2025-03-26, 17:37
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har du gått och bankat på hans dörr och fråga vad fan det handlar om?

Även handikappade kan man hota.

Sant. Det kan bli så att han beter sig rakt tvärtom dvs inte gör ett ljud ifrån sig.
Citera
2025-03-26, 17:48
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har du gått och bankat på hans dörr och fråga vad fan det handlar om?

Även handikappade kan man hota.

Ja en kan hota men det kommer inte hjälpa, sannolikast är att det resulterar i mer skrik.
Citera
2025-03-26, 17:49
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javanoob
Hej!

Jag bor i en hyresrätt i Stockholm (Svenska Bostäder). På hela våningen under har dom ett gruppboende där personer med olika funktionsnedsättningar bor där dom har hjälp av personal dygnet runt.

Just i lägenheten under min så bor det en kille i rullstol med grav funktionsnedsättning som skriker och tjuter hela dagarna.

Här är några exempel:
07:30 på en lördag - man vaknar och vill ha lite sovmorgon
rullstolsgrannen under: uUUUUuuHHHH uUUuuUuUUUUuuhhhhh ÖÖÖÖöhrrrhb BRÖÖÖÖÖÖL UUuuuUh

12:00 på en söndag - lunch med flickvännen hemma
rullstolsgrannen under: uUUUUuuHHHH uUUuuUuUUUUuuhhhhh ÖÖÖÖöhrrrhb BRÖÖÖÖÖÖL UUuuuUh

21:00 - man vill ha en mysig kväll innan arbetsveckan börjar

14:00 - man har viktigt jobbmöte hemifrån

Och så vidare. Han vistas i lägenheten 7 dagar i veckan dygnet runt och skriker och tjuter många gånger per dag.

Så fort man har folk över på besök så undrar dom vem eller vad det är som låter och om personen är OK. Det blir lixom samtalsämnet varje gång man har besök.

Som tur är så skriker/tjuter han inte på nätterna. Men mellan 07:00 och 22:00 7 dagar i veckan. Det är inte hela dagarna men det är så pass mycket så att det förstör ens livskvalitet rätt ordentligt.

"Använd hörlurar" säger folk. Hans skrik går igenom mina bose lurar med noise cancelling om jag lyssnar på musik. Det enda som hjälper är att lyssna på teknomusik på högsta volym.

Men jag känner inte för att leva ett liv lyssnande på teknomusik på maxvolym hela dagarna.

Måste jag flytta eller kan jag göra något? Att ljudisolera hans lägenhet kommer inte hjälpa. Att säga åt personalen att få tyst på honom kommer nog inte heller hjälpa.

Jag trivs svinbra i lägenheten i övrigt och har använt en 22 årig lång internkö hos Svenska Bostäder för att ha möjligheten att få den här lägenheten. Så det vore väldigt surt att behöva göra mig av med den på grund av en person.

Sen har jag såklart full förståelse för att han också måste få bo någonstans och det är såklart jättesynd om honom och allting.

Men... snälla hjälp, någon som har idéer på vad jag kan göra? Om jag ens kan göra något.

Du skulle ju kunna vakta i trapphuset till det dyker upp någon vårdare el släktingar till mongot... och sedan ifrågasätta om det inte finns någon ladugård som skulle passa bättre?

En lösning som är både bättre och billigare för alla inblandade.
Citera
2025-03-26, 19:08
Moderator
Tystnads avatar
För många år sedan innan kommunen började bygga särskilda LSS boende för sådana patienter/brukare så satte man dom i vanliga lägenheter vilket orsakade samma problem som TS har.

Jag vet att hyresvärden efter många klagomål från hyresgästerna runt om ålade kommunen lösa detta problem , vilket dom gjorde genom att ljudisolera patienten/brukarens rum tak-väggar-dörren , detta hjälpte bra men hur mycket vet jag inte , men däremot vet jag att Kommunen aktivt jobbade med att flytta denna person till ett enfamiljs hus vilket man lyckades med efter någon längre tid.

Idag placeras ju sådana personer i speciella LSS boende som sällan ligger i flerfamiljs hus
Citera
2025-03-26, 19:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Bara att klaga, klaga, klaga till rätt instans - ingen har "rätt" till att störa någons vardag och liv på detta sätt även om denne är ett ovetande mongo... Personalen lär också kunna hjälpa dig med vittnesmål om det är så illa som du säger.
Citera
2025-03-26, 19:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Känns som din observation är korrekt , jag bott på ställen med både högljudd smällande hissjävel som man hör både start, färd och stopp tydligt så de skakar i väggarna , granne som har fest 5 dagar i veckan till 04 med både skrik, gitarrspelandet och musik. En port som smällde så hårt mot fasaden att rutorna vobblade.

Det är folk som oftast bor på landet i ett hus som säger Äsch de där är väl inget att bry sig om. Du överreagerar.

Att ha lugn och ro i sitt hem är en självklarhet att man vill ha, visst får man ha en förståelse att det under dagen kan höras lite från sina grannar.

Men det finns en gräns och dessutom finns oftast strikta regler om vilka tider det ska vara tyst.

Vet man att man har något CP som skriker hela dagarna ska dessa inte bo i närhet till vanligt folk.

Man borde kunna få skadestånd eller massiv hyressänkning på såna lägenheter.

Det är vanligt det där. Jag hade en lägenhet där det började dra ifrån balkongdörren under vintern... Så jag ringde hyresvärden som skickade dit någon... Denne knackade lite på elementet och upplysde mig sedan om att "nej du fryser inte..."

Vissa man frågade ville hjälpa en igenom att säga "du kan inte ta på dig tröja eller något?". När frågan snarare är om man ska behöva sitta med en dubbeltröja i en jävla lägenhet för att det blåser kall luft rakt i bakhuvet?.. Massa lösningar på problemen om de bara vill... förutom att komma dit och fixa felet..
Senast redigerad av vildhane 2025-03-26 kl. 19:45.
Citera
2025-03-26, 22:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Det är vanligt det där. Jag hade en lägenhet där det började dra ifrån balkongdörren under vintern... Så jag ringde hyresvärden som skickade dit någon... Denne knackade lite på elementet och upplysde mig sedan om att "nej du fryser inte..."

Vissa man frågade ville hjälpa en igenom att säga "du kan inte ta på dig tröja eller något?". När frågan snarare är om man ska behöva sitta med en dubbeltröja i en jävla lägenhet för att det blåser kall luft rakt i bakhuvet?.. Massa lösningar på problemen om de bara vill... förutom att komma dit och fixa felet..
Känner igen det där alltför väl, tyvärr.

Hur vore det om den där någon tar draget på allvar genom att ta sig tid att själv sätta sig ner några minuter för att känna hur kallt det faktiskt är istället för att komma in fullt påklädd och snabbt avgöra att man inte fryser för att elementen känns varma och sedan rusa iväg för att slippa åtgärda.

Oförskämt, det är vad det är.

Skulle det inte dra från balkongdörren och rummet inte blir kallt hade man ju inte behövt ringa hyresvärden från början.
Citera
2025-03-26, 22:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Känner igen det där alltför väl, tyvärr.

Hur vore det om den där någon tar draget på allvar genom att ta sig tid att själv sätta sig ner några minuter för att känna hur kallt det faktiskt är istället för att komma in fullt påklädd och snabbt avgöra att man inte fryser för att elementen känns varma och sedan rusa iväg för att slippa åtgärda.

Oförskämt, det är vad det är.

Skulle det inte dra från balkongdörren och rummet inte blir kallt hade man ju inte behövt ringa hyresvärden från början.

Exakt. Komma dit sen på dagen... Och påstå att man omöjligt kan frysa under kvällen, gör det bara ännu mera roligare.. Dom fixade dit någon till slut som kom och satte dit lite nya lister.. Dessa lossade efter ett halvår. Så jag slipade ner skiten och löste allting själv sen.
Citera
2025-03-26, 22:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Exakt. Komma dit sen på dagen... Och påstå att man omöjligt kan frysa under kvällen, gör det bara ännu mera roligare.. Dom fixade dit någon till slut som kom och satte dit lite nya lister.. Dessa lossade efter ett halvår. Så jag slipade ner skiten och löste allting själv sen.
Det är lustigt det där, att hyresvärden och fastighetsskötare talar om för en när man fryser och inte, haha. Om det mot förmodan görs något är det alltid lite halvdant som man dessutom förväntas vara tacksam för men som man ändå får göra om eftersom det alltid är slarvigt gjort.

Man bli lika trött varje gång.
Citera
2025-03-26, 22:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det är lustigt det där, att hyresvärden och fastighetsskötare talar om för en när man fryser och inte, haha. Om det mot förmodan görs något är det alltid lite halvdant som man dessutom förväntas vara tacksam för men som man ändå får göra om eftersom det alltid är slarvigt gjort.

Man bli lika trött varje gång.

Och så ska dom höja hyran sen iaf.. Det är konstigt hur få utgifter de har, men dom ska ändå ha mer pengar.
Citera
2025-03-26, 23:35
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det handlar ingenting om att grannarna ska umgås med det du kallar "mongosarna". Anledningen till att man bygger LSS-boenden i vanliga flerbostadshus är väl för att de som bor där just ska inkluderas och bli mer delaktiga och kunna bo mer likvärdigt som alla andra.
Det är ju faktiskt exakt samma sak.
Citera
2025-03-27, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av javanoob
Hej!

Jag bor i en hyresrätt i Stockholm (Svenska Bostäder). På hela våningen under har dom ett gruppboende där personer med olika funktionsnedsättningar bor där dom har hjälp av personal dygnet runt.

Just i lägenheten under min så bor det en kille i rullstol med grav funktionsnedsättning som skriker och tjuter hela dagarna.

Här är några exempel:
07:30 på en lördag - man vaknar och vill ha lite sovmorgon

12:00 på en söndag - lunch med flickvännen hemma

21:00 - man vill ha en mysig kväll innan arbetsveckan börjar

14:00 - man har viktigt jobbmöte hemifrån

Och så vidare. Han vistas i lägenheten 7 dagar i veckan dygnet runt och skriker och tjuter många gånger per dag.

Så fort man har folk över på besök så undrar dom vem eller vad det är som låter och om personen är OK. Det blir lixom samtalsämnet varje gång man har besök.

Som tur är så skriker/tjuter han inte på nätterna. Men mellan 07:00 och 22:00 7 dagar i veckan. Det är inte hela dagarna men det är så pass mycket så att det förstör ens livskvalitet rätt ordentligt.

"Använd hörlurar" säger folk. Hans skrik går igenom mina bose lurar med noise cancelling om jag lyssnar på musik. Det enda som hjälper är att lyssna på teknomusik på högsta volym.

Men jag känner inte för att leva ett liv lyssnande på teknomusik på maxvolym hela dagarna.

Måste jag flytta eller kan jag göra något? Att ljudisolera hans lägenhet kommer inte hjälpa. Att säga åt personalen att få tyst på honom kommer nog inte heller hjälpa.

Jag trivs svinbra i lägenheten i övrigt och har använt en 22 årig lång internkö hos Svenska Bostäder för att ha möjligheten att få den här lägenheten. Så det vore väldigt surt att behöva göra mig av med den på grund av en person.

Sen har jag såklart full förståelse för att han också måste få bo någonstans och det är såklart jättesynd om honom och allting.

Men... snälla hjälp, någon som har idéer på vad jag kan göra? Om jag ens kan göra något.
Erkänn att du dragit en nitlott bara att flytta om du inte gillar det. Jag fattar inte att folk som kommer ditt som flyttar in sist ska alltid ställa till det bråka och ha sig. Det är ditt eget ansvar att undersöka lägenheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in