Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 20:18
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Ett känt talesätt säger att det är omöjligt att vandra och må dåligt på samma gång. Maten smakar bättre, man blir medveten på ett annat sätt och avslutar alltid dagen med ro i kroppen.

Det finns väl en del uppenbara grejer som att man rör på sig och är ledig men det känns också som att det finns någonting djupare bakom det. Det skulle vara intressant att lösa den gåtan och kunna ta med det till vardagslivet.
Citera
2018-12-03, 20:25
  #2
Medlem
Det är nog olika från person till person, men kanske för att vi egentligen inte är anpassade till våra moderna liv utan är mer anpassade till att vara ute och förflytta oss.
Citera
2018-12-03, 20:28
  #3
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Ett känt talesätt säger att det är omöjligt att vandra och må dåligt på samma gång. Maten smakar bättre, man blir medveten på ett annat sätt och avslutar alltid dagen med ro i kroppen.

Det finns väl en del uppenbara grejer som att man rör på sig och är ledig men det känns också som att det finns någonting djupare bakom det. Det skulle vara intressant att lösa den gåtan och kunna ta med det till vardagslivet.


Hunger är bästa kryddan - du får ett behov av energiintag när du förbrukar energi.

Vi kan sägas ha ett förhållande till naturen där vi är beroende av den (men den är inte beroende av oss).

Självklart kan vi må dåligt även om vi rör på oss, men det är bevisat sannolikt att vi kan påverka hur bra vi mår, genom att röra på oss.

Det finns ingen direkt gåta... och inget du kan ta med dig till arbetslivet, annat än genom att byta jobb (såvida du inte jobbar som jägmästare/hortonom eller 'ranger' i Jämtland/fjällen eller så). Du får ta din, vill jag mena, högst nödvändiga, "naturdos" på din lediga tid.
Citera
2018-12-03, 20:29
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Ett känt talesätt säger att det är omöjligt att vandra och må dåligt på samma gång. Maten smakar bättre, man blir medveten på ett annat sätt och avslutar alltid dagen med ro i kroppen.

Det finns väl en del uppenbara grejer som att man rör på sig och är ledig men det känns också som att det finns någonting djupare bakom det. Det skulle vara intressant att lösa den gåtan och kunna ta med det till vardagslivet.

Luften och ljuset, det mesta är friskare miljö.
Och ljuden spelar säkert också stor roll.
Citera
2018-12-03, 20:31
  #5
Medlem
Pastellfisks avatar
Snillen spekulerar men min amatörteori är att det är naturligare att röra sig i skog och mark än att hänga framför dumburken eller uggla framför datorn.

Människan är konstruerad för att leva i och av naturen och vi har levt i harmoni med densamma ända till urbaniseringen tog fart ordentligt för bara 100-150 år sedan. Att på så kort tid tappa i stort sett alla kopplingar och rötter till ursprunget tror jag sätter sina spår i psyket och, det man till vardags, kallar själen.

Att då under promenader, vandringar och utflykter närma sig det här igen slår an en sträng som till vardags är frånvarande och glömd. Ett närmande till det vi är gjorda för.
Citera
2018-12-03, 20:32
  #6
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar
Att vandra i naturen är ofta bättre än medicin. Tyvärr finns det både björn och ulv där jag bor så vågar inte gå långt ut i skogen längre. Funderar på att skaffa jaktvapen isf tänker jag vandra i dagar och sova under öppen himmel.
Citera
2018-12-03, 20:39
  #7
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarskitbra
Att vandra i naturen är ofta bättre än medicin. Tyvärr finns det både björn och ulv där jag bor så vågar inte gå långt ut i skogen längre. Funderar på att skaffa jaktvapen isf tänker jag vandra i dagar och sova under öppen himmel.

När det gäller björn så är du säkrare utan vapen, förutsatt att du inte särdeles erfaren.
Citera
2018-12-03, 20:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Ett känt talesätt säger att det är omöjligt att vandra och må dåligt på samma gång. Maten smakar bättre, man blir medveten på ett annat sätt och avslutar alltid dagen med ro i kroppen.

Det finns väl en del uppenbara grejer som att man rör på sig och är ledig men det känns också som att det finns någonting djupare bakom det. Det skulle vara intressant att lösa den gåtan och kunna ta med det till vardagslivet.
Du har nog alldeles rätt. Här en artikel om en forskare som kommit fram till det som många av oss vetat sedan länge, att man mår bra av att röra sig i naturen. Hon kom fram till att det var särskilt lövskog som hade bäst effekt på vår stressnivå då det mest liknade vår ursprumgsmiljö, savannen.
https://www.svd.se/naturen-minskar-stressen
Citera
2018-12-03, 21:00
  #9
Medlem
Mat blir magiskt god när man äter den i naturen.
__________________
Senast redigerad av nilltre 2018-12-03 kl. 21:06.
Citera
2018-12-03, 21:10
  #10
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När det gäller björn så är du säkrare utan vapen, förutsatt att du inte särdeles erfaren.

Hur skall jag försvara mig mot björn utan vapen med mina händer kanske eller se arg ut?
Citera
2018-12-03, 21:11
  #11
Avstängd
F.Hansens avatar
Att gå på vandring eller bara njuta av naturen är slöseri med tid. Man mår dåligt över att ödsla tid på något så oproduktivt som att vara ute och gå för att "uppleva naturen". Det är egentligen högst egoistiskt, som att spela datorspel. Man gör det bara för att ha roligt själv. Men att bygga en bättre värld, gör man inte.

Visst, naturen är fantastisk osv.

Ogillar dessa naturegoister som tror att de är så jävla bra bara för att de har en fjällräven ryggsäck och går ut i "skogen" nån timme per år.
Citera
2018-12-03, 21:18
  #12
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Att gå på vandring eller bara njuta av naturen är slöseri med tid. Man mår dåligt över att ödsla tid på något så oproduktivt som att vara ute och gå för att "uppleva naturen". Det är egentligen högst egoistiskt, som att spela datorspel. Man gör det bara för att ha roligt själv. Men att bygga en bättre värld, gör man inte.

Visst, naturen är fantastisk osv.

Ogillar dessa naturegoister som tror att de är så jävla bra bara för att de har en fjällräven ryggsäck och går ut i "skogen" nån timme per år.

Hur ser ens ett liv ut som är ren produktivitet? Det mesta vi gör kommer alltid vara meningslöst och egoistiskt

Det enda jag kan tänka mig är den där kinesen som arbetade hela dagarna och gav bort allt till hemlösa barn, men sånt sker knappast i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback