Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 08:17
  #1
Avstängd
Ibland äter jag en halv kyckling per dag vilket borde motsvara
säkert runt 200-250 gram kött, kanske mera, har ej vägt.
Det är mycket mer än vad jag ätit förut, men jag gillar det och tröttnar inte
på maten, tvärtom känner jag extra energifyllt och det är otroligt gott.
Dock oroar jag mig ibland för att de här kanske skulle vara skadligt för
min kropp i längden i form av hög kolesterol, hjärt och kärl sjukdomar,
tarm-cancer etc.
Kycklingen jag äter är grillad och jag äter och dricker förövrigt väldigt bra
och hälsomedvetet.
Citera
2018-12-03, 08:30
  #2
Medlem
Det är nog ett större problem att äta för lite kött. Försök få tag i styckdetaljer med mycket fett så mättar det bra.

Inälvsmat är väldigt näringsrikt, om man nu gillar det.

Just högkonsumtion av kyckling kanske man dock kan diskutera då kvalitén ofta är relativt låg(om kycklingen inte är ekologisk/frigående utomhus etc.)

Om köttet är av god kvalité är det förmodligen mer hälsosamt att konsumera stora mängder kött framför stora mängder kolhydratrika/inflammatoriska spannmål, grönsaker etc.
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2018-12-03 kl. 08:32.
Citera
2018-12-03, 08:42
  #3
Medlem
Drama-Llamas avatar
Vad tänker du dig att ditt kön spelar för roll i ekvationen?

Det finns de som inte äter annat än kött. De smäller som regel i sig betydligt mer än 250 g per dag och det finns inga studier som visar att de skulle må dåligt av det.
Citera
2018-12-03, 08:47
  #4
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Ibland äter jag en halv kyckling per dag vilket borde motsvara
säkert runt 200-250 gram kött, kanske mera, har ej vägt.
Det är mycket mer än vad jag ätit förut, men jag gillar det och tröttnar inte
på maten, tvärtom känner jag extra energifyllt och det är otroligt gott.
Dock oroar jag mig ibland för att de här kanske skulle vara skadligt för
min kropp i längden i form av hög kolesterol, hjärt och kärl sjukdomar,
tarm-cancer etc.
Kycklingen jag äter är grillad och jag äter och dricker förövrigt väldigt bra
och hälsomedvetet.
Ja, alltså det känns ju som att du är 12 år gammal när man läser det här. Då är ju inte hjärt och kärl sjukdomar aktuellt. Knappast högt kolesterol heller.
Du kan lugnt tugga i dig kycklingen.
Citera
2018-12-03, 08:49
  #5
Medlem
gatsbydenstores avatar
Ät bara. Sluta noja
Citera
2018-12-03, 08:50
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ja, alltså det känns ju som att du är 12 år gammal när man läser det här. Då är ju inte hjärt och kärl sjukdomar aktuellt. Knappast högt kolesterol heller.
Du kan lugnt tugga i dig kycklingen.

12 år?? Nej knappast. Varför tror du det?
Citera
2018-12-03, 08:52
  #7
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Kött är den mest naturliga kosten för människan och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara för farligt med för mycket. Om du steker/tillagar köttet så dödar du dock väldigt många viktiga enzymer och bakterier i köttet så om du äter tillagat kött så är det inte bra med för mycket.

Jag själv äter ca 0.3kg kött per dag, har gjort det ett tag. Inte varje dag, men garanterat 6 dagar per vecka i snitt dom senaste åren. Jag äter dock bara kött som ej är tillagat.
Citera
2018-12-03, 08:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Ibland äter jag en halv kyckling per dag vilket borde motsvara
säkert runt 200-250 gram kött, kanske mera, har ej vägt.
Det är mycket mer än vad jag ätit förut, men jag gillar det och tröttnar inte
på maten, tvärtom känner jag extra energifyllt och det är otroligt gott.
Dock oroar jag mig ibland för att de här kanske skulle vara skadligt för
min kropp i längden i form av hög kolesterol, hjärt och kärl sjukdomar,
tarm-cancer etc.
Kycklingen jag äter är grillad och jag äter och dricker förövrigt väldigt bra
och hälsomedvetet.

Det enda du behöver tänka på är väl att dricka mer vatten då du har högt proteinintag, annars tar njurar och lever stryk.
Citera
2018-12-03, 08:57
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Kött är den mest naturliga kosten för människan och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara för farligt med för mycket. Om du steker/tillagar köttet så dödar du dock väldigt många viktiga enzymer och bakterier i köttet så om du äter tillagat kött så är det inte bra med för mycket.

Jag själv äter ca 0.3kg kött per dag, har gjort det ett tag. Inte varje dag, men garanterat 6 dagar per vecka i snitt dom senaste åren. Jag äter dock bara kött som ej är tillagat.

Vad för kött äter du? Sushi?

Jag läste att man rekommenderar ca 90 gram per dag för vuxna män,
så därför undrade jag och jag äter ju mer än dubbelt så mycket.

Får sjukt mycket energi av köttet så det kanske är därför jag nojjar.
Det blir som att jag känner för att fysiskt aktivera mig, börja springa eller lyfta något tungt.
Med annan mat kan man ju typ känna sig trött och dåsig efteråt.
Det känns nästan som jag tagit nån drog med köttet. Men det kanske bara är så det ska vara.
Citera
2018-12-03, 09:01
  #10
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Vad för kött äter du? Sushi?

Jag läste att man rekommenderar ca 90 gram per dag för vuxna män,
så därför undrade jag och jag äter ju mer än dubbelt så mycket.

Får sjukt mycket energi av köttet så det kanske är därför jag nojjar.
Det blir som att jag känner för att fysiskt aktivera mig, börja springa eller lyfta något tungt.
Med annan mat kan man ju typ känna sig trött och dåsig efteråt.
Det känns nästan som jag tagit nån drog med köttet. Men det kanske bara är så det ska vara.
I huvudsak ryggbiff då det är ett ok pris för mig. I början så åt jag också ca 60-90g, mer orkade man inte när det var rått. Det gick dock snabbt att öka och idag blir det 150g två gånger eller 100g tre gånger.

Jag blev också riktigt pigg och stark när jag bytte till en naturlig kost. Det är uppenbart att människans bästa vän är mat och sömn, då mår man riktigt bra.
Citera
2018-12-03, 09:05
  #11
Medlem
Europes avatar
Det går att få problem med sjukdomar även om man aldrig äter kött, så det går alltså inte att undvika sjukdomar genom att strunta i köttet. Sedan hänger mängden även samman med vilket kött det är och hur mycket energi man stoppar i sig och hur mycket man förbränner, samt det spelar så klart även roll vad man äter i övrigt. Om man endast äter kött, så kan det bli marigt. Men om man rör på sig och inte går upp i vikt, så kan man nog smälla i sig t.ex. en hel del fisk, skaldjur, bläckfisk m.m. per dag utan att bli sjuk av just det. Åtminstone om man undviker t.ex. fisk med höga halter tungmetaller. Återigen spelar det roll vilket kött man äter.
Citera
2018-12-03, 09:09
  #12
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gatsbydenstore
Ät bara. Sluta noja

Åh herre gud, sluta lägg dig i saker som du uppenbarligen har noll koll på.. Riktigt tröttsamt..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback