Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 18:30
  #1
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Jag ser ofta detta resonemang när invandring dyker upp som ämne. Nationalister som skuldbelägger andra svenskar för att de röstar på sin undergång.

Här är problemet: Ni utgår ifrån att folk är lika pålästa som vad ni själva är.

Om svenskar la lika många timmar på att jaga nyheter som vad ni gör, då hade vi haft Jimmie Åkesson som statsminister just nu. Istället kanske det blir Annie Lööf. Detta samtidigt som opinionsundersökningar visar att en majoritet av svenskarna vill minska invandringen, förbjuda böneutrop samt förbjuda muslimska skolor.

Det är ganska uppenbart att svenska folket har vettiga åsikter. Journalisterna som de får sin verklighetsuppfattning ifrån däremot, det är en annan femma. Och fram tills cirka 2 år sen gjorde kvällstidningarna allt för att dölja invandringens baksidor. Det är många av er som måste fundera djupare över det här: Hur ska man kunna bli medveten om problem, när man inte ens är medveten om att någon döljer dom?

Media kallas inte tredje statsmakten utan anledning, deras påverkan på befolkningen kan inte nog underskattas. Men idag skriver Aftonbladet om hur de flesta gruppvåldtäkter är importerade. Mycket har hänt, och det är tack vare er arga vita män som vägrar hålla käften.

Men någonstans måste stoltheten dra sin gräns. Man kan sitta och vara bitter över att man är så långt före alla andra, i kunskap och självbevarelsedrift. Men det är så jävla absurt när en nationalist av alla människor, i princip sitter och säger att våldtäkter är enda sättet hans folk kan lära sig något. Då har ni nått samma nivå av folkförakt som riksdagen.
Citera
2018-12-04, 18:34
  #2
Medlem
Sooks avatar
Tja, eller så är vi andra mer pålästa än sverigedemokraterna?

Jag hävdar dessutom att många jag känner som jag misstänker röstar på SD inte har en aning om vad för politik SD för annat än att de är emot invandring.

Vire folk pålästa skulle SD ha 1% väljarstöd.
Citera
2018-12-04, 18:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Om svenskar la lika många timmar på att jaga nyheter som vad ni gör, då hade vi haft Jimmie Åkesson som statsminister just nu. Istället kanske det blir Annie Lööf. Detta samtidigt som opinionsundersökningar visar att en majoritet av svenskarna vill minska invandringen, förbjuda böneutrop samt förbjuda muslimska skolor.

Likväl vill en majoritet av svenskarna se Sverige som fortsatt medlem i EU (således kan vi ej minska invandringen särskilt mycket mer än vi redan gjort) och upprätthålla religionsfriheten (således kan vi inte förbjuda böneutrop utan att i samma veva förbjuda kyrkklockor eller för den delen muslimska skolor utan att på köpet förbjuda kristna och judiska skolor mfl).

Likväl tror jag det finns en anledning till sambandet mellan högre utbildning och motstånd till SD. Tycker själv (som utbildad i statsvetenskap och juridik) att SD:s politiska förslag många gånger är helt uppåt väggarna. Och då talar vi inte om att jag tycker de är politiskt fel utan om att de inte är genomförbara sett till Sveriges folkrättsliga åtaganden (förbud mot böneutrop är ett utmärkt exempel).

Men nu kommer väl det vanliga tjattret om kulturmarxism, hjärntvätt och att jag är ett troll betalt av Soros igen...
Citera
2018-12-04, 18:39
  #4
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, eller så är vi andra mer pålästa än sverigedemokraterna?

Jag hävdar dessutom att många jag känner som jag misstänker röstar på SD inte har en aning om vad för politik SD för annat än att de är emot invandring.

Vire folk pålästa skulle SD ha 1% väljarstöd.
Troll? Vadå mot invandring? Är SD mer mot invandring än övriga partier? (M, FI & V borträknade)
Citera
2018-12-04, 18:40
  #5
Medlem
lacklustermasons avatar
Om de inte är "lika pålästa" eller kapabla till att vara med och styra över landet så bör de inte ha rösträtt till att börja med, eller hur? Det håller jag med om.
Citera
2018-12-04, 18:50
  #6
Medlem
Alla länder har det styre och regering som de förtjänar. Svenskar kanske har åsikter som att "invandringen ska minska" men de flesta nöjer sig med en sänkning från 200 000 per år till 85 000.

Om inte svenskarna själva har skapat detta samhället - vem har då gjort det?
Citera
2018-12-04, 18:53
  #7
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacklustermason
Om de inte är "lika pålästa" eller kapabla till att vara med och styra över landet så bör de inte ha rösträtt till att börja med, eller hur? Det håller jag med om.
Rösträtt bör ju utgå ifrån att folk vet vad de röstar på. Så med tanke på att många röstar på FI och MP enbart pga namnet, tycker jag något slags kunskapsprov åtminstone vore på sin plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, eller så är vi andra mer pålästa än sverigedemokraterna?

Jag hävdar dessutom att många jag känner som jag misstänker röstar på SD inte har en aning om vad för politik SD för annat än att de är emot invandring.

Vire folk pålästa skulle SD ha 1% väljarstöd.
Du vet inte ens vilket parti dom röstar på, så varför gör du okvalificerade gissningar om hur mycket de känner till om partiprogrammet?
Citera
2018-12-04, 18:56
  #8
Medlem
okok1s avatar
Politikerna är väldigt öppna med vilken politik man vill bedriva. Det är inget man myglar om. Och ändå röstar nästan alla människor på 8-klövern. Då är det såklart att de förtjänar nuvarande samhälle som nästan alla röstar för. Det finns andra alternativ - men det verkar inte vara intressant.
Citera
2018-12-04, 18:58
  #9
Medlem
Seriöst... Hur ska man ens kunna veta om röstning och sådana saker går till på rätt sätt? Hur ska man någonsin kunna veta om det fuskas med sådant?

Demokrati går ut på att lura folket att rösta på dina dumma idéer. Propaganda är därför en central del av alla demokratiska stater. och är propagandan för dålig så får man använda sig av andra fulspel...
Citera
2018-12-04, 19:01
  #10
Medlem
Knucklehugss avatar
Tror inte det handlar om att personen som är mer påläst eller inte röstar si eller så. Jag själv har en hög utbildning medans jag har vänner som har både bättre och sämre utbildningar. Visst det kanske finns ett samband men det behöver absolut inte vara fallet heller.

I grunden var Liberalerna alltså föredetta Folkpartiet partiet som lärarna och de högskoleverksammas parti och deras hjärtefråga om skolan finns även idag. Men sett till antalet röster dom fick i årets val så kan man förstå att många lärare och högutbildade röstar på något annat parti.
Citera
2018-12-04, 19:01
  #11
Avstängd
Mad monks avatar
Då är svensken både döv och blind.
Citera
2018-12-04, 19:01
  #12
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Jag ser ofta detta resonemang när invandring dyker upp som ämne. Nationalister som skuldbelägger andra svenskar för att de röstar på sin undergång.

Här är problemet: Ni utgår ifrån att folk är lika pålästa som vad ni själva är.
Jag utgår inte ifrån att "alla är lika pålästa" utan ifrån faktumet att ignorans är ett val. Ingen är tvingad att vare sig köpa eller svälja judemedias lögner. Däremot har man ett ansvar att använda sin hjärna. Väljer man att inte göra det, ja då får man skylla sig själv.
__________________
Senast redigerad av 88g14flashplant 2018-12-04 kl. 19:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback