2006-05-05, 20:43
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autosol
I Uppsala är det nog bara hedersmordet på Fadime och mordet i Knutby som är "klassiska" och dom känner nog dem flesta redan till om.

Nej, nej. Det kryllar av klassiska mord i Uppsala.

De för sin tid väldigt uppmärksammade Sydowska morden fick sin upplösning på dåvarande hotell Gillet i Uppsala (det stora huset bredvid domtrappan på fyristorg).

Sveriges yngste seriemördare höll till i Uppsala. Han barmhärtighetsavlivade några random pensionärer på äldreboendet på Ulleråkersområdet i Uppsala, och åkte senare fast när han försökte klubba ned en bekants granne i syfte att dissekera honom. Han var knallpsykotisk och helt oförstående till vad han gjort fel.

En irakier/iranier blev skjuten mitt på busstorget i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet. Det blev väldigt uppmärksammat på den tiden.
Citera
2006-05-10, 09:42
Bannlyst
Uddevalla:

Om en äldre ensam man som hade öppnat dörren och släppt in en för honom troligen okänd person som sedan hade mördat honom. Var med i efterlyst under tidigt 90-tal.

Men förutom det känner jag inte till något.
Citera
2006-05-11, 14:52
Medlem
I Halmstad skedde ett tragiskt mord av misstag, ett par bröder började leka med ett vapen och det hela slutade med att den ena sköt den andra i ansiktet. Snubben dog såklart, 17 år gammal. Hemskt. Har för mig att detta hände 2004
Citera
2006-05-12, 11:14
Medlem
Ang. mordet i Uddevalla tror jag att jag vet vem det var som gjorde det. Han sitter idag på Kumla, livstid med särskild utskrivningsprövning.
Om det är det mordet jag tänker på så var mannen då i 45-årsåldern och boende i nordvästra Skåne. Det måste ha hänt efter 1992 men innan 1997. Eller är det fel mord jag tänker på? Att den här mannen har begått mord är helt klart, men det kan vara i en annan stad i södra Sverige. Nån som vet mer?
Citera
2006-05-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är det någon som vet något om Deje-mannen? Le** L*nds*r*m som misstänktes för att ha mördat en flicka (kommer inte ihåg namnet) i Deje i Värmland någon gång på 70-talet?
Polisen var helt säkra men de saknade bevis och han ska visst sedan ha bosatt sig i Stockholm.
Fallet var mycket uppmärksammat på sin tid.

Le** L*nds*r*m har fru och barn och är bosatt i den lilla värmländska orten Kil, inte många mil från Deje. Jag har gått i samma högstadieklass som hans son och en polare var sambo med hans dotter under ett antal år.

Rörande mordet så var väl de flesta överens om att han var skyldig. Den ungefärliga storyn lyder så här. Le** var vid den tiden tillsammans med en annan tjej men var otrogen med mordoffret. Hans älskarinna blev gravid och av rädsla för att bli avslöjad skall Le** ha slagit ihjäl henne med en hammare på soptippen i Deje. Tydligen fanns det flera indicier och bevis som pekade på att Le** var den skyldige men han blev sedermera frikänd och har heller inte gjort sig skyldig till några konstigheter efter detta. Har aldrig träffat karln men han ska vara som folk är mest och kanske var han trots allt oskyldig, har han blivit frikänd i domstol ska han ju anses vara detta.
Citera
2006-05-12, 18:52
Medlem
WorlocKs avatar
Sundsvall/Johannedal

2 mord.

Hur klassiska dessa är är en annan femma, men mord i vilket fall som helst. För lite Sundsvall i denna tråd.

1. Boxare slår ihjäl sin fru på Hammarvägen (eller så heter det Johannedalsvägen, same shit different name), tejpar kroppen och ställer ut den på balkongen. Detta hände någon gång mellan 1990-93.

2. Pojke med flickvän åker med bil till fälten vid birsta (Där dom rödvita mastarna brukade stå). Pojken (i 18-års åldern) slår ihjäl flickvännen med hammare och begraver henne på fältet. Detta hände om jag räknat rätt på 60-talet.
Citera
2006-05-14, 19:27
Medlem
Kanske inte ett klassiskt mord men likväl ganska flippat.

Nån gång i början på 80-talet så hände följande:
En psyksjuk bonde som bodde med sin fru mitt ute i ingenstans flippar.
Han skjuter sin fru med 3 kulor från sin älgstudsare, och hänger ställer sedan upp henne som fågelskrämma på ett av hans fält.
Någon vecka senare så upptäcker 3 st tyska svampplockare (kliché) liket som figurerar fågelskrämma.
Bonden hävdar att hans fru hade försvunnit för en vecka sen men att han inte hade orkat leta efter henne. Kanske lite svårt att förklara när han hade skördat åkern där kvinnan fick agera fågelskrämma.
Han åkte på psykvård i resten av sitt liv.
Citera
2006-05-14, 22:20
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Nej, nej. Det kryllar av klassiska mord i Uppsala....

Kom på ett brottsfall från U-a som farsan berättat om...Student med k-pist skjöt ner massa folk på sysslomansgatan i slutet av 60-talet. Vansinnes-dåd liknande sture-massakern med färre dödsoffer dock.
Har även hört rykten om att flera människor skulle ha ritual-mördats och hängts upp i träd någonstans norr om staden för länge sen. Nån kanske vet mer
Citera
2006-05-15, 05:53
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Kom på ett brottsfall från U-a som farsan berättat om...Student med k-pist skjöt ner massa folk på sysslomansgatan i slutet av 60-talet. Vansinnes-dåd liknande sture-massakern med färre dödsoffer dock.
Har även hört rykten om att flera människor skulle ha ritual-mördats och hängts upp i träd någonstans norr om staden för länge sen. Nån kanske vet mer

Stämmer. Massakern hade jag glömt bort... Hittade en tråd på Skalman om det: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=6748&view=next

Ritualmorden skulle jag vilja veta mer om. Speciellt eftersom jag är uppvuxen norr om staden.
Citera
2006-05-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cucumber021
Har tyvärr inga årtal på dess händelser men ska kolla upp det vid ett senare tillfälle.

Häcksaxmordet vid Ronnys

Satanistmordet

Uteliggaren

kommer ihåg allt det där jag med då jag bott där ute i 16år och då även när allt det hände.

jag såg foten som stack ut under skynket på den döda utanför "ronnys krog" när jag gick till skolan.
Citera
2006-05-15, 13:44
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ritualmorden skulle jag vilja veta mer om. Speciellt eftersom jag är uppvuxen norr om staden.
Brottsplats: http://nuccc2005.update.uu.se/photos/img_0373.jpeg
Förlåt kunde inte låta bli
Annars har du mordet på klockaren i Östervåla för hundra år sen...fortfarande olöst...
Citera
2006-05-16, 22:42
Medlem
Citat:
Kommer ihåg när jag var lite mindre och vi var ute på äventyr, vi brukade alltid skrämma upp varandra med historier om "Ryssvillan". Bor fortfarande i Bollstanäs och det borde väl finnas ganska mycket skrivet om det där? Måste jag kolla upp ordentligt så att man kan skrämma skiten ur polarna med fakta istället.

Har väl inte så mycket att dela med mig av, Bollstanäs är ett lugnt område. Men för något år sen var det väl en 15-16 -åring som högg ned en jämngammal kille på Kärleksudden i Sollentuna? Han dömdes väl till ett par års ungdomsvård om jag inte minns fel? Det snackades mycket om det i plugget (Rudbeckskolan) när det hänt.

Jag vet att vi diskuterat några psykiskt sjuka idioter härifrån norrort ibland, måste kolla med kompisarna om det skett några mord som kan vara intressanta att kika närmare på."
Bor också i sollentuna. Vet inget om det där med ryssarna men mordet på kärleksudden vet jag en del om . Killen som sitter inne för det gick i 1:an i el på rudbeck när det hände. idag skulle han altså gå i tvåan på gymnasiet halvsvensk, halvchilensk var han.

Han som blev mördad vet jag inte så mycket om..förutom att han såg ut som en nazze, umgicks ävem med nazzar.

Mördarens kompisar var även väldigt delaktiga i mordet, men dom kom undan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in