Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 00:13
  #1
Medlem
strecketss avatar
Har fått många nya leverfläckar de senaste två månaderna. Upptäckt mer än 15 st nya som jag är garanterat säker på inte fanns på min kropp innan 2018. Har även sett de växa sig allt större de senaste veckorna. Några tidigare leverfläckar har även ändrat form. De är inte röda, de gör inte ont heller. Men alla är inte symmetriska heller. Vissa är taggiga och kantiga i sin form. De är mörkbruna i färg. De kliar inte.

Bör jag söka läkare. Har jag/håller jag på att utveckla hudcancer?
Citera
2018-12-02, 00:48
  #2
Medlem
Kronartskockas avatar
Om du är orolig bör du uppsöka läkare. Ingen på flashback kommer kunna spekulera sig fram till en rimlig diagnos.
Citera
2018-12-02, 06:34
  #3
Medlem
Uppsök läkare om du är orolig, kan rekommendera min doktor eller liknande appar med när det gäller just leverfläckar. Enkelt att bara ta någon bild och skicka in och få svar gällande sådana "enkla" saker.
Citera
2018-12-02, 07:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av streckets
Har fått många nya leverfläckar de senaste två månaderna. Upptäckt mer än 15 st nya som jag är garanterat säker på inte fanns på min kropp innan 2018. Har även sett de växa sig allt större de senaste veckorna. Några tidigare leverfläckar har även ändrat form. De är inte röda, de gör inte ont heller. Men alla är inte symmetriska heller. Vissa är taggiga och kantiga i sin form. De är mörkbruna i färg. De kliar inte.

Bör jag söka läkare. Har jag/håller jag på att utveckla hudcancer?
Dessa bör undersökas, fläckar som ökar i antal, ändrar färg, form eller struktur KAN vara förstadier till cancer, men det kan också vara andra hudåkommor som spökar.
Hur gammal är du? Har du solat mycket den här sommaren?
Citera
2018-12-02, 08:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av streckets
Har fått många nya leverfläckar de senaste två månaderna. Upptäckt mer än 15 st nya som jag är garanterat säker på inte fanns på min kropp innan 2018. Har även sett de växa sig allt större de senaste veckorna. Några tidigare leverfläckar har även ändrat form. De är inte röda, de gör inte ont heller. Men alla är inte symmetriska heller. Vissa är taggiga och kantiga i sin form. De är mörkbruna i färg. De kliar inte.

Bör jag söka läkare. Har jag/håller jag på att utveckla hudcancer?

Läkare här. Du bör givetvis uppsöka din hälsocentral. Helt rimlig sökorsad. Ingen på Flashback kan ge dig lugnande besked, förutom läkaren som träffar dig för bedömning.

Som tumregel brukar man säga att hudförändringar så som leverfläckar (pigmentnevus) brukar vara godartade så länge som dem är jämna i färg, form, och <6 mm i storleken.
Skulle du mot all förmodan ha någon/några elakartade förändringar så är behandlingen oftast mycket enkel. Man tar antingen bort den på hälsocentralen eller via hudkliniken/plastikkirurgen.

Använd inte någon ”app doktor”. Man vill titta på hela din hudkostym samtidigt, vilket blir svårt genom en telefon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback