Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 10:00
  #13
Medlem
AquaRegias avatar
Utan att ge sig in i debatten kring hur ett högt intag av kött påverkar hälsan så kan man i alla fall konstatera att det bara handlar om statistik. Det går inte att svara på "hur mycket kan man", då ett högre/lägre intag bara ökar/minskar risken för att något ska ske.
Citera
2018-12-03, 10:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
12 år?? Nej knappast. Varför tror du det?

För att det bara är barn som resonerar och oroar sig sådär.
Fast jag antar att det snarare är så att du har någon diagnos eller är allmänt orolig av dig? Kanske även hypokondriker?
Citera
2018-12-03, 10:28
  #15
Medlem
Rikarvinges avatar
Det är rött kött och processat kött som ökar risken för cancer, inte fåglar och fisk.

Man kan må bra länge innan man märker av något som är dåligt för en. Vitaminbrist märks inte på en gång. Rökning, smog, stillasittande och alkohol sabbar inte kroppen speciellt fort.
Citera
2018-12-03, 11:27
  #16
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Vad för kött äter du? Sushi?

Jag läste att man rekommenderar ca 90 gram per dag för vuxna män,
så därför undrade jag och jag äter ju mer än dubbelt så mycket.

Får sjukt mycket energi av köttet så det kanske är därför jag nojjar.
Det blir som att jag känner för att fysiskt aktivera mig, börja springa eller lyfta något tungt.
Med annan mat kan man ju typ känna sig trött och dåsig efteråt.
Det känns nästan som jag tagit nån drog med köttet. Men det kanske bara är så det ska vara.

Känns det bra är det ju ditt facit.
Det där med att kött är skadligt, och risken för tarmcancer och liknande är till största delen politiskt
och väldigt liten del vetenskapligt.
Det är dessutom rött kött som avses. Kyckling är nog bland det nyttigaste du kan äta
Citera
2018-12-03, 13:14
  #17
Medlem
trosfuktarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Känns det bra är det ju ditt facit.
Det där med att kött är skadligt, och risken för tarmcancer och liknande är till största delen politiskt
och väldigt liten del vetenskapligt.
Det är dessutom rött kött som avses. Kyckling är nog bland det nyttigaste du kan äta


Ja exakt, när dem gjorde den studien så kollade dem aldrig på vad folk åt/drack till köttet.

Så länge du äter hälsosamt och inte överdriver med något så är det lugnt.
Citera
2018-12-03, 14:50
  #18
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Ja exakt, när dem gjorde den studien så kollade dem aldrig på vad folk åt/drack till köttet.

Så länge du äter hälsosamt och inte överdriver med något så är det lugnt.

Och att även om man kan se skillnader statistiskt så är det ju väldigt lite.
Alltså att man kan se en svagt högre samband på något som redan är väldigt ovanligt är inget man ska ändra sin livsstil efter.

Det är lite som att undvika att flyga på onsdagar eftersom det är statistiskt liiite vanligare med flygkapningar på onsdagar.
Även om det stämmer har det ingen betydelse
Citera
2018-12-03, 16:42
  #19
Medlem
Cornholio.s avatar
Det du letar efter kallas för carnivore diet och är nog en av de absolut hälsosammaste dieterna man kan ha. Mitt tips till dig är att söka information om carnivore diet. Att bara äta kött, fisk, fågel, skaldjur i kombination med såser, kryddor, ostar, ägg och dylikt, är en hälsosam diet och ett säkert sätt att gå ner i vikt. Skippar man bröd, potatis, ris så mår kroppen bra av det, men i början kan man uppleva en viss detox. Egentligen behöver våra kroppar endast konsumera animalisk födda och mår mycket bra av en sådan kost.
Citera
2018-12-03, 16:44
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Känns det bra är det ju ditt facit.
Det där med att kött är skadligt, och risken för tarmcancer och liknande är till största delen politiskt
och väldigt liten del vetenskapligt.
Det är dessutom rött kött som avses. Kyckling är nog bland det nyttigaste du kan äta

Ja det är ju så många som snacka om att det är så
extremt dåligt med kött. De flesta veganer...
Har även provat kost med övervägande grönsaker.
När jag äter mycket kött så verkar det som att det går direkt ut i mina muskler.
Jag känner mig starkare och mer aktiv. Det syns även på musklerna även
om jag för tillfället inte tränar, men jag är smal och har tränat förut så det syns ju.

Funderar på ätt äta så här varje dag vilket skulle bli betydligt mer än vad
som rekommenderas om man söker lite på Google. Alltså 2000-2500 gram i veckan.
Och då är inget av köttet processat. jag kommer även få i mig väldigt mycket fett
i och med skinnet. Det ger också mycket energi. Mycket av energin verkar gå
direkt upp i hjärnan och hjärtat på ett annat sätt än om man äter mer vegetariskt.
Citera
2018-12-04, 18:09
  #21
Medlem
Jag har ätit kött i två veckor och mår också jäkligt bra av det. Äter typ 200g entrecote och sås med sparris eller broccoli till lunch och middag. Äter dock granola eller rågflingsgröt eller fullkornshavregröt till frukost. Tränar hårt 5 dagar i veckan med. Mår jättebra av denna dieten... ska göra pad gaprao utan ris som är en thairätt på kycklingfärs nästa vecka😊 äter vanligtvis stuvad och pepprad vitkål till grytor. Känns bra att inte vara dåsig av all pasta ett tag.
Citera
2018-12-04, 18:34
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Det du letar efter kallas för carnivore diet och är nog en av de absolut hälsosammaste dieterna man kan ha. Mitt tips till dig är att söka information om carnivore diet. Att bara äta kött, fisk, fågel, skaldjur i kombination med såser, kryddor, ostar, ägg och dylikt, är en hälsosam diet och ett säkert sätt att gå ner i vikt. Skippar man bröd, potatis, ris så mår kroppen bra av det, men i början kan man uppleva en viss detox. Egentligen behöver våra kroppar endast konsumera animalisk födda och mår mycket bra av en sådan kost.

Bröd tycker jag man kan skippa, men lite ris och potatis till köttet behövs ändå för att få
upp lite bukfylla. Det är ju ändå näringsrikt och bra så länge man inte äter i allt för stora mängder och ifall det inte är friterat.
Jag har inte märkt att jag mår dåligt av det iallafall. Däremot bröd, det känns mer som tomma kalorier och det lär väl ändå innehålla mer socker än potatis och ris?
Citera
2018-12-04, 18:39
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Jag har ätit kött i två veckor och mår också jäkligt bra av det. Äter typ 200g entrecote och sås med sparris eller broccoli till lunch och middag. Äter dock granola eller rågflingsgröt eller fullkornshavregröt till frukost. Tränar hårt 5 dagar i veckan med. Mår jättebra av denna dieten... ska göra pad gaprao utan ris som är en thairätt på kycklingfärs nästa vecka😊 äter vanligtvis stuvad och pepprad vitkål till grytor. Känns bra att inte vara dåsig av all pasta ett tag.

Fast om man inte får i sig tillräckligt med fibrer i form av grönsaker och frukt så
verkar det som att metabolismen står still. Har inte skitit på typ 3 dagar nu! Wtf
Ganska skönt att slippa gå på toaletten hela tiden, men jag tror att det är bra att få i sig
lite fibrer vardagligen och dricka mycket ifall man kör på den här
dieten. Så slipper man känslan av en tung sten i magen.
Citera
2018-12-04, 18:49
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Fast om man inte får i sig tillräckligt med fibrer i form av grönsaker och frukt så
verkar det som att metabolismen står still. Har inte skitit på typ 3 dagar nu! Wtf
Ganska skönt att slippa gå på toaletten hela tiden, men jag tror att det är bra att få i sig
lite fibrer vardagligen och dricka mycket ifall man kör på den här
dieten. Så slipper man känslan av en tung sten i magen.

Men asså 300 gram kött är typ 500 kalorier..klart man måste äta lite grönsaker och sås till. Jättenyttigt med frukt äter mycket grapefrukt. Jag äter 300 gram broccoli med varje måltid eller stuvad vitkål. Bajsar i snitt en gång om dagen. Granolan innehåller fett mycket fibrer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback