Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 04:41
  #1
Medlem
Vivaruss avatar
Ja, det är en återkommande fråga jag har som yrkeschaufför. Ser hur folk nästintill trycker sig förbi, sparar ett par bilar och sen ska de ändå strax svänga, och troligtvis ingen längre sträcka ifrån jobbet/hemmet/resmålet, hur mycket tid tror ni verkligen att ni sparade där? Bränsle? Däck? Något?

Ser det konstant, ibland är man jäktad och ligger stumt 90 km/t på motorväg. Bilar kastar sig före en innan avfart ( sällan däremot jag ska av där, lustigt nog ( tid sparad, 2 - 3 sekunder.. ), men ibland händer det ) och man kommer in på en väg som kan variera allt från 70 - 90 ( landsväg ), och sen så ska de under hela resans gång ( ibland mil efter mil.. ) ligga under hastighetsmätaren med allt från 5 - 15 km/t, och då har de ändå minuter innan jäktat och kanske t o m kastat sig in framför ansiktet på mig, för att sedan inte ha bråttom längre... Vad fan liksom?! Om jag däremot hinner först, då försvinner jag på minuten, och sedan är vägen fri, allt för sällan däremot - för av någon anledning måste man förbi mig, fastän man vare sig har bråttom eller skulle spara något, tvärtemot kostar det mitt åkeri tusentals efter tusentals kronor i månaden p.g.a detta beteende. Miljön ska vi inte tala om, ni vet, den ni äter, andas och dricker ifrån, men inte så viktig antar jag..

Varför? Jo, för det blir vad jag kallar "jojo-körning", jag ligger aldrig efter hastigheten utan efter vägen - som yrkeschaufför kan man inte hoppa mellan gas och broms konstant, då finns det ingen mening i att ens vrida igång motorn. Orkar inte gå in på pris, men ett fordon med snittförbrukning på 5.5 L/Mil så blir små saker, lätt stora. Sen att vintern skapar spännande utmaningar kräver också sitt..

Så ligger man där, gasar inför uppförsbackarna ( men får aldrig nog fart att simpelt rulla mellan backarna ), och får bromsa i nerförsbackarna - mil efter mil. Är jag jäktad och förbannad för det är trehundrafemtionde gången denna jävla månad, då trycker jag mig förr eller senare förbi om ingen omkörningsmöjlighet ges ( vilket är fruktansvärt sällan, ifråga av ett fordon på nästan 24 meter, inte som era små jävla gokarts ni tycker är jobbiga att köra.. ), för jag är så jävla trött på hur ni kör över tung trafik. Ironin i det hela är däremot, ni betalar. För vi går på timme, och vi jobbar inte gratis, sänkt inkomst? Då höjer vi priset = dyrare frakt = dyrare pris för slutkonsument.

Gnäll aldrig på fraktkostnaderna, för ni påverkar dessa!


Så med andra ord, noll tid sparad, likaså bromsar, däck, växellåda m.m, endast mer slitage, men ingen vinst - bara massa slöseri och ingen vann något. Ändå gör folk såhär varenda jävla dag..

Ibland kastar ni er ut framför en, blir griniga för att man kommer upp er i röven ( ja, undra varför?! ) och ibland ska bromstesta ( gör det mot mig i lastbilen, och du ska få smaka stock ) eller t o m gör "sänk hastighet"-polistecken ( fastän ni totalt bröt mot lagen från första början och själva satt er i den sitsen.. ) och skulle ändå svänga ett par kilometer/mil senare och bromsar ner en igen, fastän jag gjort NOLL mot er, annat än ligga på farthållaren och sköta mitt egna, så måste du spara cirka 2 - 3 sekunder ( skillnaden framför och bakom mig )..

Sen alla jävla drönare i trafiken, varför köra om ett annat, eller flertal fordon, om det knappt är ett handfull? Hur många sekunder behöver du spara? Och om dessa sekunder är så jävla viktiga, VARFÖR GASAR DU INTE FÖR OCH SER TILL ATT GÖRA DET VÄRT DET? Nej, dra med dig köer med andra människor, för några sekunder.. Liter efter liter, rätt i sjön, för dina viktiga sekunder som inte spelade någon jävla roll.

När jag kör bil ex.p.vis ( mtrväg ), lägger jag mig tidigt ut i vänsterfilen, för att ge andra en möjlighet att reagera på att jag är på inkommande och snart kommer köra om, tror ni inte då dessa jävlar måste köra om just ett par sekunder innan man kommer ikapp 2+ bilar? Och så klart köra om 3 kilometer fortare, vad i helvete är ni ute efter när ni gör såhär? Varför besvära sig köra om, om ni ändå ska ligga hårlängder ifrån?! Ni sparar ingen tid, inget bränsle, inga pengar - INGENTING sparas, ändå tänkte jag öka flytet och ge er chansen, men istället blir ni griniga och ska dryga ( eller bromstesta ) fastän ni slängde er ut i ansiktet på mig, och gett er minst en halv minut att ta ställning och agera.. Och jag tänkte ändå gasa, för att göra det värt det, du ditt inavel vill ligga armslängder ifrån ( numera ) bakomvarande..

Kan berätta tusentals korkade historier, där INGEN vann. Alla var förlorare..

Sen blir folk griniga för att "jäktade och otrevliga förare" lägger sig i röven, men oftast har ni ju själva satt er i den sitsen - troligtvis valt fel tillfälle att köra om, eller göra det jävligt långsamt utan anledning, för tid sparar ni inte - likaså bränsle, däck eller bromsar, ingenting har ni sparat eller tjänat - fastän era reptilhjärnor säkert intalar er det. Att köra om ett handfull bilar spelar ingen större roll, om du verkligen inte är ute på en långresa, och det är inte de flesta i trafiken.

Sen bara som en sidnotis:

Antingen så har man bråttom och kör till fullo, eller så kör man inte som man har bråttom och följer flödet. Att köra förbi någon bil här och där, eller lastbil* spelar ingen roll. För om man går från motorväg till landsväg, ja, då har ni sällan bråttom och totalt förstör bränsleförbrukningen, slitaget och min tid i mitt yrkesfordon ( som betalas av någon, och det är du slutkonsument ).

*

Jag kan nämna allt ifrån hur ni kör bilarna, nonchalerar blinkers ( fastän det är er egna säkerhet ni tummar på.. Skulle ALDRIG lägga min framgång och säkerhet i dagens bilist, ni kan ju inte ens tänka längre än ett par kilometer.. ) till hur folk tar sig friheter på andras bekostnad, till alla jävlar som har stora åsikter om vad man ska och inte ska göra med sitt tunga fordon ( men tysta blir de när jag ber om faktureringsadress, för sällan har ni rätt utan skapar mer arbete för mig, och jag vill inte jobba gratis för att du har en glapp käft ). Listan kan fortgå i veckor..

Vad försöker ni åstadkomma genom att köra om? Varför?

Med kamera har jag blivit kaxigare, och när bilister hotar med att bromstesta en brukar jag bara peka på kameran och signalera "kom då" med ena handen, då var de inte lika kaxiga längre när de förstår att jag manglar deras bil mot ett träd ( eller flera ), med de i - och jag har bevis som friskriver mig, jag skyller bara på att jag tappade kontrollen av denne idiot som nu är död. För vill ni dö i trafiken gott folk, då kan vi anordna det - akta er för vad ni önskar efter, ni kan faktiskt få det.

Det finns fan inga vuxna i dagens trafik, utan barn som "bara gör".

Förstår ni folk att ska man gasa, så är det inte 10 kilometer över hastigheten, utan säkert 50% av ursprungliga hastighet ( gäller inte LB, då de "tävlar" mot sig själva ), om det ens ska räknas. Och då talar vi ändå längre körning, inte stad till stad, utan någon timme eller två - annars kan det kvitta. Och det handlar om snitthastighet, inte gas -> broms -> gas -> broms. För i snitt rullar jag snabbare i en lastbil, än ni i er bil ( landsv ) - och sparar kubikmeter med bränsle varje år!
Citera
2018-12-06, 05:07
  #2
Avstängd
Plaguetongues avatar
Retar mig också på idioter, som inte borde ha körkort. Körkortsåldern bör höjas till 30
Citera
2018-12-06, 05:21
  #3
Medlem
De kanske blir stressade av att många lastbilsförare ligger i vänsterfilen på motorvägen i flera kilometer och blockerar. När en lastbil ska pressa sig om i 90 km/h och högerfilen åker i 88 km/h så tar det typ en mil innan lastbilsskrället kommer om.
Dessutom en lastbil som har släp och inte får åka så fort. Varför gör ni det?
Varför stannar ni väldigt sällan vid cirkulationsplatser? Så ni har ett tungt lastat fordon, ger det er rätten att slänga er in så att alla i cirkulationsplatsen måste tvärnita?

Varför saktar ni aldrig ner vid vägbyggen?
Varför ligger ni o dundrar på i maxhastigheten förbi gubbar som står o jobbar längst vägen?

Kanske är det därför folk vill om er så fort som möjligt. NI beter er som idioter o då vill man ha er bakom istället för framför.
Citera
2018-12-06, 05:23
  #4
Medlem
elektronikfreaks avatar
Detta måste vara ett av de längre inläggen om ett av våra mest vanligt frekventerade händelser på våra vägar. Men jag ska inte bli långrandig. Eftersom frågan ställs av en yrkeschaufför så antar jag att du kör någon form av större och tyngre fordon. Varför jag alltid försöker köra om långtradare beror på att jag helst vill ha hyfsad fri sikt framåt och det har jag inte om jag har en långtradare framför mig som ligger som en "vägg" framför och hindrar min sikt framåt. Är det sedan blött på vägen/regnar så blir jag "nerduschad" så att säkerheten påverkas och då vill jag komma om tradaren fortast kvickt. Det samma om det är snöoväder så blir ju sikten minimal bakom en långtradare som virvlar upp all snö som ligger på vägen.

Var beträffar omkörning av alla övriga fordon dvs vanliga personbilar, personbilar med släp typ husvagn och husbilar så jag gör vanligtvis bara omkörning om det framförvarande fordonet håller lägre hastighet än vad som är skyltat och om trafiken så tillåter omkörning. Tillhör de trafikanter som vanligtvis ligger hyfsat på skyltad hastighet och definitivt INTE dom som kör om "allt och alla".
Citera
2018-12-06, 05:29
  #5
Medlem
Sunimods avatar
Ja dessa idioter som max sparar ett par minuter och tycker det är ok att köra om utan koll på att det är skymd sikt så möten kan komma som de inte klarar av.

Däremot gillar jag inte lastbilar som ligger i rad med så tätt emellan att man inte kan köra om en utan måste ta flera på samma gång vilket är få ställen med så lång sikt att man kan göra det säkert.
Citera
2018-12-06, 05:32
  #6
Medlem
2560ps avatar
Skitlång trådstart om hur synd det är om de största syndarna i trafiken. Svaren har getts ovan, man vill kunna se framåt och inte ligga bakom ett groteskt åbäke som spyr ut avgaser (motsvarande 5,5 l diesel/mil som TS själv nämnt) och grus, salt och annat elände som finns på vägen.

Kör du själv aldrig bil? Är det roligt att som föregående skribent nämnde att ligga bakom en tradare som prompt ska köra om en annan tradare med en hastighetsskillnad som inte överskrider 1 km/h? Hände mig senast igår. Jävla idioter är ni! Klart man vill komma förbi så fort som möjligt för att undvika ett sådant scenario.

Vad gäller att köra om vid avfarter, det gör man för att inte riskera att hamna bakom er på en mindre väg. Man vet nämligen inte om ni ska köra av, eftersom ni aldrig blinkar.

Innan du gnäller, sopa rent framför egen dörr! ”Störst går först”, jävla ollon i trafiken är vad ni är.
Citera
2018-12-06, 06:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Retar mig också på idioter, som inte borde ha körkort. Körkortsåldern bör höjas till 30

Ja, och dras in vid 50.
Tjugo år med körkort räcker mer än väl. Tänk vad luftigt det blir på vägarna sedan...

@ TS
WoT om världens äldsta problem som ingen hittills haft någon lösning på?

Du behöver seriöst ändra inställning.
Inte för vår skull, utan för din egen.
Din attityd äter på ditt hjärta, slammar igen dina kärl och fräter sönder din mage.
Vem tackar dig för det, och vad har du åstadkommit under tiden?

”Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden” sade Archimedes.

Du hittar ingen fast punkt att jobba från när det gäller Svensson och vardagstrafiken.
Släpp det och samla klipp från din dashcam istället, öppna YT-kanal och glädj dig över hur varje personbilstabbe blir klick du tjänar pengar på.

Eller flytta till Australien.
Där får du köra lastbil helt ostört.
https://m.youtube.com/watch?v=KIJFQWHepSA
Citera
2018-12-06, 07:08
  #8
Medlem
anma0739s avatar
Blir en påkörd av en lastbil är man gröt och kebabsmet. Bäst att inte vara nära er. Dessutom ser man inte ett skit och man ligger bakom större fordon.

Det är inte personligt, bara självbevarelsedrift.
Citera
2018-12-06, 07:12
  #9
Medlem
Kan kontta med att kolla på lastbilschaffisar. Ligger 1m från varandra på motorvägen, kör om varandra med 1km/h och skapar både köer och stress! Finns det större miljöbovar än lastbilstrafik?
Citera
2018-12-06, 07:17
  #10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Lastbilar ska man skyndsamt undvika att ha i sin närhet. De körs inte sällan av fulla eller drogade importchaufförer som brutit mot dygnsvilan.
Citera
2018-12-06, 07:29
  #11
Medlem
Sooks avatar
Orkade inte lösa hela trådstarten men varför jag kör om? Ja, ibland för att jag har bråttom, ibland för att jag bara känner för det och ibland för att det är störande att ligga bakom ett stort fordon så man inte ser något.
Citera
2018-12-06, 07:33
  #12
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Lastbilar ska man skyndsamt undvika att ha i sin närhet. De körs inte sällan av fulla eller drogade importchaufförer som brutit mot dygnsvilan.
Jepp och det är ju en hel så kallade "olyckor" där det har välts och åkts av i flygande fläng. Men snart är lågkonjunkturen här på allvar, då minskar antalet direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback