Citat:
Ursprungligen postat av
Autsource
Jag ska inte sova med stetoskop.
Säg inte det, de kanske pratar om något jättetråkigt!
Du skulle ju kunna lyssna på vad de säger, och sedan göra egna efterforskningar om ämnet och komma med förslag på lösningar. Så författar du en prydlig liten rapport med förslag på åtgärder och lämnar i deras brevinkast några dagar senare. T ex om de bråkar om ifall de ska ha klinker eller plastmatta i badrummet så sammanställer du hjälpsamt för-och nackdelar med båda och utifrån hur de bor (betonghus, trästomme i äldre hus som rör sig), vilken ekonomi de ser ut att ha (dyra kläder, bil, Ikea eller Svenskt Tenn i fönstren?) gör du en rekommendation på lämplig lösning. Bråkar de om att svärmor hälsar på för ofta kan du sammanfatta psykologi mellan vuxna barn och föräldrar, yta i bostaden och hur mycket utrymme man behöver per person, bråkar de om ekonomin sammanställer du en lista på lågprisaffärer i området, billigare alternativ till deras hobbies eller pengaslukande aktiviteter de tar upp, allmän hushållsekonomi och spartips. Givetvis anonymt och med en hjälpsam ton. Hade jag råkat ut för det skulle åtminstone jag hållt käften i fortsättningen.

Lycka till!
Att höra vad grannarna säger kan ju inte vara olagligt. Du behöver ju inte tala om att du vidtagit åtgärder för att höra extra bra. Att publicera känns mer tveksamt, men kan de inte identifieras kan det ju inte vara värre än att berätta att ens granne gjorde något annat dumt. Skämmer man ut dem med flit kan det kanske gå som förtal, men då ska det väl finnas en avsikt att utmåla någon som klandervärd, eller hur det nu står. Någon kan säkert det bättre.