Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 03:13
  #1
Medlem
Hej, har en elcykel med skivbromsar och 8 vxl. Verkstaden ville ha 1100 kr för byte av belägg och kedja ink material är det rimligt?
Citera
2018-12-04, 03:20
  #2
Medlem
Rauno1s avatar
Varför måste du byta belägg? vintercyklar du? 1100kr låter dyrt 500kr material 600kr för jobbet då. Hmm, Beläggen tar 3 minuter att byta och kedjan tar 3 minuter att byta.

Edit: Just det, vi snackar elcykel, Då kan det ta längre tid att byta beläggen, 600kr för arbetet låter fullt rimligt, men frågan kvarstår, varför behövs beläggen bytas?
__________________
Senast redigerad av Rauno1 2018-12-04 kl. 03:29.
Citera
2018-12-04, 03:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej, har en elcykel med skivbromsar och 8 vxl. Verkstaden ville ha 1100 kr för byte av belägg och kedja ink material är det rimligt?

Vad tjänar du i timmen på ditt jobb? Vi säger 180. Du jobbar i 8h. 1440, skatt på det, 900kr-ish.

Ja, din cykelgubbe är värd sin peng
Citera
2018-12-04, 03:24
  #4
Medlem
Det beror väl helt och hållet på vilka delar dem använder. Kedjan är löjligt lätt att byta själv. Beläggen kan vara lite klurigare om man aldrig har gjort det innan men Youtube är din bästa vän.

Gör du det själv kan du halvera kostnaden med antagligen bättre delar.
Citera
2018-12-04, 03:26
  #5
Medlem
Kom på att jag aldrig svarade på din fråga :P Jag tycker att summan låter ganska rimlig.
Citera
2018-12-04, 04:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej, har en elcykel med skivbromsar och 8 vxl. Verkstaden ville ha 1100 kr för byte av belägg och kedja ink material är det rimligt?

Kedjor till elcykel är väl lite dyrare än vanliga cyklar tror jag men runt 250 kronor borde en elcykelkedja kosta. Bromsbelägg är ganska billiga, 70 kronor för ett par av bra kvalité. Ska du byta på bägge hjulen?

Det låter som att de försöker blåsa dig. Borde inte kosta 800 kronor för en halvtimmes jobb. Varför behöver kedjan bytas? Har den gått av? Bromsbelägg på skivbromsar är ganska lätta att byta men har man aldrig gjort det så kan det ju bli något problem.

Ställ cykeln upp och ner. Ta loss hjulet. Pressa bak bromsbeläggen med en mejsel. Lossa sprinten och ta loss dem. Sätt dit nya belägg men rör inte beläggen med fingrarna och rör inte bromshandtaget medan du håller på. Sätt tillbaka hjulet. Klart. Lär av Youtube. Sätter du dit metallbromsbelägg ska de köras in med ett tjugotal inbromsningar för att köra in dem. Sätter du dit organiska bromsbelägg så kan du skippa inkörningen.

Kör man hårt med sin cykel kan man få byta bromsbelägg ganska ofta. Kul och kunna fixa det själv.
Citera
2018-12-11, 00:42
  #7
Medlem
Glöm inte att det med stor sannolikhet behövs en kedjebrytare. Nya kedjan måste med stor sannolikhet kortas innan montering.
Citera
2018-12-11, 01:09
  #8
Medlem
1.100 kr låter rimligt mot vad jag har betalat. Verkstan har högre pålägg på material än vad som skrivs ovan samt såklart arbetskostnad. Min verkstad tog 380 kr för kedja och 2 x 170 kr för belägg. Arbetskostnad för ovan lite oklar då de bytte även kassett och framdrev.

Men jag har tröttnat på att betala så mycket för enkla jobb, så nu har jag lärt mig göra det själv.

Byte av bromsbelägg och kedjebyte ligger som nr 3 och 4 på min lista på vad man som cykelägare ska kunna (nr 1 och 2 är byte av slang och däck) eftersom det behövs utföras ganska ofta, särskilt bromsbelägg.
__________________
Senast redigerad av Kacki 2018-12-11 kl. 01:26.
Citera
2018-12-16, 22:34
  #9
Medlem
Hur har du kommit fram till att kedjan behöver bytas?

Om den är alltför sliten så är risken att kassett/drev/kingor också är för slitna för att fungera bra med en ny kedja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback