2011-11-11, 13:05
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det handlar verkligen inte om att odla kulor. Jag skulle lätt kunna göra det men jag kommer framstå som en jävla partypooper i hans sällskap och då tar jag hellre upp det vid ett senare tillfälle. Men jag skulle gärna vilja ha funderingar på vad det kan vara. Kan det vara något speciellt spel eller kanske något Wii-aktigt?

Hej Bullen.

Snälla hjälp mig, jag har ett problem. Grannkillen ser mig nämligen som en partypooper efter att jag bett honom att sänka volymen vid en fest. Hur ska jag göra för att återvinna mitt coola anseende hos grannkillen? Jag vill ju inte bli sedd som en tönt! Men jag vill också kunna sova på nätterna. Snälla hjälp mig med mitt dilemma.
Citera
2011-11-12, 02:02
Medlem
Hva är det för fel på mina grannar???

Plingade på dörren 1.15 och gnällde
på att jag gick i högklackade skor.Wtf??? Här var tyst,och sen anklagade dom mig för att jag använde tvättmaskinen så här dags,hvilket jag aldrig gör.Det är väl fredags kväll,och har aldrig haft några problemer här förut.Det konstiga var att båda två kom upp?!
Citera
2011-11-12, 03:02
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldengodess
Hva är det för fel på mina grannar???

Plingade på dörren 1.15 och gnällde
på att jag gick i högklackade skor.Wtf??? Här var tyst,och sen anklagade dom mig för att jag använde tvättmaskinen så här dags,hvilket jag aldrig gör.Det är väl fredags kväll,och har aldrig haft några problemer här förut.Det konstiga var att båda två kom upp?!
Du gjorde inget som kunde låta som en tvättmaskin eller högklackat?

Verkade dom helt normala, eller kan dom varit drogpåverkade eller psykiskt påverkade?
Citera
2011-11-12, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Du gjorde inget som kunde låta som en tvättmaskin eller högklackat?

Verkade dom helt normala, eller kan dom varit drogpåverkade eller psykiskt påverkade?

Tvättmaskinen finns i källaren och jag bor över dom, jag använder den bara på dagtid anyway.Men grejen är att dom menade att jag använde den på natten,sen högklackat vet jag inte hur dom har hört det ifrån.Dom år nyinflyttade så har ingen aning om hur dom är,men man plingar inte på dörren mitt i natten.På en fredagskväll?!
Citera
2011-11-12, 13:07
Medlem
Grannfejden i hyreslägenhet

Hej alla FBare. Om det är någon här som har lite inblick i hur det fungerar med störande grannar, störningsjourer eller har andra tips för hur man ska hantera situationen så mottages det tacksamt.

Jag bor i en hyreslägenhet i ett landshövdingehus i centrala GBG. Jag bor på bottenvåningen och det finns tre lägenheter fördelat på tre plan.

Ovanför mig bor ett par födda mitten 50-tal som är riktiga surf*ttor. För att dra en lång historia relativt kort så fixar jag ganska mycket hemma så som måla, borra, såga men har gjort det under över ett år så det har varit många långa perioder då jag inte gjort någonting på. Men med jämna intervall så har dessa två fullständigt ballat ur och blivit helt rabiata över att jag stör dem.

För två veckor sen var det dags igen när jag på en lördag DAG sprang upp och ner på vinden för att flytta dit möbler och grejer eftersom jag inte hunnit sortera ut mitt bohag ur flyttkartonger sen jag flytta in. Grannarna for ut kl 18:00 och börja gapa och skrika om att dom skulle ringa störningsjouren och allt vad det var för att jag rännde i trappen och klampa för mycket.

Det ska tilläggas att det manliga fanskapet i fråga reagerar på så vis att om man säger ifrån så går han på en fysiskt och börjar knuffas som en jävla 10-åring som annars får pryl av sin farsa hemma, vilket var 3e gången han håller på så. Det här är människor som helt klart går igång på att dominera genom att försöka få andra att frukta dem.

Den gången var det droppen så jag gick och pratade med värden, gjorde en störningsanmälan och har som plan att polisanmäla den fan för ofredande också mest för att ha en anmälan ifall det eskalerar. De har nu istället gett sig på en annan form av psykologisk krigsföring vilket tar sig uttryck i att de klampar som elefanter långt in på nätterna och tidigt så in i helvete på morgnarna precis ovanför mitt sovrum så högt att man hör det fan i nästa trappuppgång, men det är liksom jag som drabbas mest med förstörd sömn. De gör det medvetet genom att gå ca 6 steg, *klamp* *klamp* *klamp* *klamp* *klamp* *klamp* ofta följt av att dom knuffar på nått jävla bord eller nått och så gör de så med ca 7-15 minuters intervall så man hinner aldrig somna om.

Jag försöker dokumentera vad de håller på med och funderar på om jag på något sätt kan spela in det men jag har nog inte en mikrofon med så bra upplösning. Men frågan är alltså, är det någon som har erfarenhet av sådant här sen tidigare som har bra förslag på hur man kan tackla det?

Tack.
Citera
2011-11-12, 13:22
Medlem
Vilken tid är det på morgonen dom stör dig med dom där ljuden?
Är det varje dag?

Om det nu är tidigt, och varje dag, så hade jag bjudit hem hyresvärden alt. fastighetsägaren så att dom också hör vad som pågår i huset.

"många" äldre brukar faktiskt göra sådant här, eller annat "störigt". Är själv utbildad inom detta området.

Så mitt bästa tips till dig är att kontakta någon på ditt fastighetsbolag och bjuda hem dom så att dom också får höra vad som pågår.

Hoppas detta blev till någon hjälp.
Citera
2011-11-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steeler123123
Vilken tid är det på morgonen dom stör dig med dom där ljuden?
Är det varje dag?

Om det nu är tidigt, och varje dag, så hade jag bjudit hem hyresvärden alt. fastighetsägaren så att dom också hör vad som pågår i huset.

"många" äldre brukar faktiskt göra sådant här, eller annat "störigt". Är själv utbildad inom detta området.

Så mitt bästa tips till dig är att kontakta någon på ditt fastighetsbolag och bjuda hem dom så att dom också får höra vad som pågår.

Hoppas detta blev till någon hjälp.

Här är några antecknade tider när de "klampat" denna vecka.

måndag till tisdag

21:37:55 6 steg
21:38:10 4 steg
22.59:40 8 steg + rull
23.12 5 steg
6:30 okänt antal
6:46 6 steg plus rullhurts.
6:57 3 steg
7:13 7 steg rullhurts 6 steg
7:24
7:28
7:41 6 steg
7:46
7:51 10 steg

onsdag morgon, mins ej tid

torsdag 6:00
fredag 6:40
lördag 6:48, 6:55, 7:05, 7;28 ....

Jäkligt dåliga tider att ta hit någon på för att vänta in dem.

Jag har bott här sen förra sommaren och det är rätt tydligt att det är med flit. Förr har de nästan alltid rört sig i området ovanför mitt vardagsrum men har sen det inträffade flyttat på sig och gått upp några hundra pannor verkar det som.
Citera
2011-11-12, 15:25
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V3rum
Här är några antecknade tider när de "klampat" denna vecka.

Det kan vara lite svårt att tackla saker som detta i och med att hyresvärden främst vill ha en oberoende källa på att det förekommer störningar i form av en notering från störningsjouren vilket av förklarliga skäl kan bli svårt att få då det sker under så kort tid och med ojämna intervaller.

Dock kan det vara av värde att du antecknar när de lever om och i vilken omfattning, i vilket fall som helst så tycker jag du ska prata med hyresvärden om hur de ställer sig till dina anteckningar men räkna med att de förmodligen inte lägger så stor vikt vid dem.

Sedan kan det vara en god ide att du knackar på och pratar med alla andra grannar i denna fastighet och hör om även de har problem med detta grannpar och om de också störs av deras stampande sent på kvällar och tidigt på morgonen, om så är fallet skall du uppmana dem att anmäla det till hyresvärden samtidigt som du gör det då är chansen större att hyresvärden tar det seriöst och tar ett snack med dina störande grannar.
Citera
2011-11-20, 16:08
Bannlyst
Är det fel att döda personen som spelar musiken?
Citera
2011-11-20, 16:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om någon stör så är det bara att ringa störningsjouren och det kommer en vakt och säger till den som stör.

Nej, långt ifrån alla hyresvärdar har avtal med någon störningsjour. Bland bostadsrättsföreningar är det överhuvudtaget inte särskilt vanligt med störningsjour.

Själv går jag ner och skäller ut grannen under mig när han spelar högt, oavsett vad klockan är.
Citera
2011-11-20, 17:40
Medlem
MrHumpes avatar
Nu har jag aldrig bott i hyreslägenhet, utan bott i villa hela mitt liv, flyttar dock till en om 2 veckor.

Jag själv är inte speciellt påverkad av höga ljud, och hade inte brytt mig om min granne har fest på full volym en natt eller har någon filmkväll med suben på högsta volym, oavsett om jag har haft en jobbig arbetsvecka och jobbat eftermiddag eller liknande. Man får tillbaka det i framtiden, förhoppningsvis, om inte grannen är en idiot. Tjänster och gentjänster!

Sålänge det inte spelas på full volym nästan alla dagar i veckan och på väldigt konstiga tider så bryr jag mig inte nämnvärt. Störningsjouren är ju det sista man vill kalla in också för den delen, man skaffar sig bara ovänner. Lika bra att gå och prata med dem först om man nu störs av det, funkar inte det - så får de lära sig en läxa av störningsjouren.
Citera
2011-11-20, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Nu har jag aldrig bott i hyreslägenhet, utan bott i villa hela mitt liv, flyttar dock till en om 2 veckor.

Jag själv är inte speciellt påverkad av höga ljud, och hade inte brytt mig om min granne har fest på full volym en natt eller har någon filmkväll med suben på högsta volym, oavsett om jag har haft en jobbig arbetsvecka och jobbat eftermiddag eller liknande. Man får tillbaka det i framtiden, förhoppningsvis, om inte grannen är en idiot. Tjänster och gentjänster!

Sålänge det inte spelas på full volym nästan alla dagar i veckan och på väldigt konstiga tider så bryr jag mig inte nämnvärt. Störningsjouren är ju det sista man vill kalla in också för den delen, man skaffar sig bara ovänner. Lika bra att gå och prata med dem först om man nu störs av det, funkar inte det - så får de lära sig en läxa av störningsjouren.
Nej, men andra kanske störs mer av det än vad du gör. Det är inte så kul när man försöker sova och det spelas hög musik eller dunsas i golven ovanför. Visst kan man använda öronproppar, men hur mycket ska man tolerera egentligen? Sedan beror det på hur lyhört det är i huset. I en av mina tidigare lägenheter så var det extremt lyhört att man t.o.m kunde vakna när grannarnas mobiler ringde/låg på ett golv eller bord och vibrerade. Då kan du tänka dig hur det var att försöka sova när de hade fest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in