fem mil lång körning så är du ju dum i huvudet.

Du bekräftar snarare TS argument än någonting annat med ditt inlägg.
Citera
2018-12-06, 12:50
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Jättebra att det finns vettiga chaffisar. De patetiska BMW och audiåkarna är de flesta dödströtta på.

Finns patetiska förare i alla bilmodeller och märken. Fördomar har sällan lett till nåt bra så sådant bör vi hålla oss borta ifrån.
Citera
2018-12-06, 13:06
  #41
Medlem
poxers avatar
För att folk som kör långsamt på raksträcka lär köra i snigelfart i rondeller och liknande, detta gäller i synnerhet lastbilar som tar en evighet innan de är uppe i hastighet igen. Sen är de skitiga som fan.
Citera
2018-12-06, 13:18
  #42
Medlem
Jeltzins avatar
Sluta gnäll för fan.
Citera
2018-12-06, 13:48
  #43
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Retar mig också på idioter, som inte borde ha körkort. Körkortsåldern bör höjas till 30

Inte åldern, är mentaliteten och IQn i trafiken. Jag tycker att majoriteten utav alla som suger kuk på att köra bil är personer födda på 70 och 80 talet. Aldrig blinkers, kan inte högerregel, börjar gasa på när det blir två filgit sen när det blir en filigt så kör dom i 85-90 på en 100 väg t.ex.

Men säger nog att 80% utav alla i trafiken är helt värdelösa och borde se över att börja åka kollektivt istället.
Citera
2018-12-06, 13:49
  #44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Detta måste vara ett av de längre inläggen om ett av våra mest vanligt frekventerade händelser på våra vägar. Men jag ska inte bli långrandig. Eftersom frågan ställs av en yrkeschaufför så antar jag att du kör någon form av större och tyngre fordon. Varför jag alltid försöker köra om långtradare beror på att jag helst vill ha hyfsad fri sikt framåt och det har jag inte om jag har en långtradare framför mig som ligger som en "vägg" framför och hindrar min sikt framåt. Är det sedan blött på vägen/regnar så blir jag "nerduschad" så att säkerheten påverkas och då vill jag komma om tradaren fortast kvickt. Det samma om det är snöoväder så blir ju sikten minimal bakom en långtradare som virvlar upp all snö som ligger på vägen.

Var beträffar omkörning av alla övriga fordon dvs vanliga personbilar, personbilar med släp typ husvagn och husbilar så jag gör vanligtvis bara omkörning om det framförvarande fordonet håller lägre hastighet än vad som är skyltat och om trafiken så tillåter omkörning. Tillhör de trafikanter som vanligtvis ligger hyfsat på skyltad hastighet och definitivt INTE dom som kör om "allt och alla".
Tja,angående sikt och dusch, så ser man ju hyfsat och blir inte mycket duschad om man håller avstånd..😋 Oavsett situationen, så går det att hålla avstånd,som gör att det funkar ändå..Går det 3-4km/h så borde väl inget av det vara ett problem...
Citera
2018-12-06, 13:57
  #45
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Antingen trollar du eller så är du synnerligen fördomsfull och okunnig vad gäller trafik och förare av tunga fordon
Trollar ej, lastbilschaufförer är betydligt sämre och mindre försiktiga förare än genomsnittet.
Citera
2018-12-06, 14:19
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Trollar ej, lastbilschaufförer är betydligt sämre och mindre försiktiga förare än genomsnittet.

Visst, och det har du såklart seriösa fakta och statistik som visar att de med tyngst utbildning är de som är sämre förare än genomsnittet. Varsågod, visa oss dina seriösa fakta...
Citera
2018-12-06, 14:25
  #47
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Trollar ej, lastbilschaufförer är betydligt sämre och mindre försiktiga förare än genomsnittet.
Haha, knappast. Jag är också yrkeschaufför och de enda som kör med förnuft (inte alla, men de flesta) är svenska lastils- och tradarchaffisar.
Citera
2018-12-06, 14:37
  #48
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har precis kört 25 mil längs E6 genom Bohuslän och Norge och fy fan för alla lastbilar säger jag bara. En lastbilschaufför skriver wall of text för att klaga på folk som kör om men lastbilasjävlar håller på och kör om varandra hela tiden för att kunna hålla 90km/h istället för 89km/h. Dessa omkörningar tar flera kilometer och det blir långa köer bakom. Inte sällan misslyckas dessutom omkörningarna och lastbilen måste efter ett långt och gediget försök lägga sig tillbaka bakom den lastbil han försökte komma om. Jag vet inte om elbilar eller lastbilar är de som förstör trafikflödet mest men båda är riktiga katastrofer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback