Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-12-04, 17:55
  #49
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När det gäller björn så är du säkrare utan vapen, förutsatt att du inte särdeles erfaren.
Och ulven får man bara se om man har en rackans tur.
Citera
2018-12-04, 18:35
  #50
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Jag blir enormt deprimerad av att gå i skogen. Helt jävla värdelöst slöseri på tid.
Tänkte också så när jag var yngre. Fast efter jag hade testat att röka cannabis började jag uppskata naturen mycket mer. Även om jag inte röker längre så får jag fortfarande avslappnade känslor av skog/natur.
Citera
2018-12-04, 19:31
  #51
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Att gå på vandring eller bara njuta av naturen är slöseri med tid. Man mår dåligt över att ödsla tid på något så oproduktivt som att vara ute och gå för att "uppleva naturen". Det är egentligen högst egoistiskt, som att spela datorspel. Man gör det bara för att ha roligt själv. Men att bygga en bättre värld, gör man inte.

Visst, naturen är fantastisk osv.

Ogillar dessa naturegoister som tror att de är så jävla bra bara för att de har en fjällräven ryggsäck och går ut i "skogen" nån timme per år.
Detta alltså. Är du sarkastisk så grattis, du fick mig att svara. Om inte så kan man undra vad du lever i för betongbunker om dagarna om du tycker det är "slöseri" med vistas i naturen, eller ö.h.t ägna sig åt rekreation. Visst kan mycket saker vara slöseri med tid men att blind tro på effektivitet gör en bara utbränd, tom i själen och sönderstressad. Vem gör du det för egentligen?

Alla vet att fjällrävenfolk är marxistkommunister som åker utanför tullarna ett par gånger per år och postar sin instagram full med bilder i skogen för egoboosten eller nått. Vi normalt folk är ute i naturen för oss själva, inte för andra. Peace out
Citera
2018-12-04, 19:50
  #52
Medlem
Sinnena är i harmoni med fågelsång, porlande vatten, vinden som dansar mellan trädkronorna.

Sinnena är inte i harmoni med trafikbuller, blinkande ljus, konstant stress.

Vill man dra det längre så kan man också finna en spirituell energi, själ i naturen.. Samma energi som man själv är en del av, man hittar hem.
Citera
2018-12-04, 23:05
  #53
Medlem
Forskning (här främst hämtad från Grahn, 1993 och Ottosson & Grahn, 1998) visar tydligt att människors hälsa påverkas positivt av vistelse i naturen. Sannolikt är det flera faktorer som samverkar. Dagsljuset förhindrar depressioner, har inverkan på vitaminstatus och tillväxt av benstomme. Den friska luften påverkar välbefinnandet och grönskan har många positiva effekter, den ger en stressreduktion och ökar koncentrationsförmågan.

Människan har under årmiljonerna anpassat sig till att leva i naturen. Den miljön har utvecklat vår spontana uppmärksamhet. Vi har lärt oss reagera på farliga saker som spindlar, ormar och höga höjder. I tätorter, en miljö konstruerad av och för människan, krävs att vi istället använder mängder av energikrävande riktad koncentration. Den behövs för att bearbeta olika problem, för att stänga ute ovidkommande information och ljud, den krävs t.ex. vid bilkörning och när vi ställs inför krånglande datorer, situationer som lätt orsakar stressreaktioner och där vi inte kan använda våra spontana reflexer.

Det är endast i naturen vi kan få vila eftersom vi där spontant kan tolka intrycken.
I naturen kan vi alltså lita till vår spontana uppmärksamhet och den riktade, energikrävande, koncentrationen kan få vila.
Vistelse i skog och andra grönområden ger tydliga hälsoeffekter. De som bor i stadsdelar med mycket grönt är friskare än personer som bor längre från grön- områden. Möjligen skulle det kunna vara ett resultat av grönskans avstressande inverkan och det tydliga sambandet mellan stress och infektioner.

Inslag av ”vild natur” har stor betydelse, framför allt för barnen som får bättre motorik och blir mer harmoniska. En tids vistelse i vildmark gjorde också att utbrända personer blev återställda. Andra försök visade att äldre förvirrade personer som varit ute i parker och grönområden blev redigare, fick bättre minne och minskade sina behov av smärtstillande mediciner och sömntabletter.
Citera
2018-12-04, 23:23
  #54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det finns säkert förklaringar som är av mer biologisk aspekt och kanske är vad jag kommer att beskriva relevant i det hänseendet på sätt och vis också. Jag tror att det handlar om att människans ständigt aktiva psyke synkroniseras med någonting som är mer naturligt och talar mer till människans ursprungliga natur som hemmahörande i naturen i kontrast till civilisationens alla kaotiska aspekter som uppmuntrar till mer onaturlig tankeaktivitet för att hänga med i en takt som inte är naturlig för människan.

Inte för att jag skulle trivas med att bo i en stuga i skogen resten av livet; jag behöver både den biten och större städers puls. Det bästa är väl ett mellanting. Det är trots allt i världen, den moderna civilisationen, som vi sak leva och verka - de flesta av oss, i alla fall.

Jag vill minns att Eckhart Tolle skrev i någon av sina två första böcker (antingen "The Power of Now" eller "A New Earth") om den stilla iakttagelsen från en människas perspektiv när hon vistas i naturen. Nedfallna, multna och döda träd blandas med levande växtlighet och ändå kan vi betrakta det här med en form av frid utan att göra en (i negativ bemärkelse) distinktion mellan liv och död.
Citera
2018-12-04, 23:23
  #55
Avstängd
F.Hansens avatar
Mår man egentligen så bra om man måste vara ute i naturen för att, som de så ofta säger, "komma bort från andra människor".

Det är snarare en flykt från verkligheten och ingen större skillnad från att ta droger av samma orsak. En del gör både och, går ut i naturen och tar droger. Inte för att droger är dåligt. Men det är oproduktivt precis som att slösa bort tiden med att flumma runt i naturen och tro att ens liv går framåt utav ens "berikande" friluftsliv.

Säkert finner man en hel drös miljöpartister bland dessa "ute i naturen wannabees". Vad har de åstadkommit för bra?
Citera
2018-12-04, 23:45
  #56
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Mår man egentligen så bra om man måste vara ute i naturen för att, som de så ofta säger, "komma bort från andra människor".

Det är snarare en flykt från verkligheten och ingen större skillnad från att ta droger av samma orsak. En del gör både och, går ut i naturen och tar droger. Inte för att droger är dåligt. Men det är oproduktivt precis som att slösa bort tiden med att flumma runt i naturen och tro att ens liv går framåt utav ens "berikande" friluftsliv.

Säkert finner man en hel drös miljöpartister bland dessa "ute i naturen wannabees". Vad har de åstadkommit för bra?

Det här argumentet har besvarats flera gånger i tråden redan.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback