Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 01:38
  #1
Medlem
HRTs avatar
Har aldrig haft intercom innan, och söker ett bra system speciellt för att svara i tel.
Är inte noga med att koppla upp mig till 8+ åkare. Viktigast är väderskyddad, tillförlitlig och gärna röststyrning om det nu funkar bra. Scala rider Freecom 4? Eller vad rekommenderar ni tack?
Citera
2018-12-06, 08:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Har aldrig haft intercom innan, och söker ett bra system speciellt för att svara i tel.
Är inte noga med att koppla upp mig till 8+ åkare. Viktigast är väderskyddad, tillförlitlig och gärna röststyrning om det nu funkar bra. Scala rider Freecom 4? Eller vad rekommenderar ni tack?
Det första jag skulle kolla upp är vad de andra du vill parat med använder, för det är oftast en jäkla skillnad att prata med system som är optimerade för varandra och de som inte är det. Det börjar komma funktioner som gör att t.ex. Scala kan prata med Sena och så vidare, men bra är de inte. Själv har jag använt både Scala och Sena och i frågan om talkvalitet och räckvidd föredrar jag helt klart Sena, med Scala har lite bättre användargränssnitt. Sena har jobbiga menyer och lite omständlig synk (tycker jag), men när de väl är synkade håller de den bättre och de har bättre brusreducering och bättre talstyrning. Scala (de modeller som jag har haft) har haft en tendens att öppna av fartvinden även i tysta Schuberthhjälmar och sen inte öppna vid tal.

Över lag brukar det vara värt att hoppa över de allra billigaste modellerna om man ska använda dem något så när regelbundet. Det kan också vara värt att kolla om det finns något färdigt kit för just din hjälm vilket kan underlätta monteringen avsevärt.
Citera
2018-12-06, 09:57
  #3
Medlem
Hej
Efter att jag använt intercom under några år har jag nu plockat bort skiten. Har haft ett antal olika modeller i olika prisklass och de har haft en gemensam nämnare, de har inte varit bra.
Man hör att det ringer, men för att prata i telefon via Intercom bör du minska hastigheten till under 50 km/h eller helst stanna, det samma gäller om du försöker prata med någon. Att lyssna på musik via intercom är heller inte så bra, i och med att ljudmiljön på en hoj som färdas i 100 km/h är en aning (vind)brusig så är det att förstöra en musikupplevelse.
Men det största problemet är mikrofonen som du ska ha framför munnen (eller i en trång hjälm, i munnen) Mikrofonen är i vägen och med tid blir den ganska ohygienisk.
En del påstår att ju dyrare intercomanläggningen är desto bättre, bulshit. Har haft en intercom från ett av våra största bildelsvaruhus som kostade 700kr, det var lika bra som andra modeller som kostar mångdubbelt.
Citera
2018-12-06, 16:14
  #4
Medlem
Finns det någon intercom med strupmic?
Citera
2018-12-06, 16:40
  #5
Medlem
HRTs avatar
ska inte koppla upp mig mot grupp men måste svara när det ringer. Det är det viktigaste och att systemet är tillförlitligt.
Citera
2018-12-06, 22:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Finns det någon intercom med strupmic?
Det finns, liksom käkmic. Den senare har ett svenskt företag utvecklat.
Citera
2018-12-06, 23:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ska inte koppla upp mig mot grupp men måste svara när det ringer. Det är det viktigaste och att systemet är tillförlitligt.
Då rekommenderar jag att du satsar på en modell där du antingen kan ”lyfta luren” med rösten eller fjärrkontroll på styret. Det är för pilligt att hitta en liten knapp på sidan av hjälmen i farten med handske på. Jag föreslår nog Scala för det. Om du är nära Stockholm vet jag att MC-Varuhuset har demo-prylar riggade utan hjälm så man kan testa kopplingen och ljudet.
Citera
2018-12-06, 23:26
  #8
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Då rekommenderar jag att du satsar på en modell där du antingen kan ”lyfta luren” med rösten eller fjärrkontroll på styret. Det är för pilligt att hitta en liten knapp på sidan av hjälmen i farten med handske på. Jag föreslår nog Scala för det. Om du är nära Stockholm vet jag att MC-Varuhuset har demo-prylar riggade utan hjälm så man kan testa kopplingen och ljudet.


Tack..
Citera
2018-12-07, 00:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ska inte koppla upp mig mot grupp men måste svara när det ringer. Det är det viktigaste och att systemet är tillförlitligt.
Då kan du ha ett vanligt headset som brukar följa med mobil eller finns som tillbehör. Ställ sen in mobilen på autosvar och ha den i innerfickan. Fäst upp micken i hjälmen nära munnen med en säkerhetsnål eller liknande.

Men om du vill ha riktiga grejor så finns det en stor uppsjö att välja på. Allt ifrån billiga leksaker till originalgrejor ifrån hjälmtillverkare och andra tillbehörsföretag för mc eller arbetsfordon. Åk till en mc-affär och titta vad de erbjuder.

Själv använder jag mig av Nolan N-COM och hjälm (Nolan) designad för utrustningen. Den sänder med blåtand och jag använder min mc-GPS som tangentbord och display. Hjälm, mobil och GPS snackar alla med varandra genom blåtand. Med ett sådant system så ser du samma saker som på mobilen (vem som ringer eller åtminstone vilket nummer osv) och kan även själv enkelt ringa.
Citera
2018-12-07, 01:11
  #10
Medlem
HRTs avatar
Tack, fick rådet att köpa Scala rider freecom 4 av just Mc handlare
Men då jag saknar erfarenhet att använda intercom var det viktigast för mig att det är bra grejer, inga utstickande antenner. Väderskyddad och tillförlitlig dvs fungerar.
Citera
2018-12-07, 18:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Tack, fick rådet att köpa Scala rider freecom 4 av just Mc handlare
Men då jag saknar erfarenhet att använda intercom var det viktigast för mig att det är bra grejer, inga utstickande antenner. Väderskyddad och tillförlitlig dvs fungerar.
Jag har Scala till ett par hjälmar och tycker att de varit halvbra. Bland annat sitter det en gummiplugg som skall tryckas in i usb-uttaget (som man laddar genom) som slits och inte vill stanna kvar på sin plats och då blir uttaget utsatt för regn och annan skit. Även haft problem med brummande missljud som försvunnit när man slagit på och av strömmen.

Har dock aldrig provat några andra och har därför inget att jämföra med.
Citera
2018-12-07, 19:07
  #12
Medlem
Jag har kört med denna nu i snart 3 år https://www.ebay.com/itm/V6-1200M-In...0:pf:0&vxp=mtr
och så långt är jag nöjd med den , laddar i 3,5mm uttaget som du pluggar in högtalar och mic i .
Svarar automatiskt när någon ringer , har shoei GT-Air hjälm och jag har inga problem att prata eller höra i 120Km/t .
Har varit ute i ca 7-8 timmar ihopkopplad med en vän utan att batteriet tagit slut .
Hittar dom lite billigare ifrån Kina och möjligen på wish om du söker på : V6 1200m
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback