2011-08-11, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Det är ju ett riktigt jobbigt ljud, men sånt får man naturligtvis räkna med när man har flyttat till ett område där man har grannen bara ett staket bort.

Visst det får vara hur jobbigt ljud som helst. Bäst för honom att han inte kommer igen i alla fall. Då kommer det inte bli roligt för honom.
Citera
2011-08-12, 00:38
Medlem
Facades avatar
Just kapa sten osv får man stå ut med bara.
Det förstår jag inte hur man kan klaga på.
Spela musik är en helt annan sak tycker jag (även fast musik är myyyyyyyyyyycket roligare än att kapa sten).
Citera
2011-08-14, 18:13
Medlem
Ytterligare en med grannproblem här...

Jag bor i en hyreslägenhet och bla. grannen under mig röker. Och röklukten går trots stängda fönster, inga direkta ventiler etc. rakt upp i min lägenhet. Så, svart på vitt: vad har jag för rättigheter när det gäller sådant här? Jag förstår att min granne har all rätt att röka i sin lägenhet, så jag antar att det står mellan mig och hyresvärden så att säga. Vad har han för skyldigheter i ett sådant här fall? Har han några alls? Det kan ju bli svårt att bygga om hela kåken och jag tror inte att min hyresvärd är så intresserad av att göra mer än nödvändigt, så det skulle kännas bra att veta om jag alls har någon rätt på min sida innan jag tar upp det med honom. Jag avskyr -- hatar -- verkligen röklukt! Även problem med fruktansvärd matos förekommer, men inte lika frekvent som röklukten... Men samma där. Det går ju inte att riva huset, så vad göra?

Och vad gäller egentligen med hög musik? Det ÄR ett extremt lyhört hus så total tystnad går knappast att kräva här, men grannens musik (eller bas framförallt) tar knäcken på mig. Alltid bara dagtid, så inga problem med att det inte går att sova nattetid osv, men basen hörs även om jag själv lyssnar på musik (har inte riktigt sådan high tech-anläggning som grannen, obviously) eller kollar på TV och då kommer musiken ändå inte rakt underifrån. Att vara i rummet ovanför grannens stereo är helt otänkbart om jag vill göra något annat än att joina grannens musiklyssnande. Inte ens öronproppar hjälper, just mot själva basen (fan golvet vibrerar ju när det är som värst!). Jag kommer helt enkelt inte undan grannens musik, om jag vill vara kvar i min lägenhet. Är det okej (grannens rätt osv.) att det är såhär, även om det är bara gäller under dagtid? Någon med mer koll?
Citera
2011-08-14, 20:49
Medlem
firstdayatworks avatar
Hur få någon utkastad från Flogstakorridor?

Jag bor i studentkorridor i Flogsta (studentområdet i Uppsala...) och har under ett års tid plågast till vansinne av att två av rummen är uthyrda till pakistanier (ej relevant att de från pakistan). Dessa har cirka 2-3 inneboende (varierar) och som regel lika många gäster vid dygnets alla timmar. Jag kan alltså gå in i köket klockan 07.00 och finna 8-10 pakistanier. Mellan 17.00 och 21.00 kan jag helt enkelt glömma att laga mat, eftersom jag inte får plats i köket.

Jag vet att Heimstaden känner till problemet för det har varit kontrollanter på besök men de verkar inte kunna lösa situationen. Det står uttryckligen på kontrakten att inneboende inte är tillåtna, så vad kan jag göra?
Citera
2011-08-14, 20:55
Medlem
Ostkroks avatar
Kontakta hyresvärden och förklara exakt som det är vilket det framgick som att du inte hade gjort.
Citera
2011-08-15, 05:50
Medlem
grovsmides avatar
Deponera hyran hos länsstyrelsen och kräv den standard (tillgång till kök) du betalar för.
Citera
2011-08-15, 17:45
Bannlyst
Grannen har sågat ner min häck utan min tillåtelse, hur ska jag hämnas på bästa sätt?
Citera
2011-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktzoda
Grannen har sågat ner min häck utan min tillåtelse, hur ska jag hämnas på bästa sätt?

Vad sägs om polisanmälan och tvinga grannen att betala för nya, fullvuxna plantor?
Citera
2011-08-21, 16:32
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer85
Vad sägs om polisanmälan och tvinga grannen att betala för nya, fullvuxna plantor?

Finns inget bättre än det! Gå över till honom (göm något som kan spela in ljud, gärna med extern mic som du har precis innanför T-shirten) och börja prata lite löst om olika saker där du sedan hoppar in på ämnet typ "Fan, har märkt att min häck saknas! Är det du som dragit ner skiten?" med vänlig ton där du låter positiv i uttalandet.

Sedan har du det som bevis när han erkänner.
Citera
2011-08-21, 19:55
Medlem
Fickludds avatar
Var häcken på din tomt eller i tomtgräns? Frågade grannen om h*n fick såga ner häcken men fick 'nej' av dig? Hade grannen väsentlig olägenhet av häcken? Grannen har rätt att kapa både grenar och rötter som stör på sin tomt men självklart inte att såga ner din häck.

Jordabalkens 3 kap 1 § säger att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen samt stadgandet i 3 kap 2 § om rätt för fastighetsägare att under vissa förutsättningar ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten från angränsande område.

Prata med grannen först men jag tycker att du ska anlita en jurist för råd och som eventuellt kan driva detta.
Citera
2011-08-22, 17:23
Medlem
Jag verkar ha en del märkliga grannar. Den ena grannen är polisanmäld av mig för olaga intrång, misshandel och hot. Han var sur för att jag tydligen ska spela hög musik varje dag vilket inte stämmer då jag har tidig skola.

Nu senast ringde någon störningsjouren när jag kollade på tv med några vänner hemma hos mig. Var ju cool lugnt när securitas ringde på. Men ändå fick jag en böter på 1600kr vilket jag inte tänker betala. Kan detta vara en hämndaktion från galningen som attackerade mig?

Kanske lite fel tråd men det handlar delvis om grannar också. Men vad jag undrar är hur man bäst kan motstrida denna böteslapp som securitas gav min hyresvärd.
Citera
2011-08-23, 13:45
Medlem
Rumpestumpens avatar
Granne jävlas med musik, hu ska jag jävlas tillbaka (radhus)

Struntar i om någon redan har gjort en tråd, hittar inte den isåfall.

Dom jag hittar har ingen riktigt svarat på, och har inte hittat någon på google...

Jag har en idiotunge till granne som sätter på musik tidigt som fan, det är inte musiken utan bas helvetet som stör så att väggen skakar, ja det är klockan 8 på morgonen och ibland tidigare.

Dom har klagat på att jag duschar klockan 23 på kvällen, och säger att det väcker deras yngsta barn för man hör i vattenledningarna...? och jag står och bankar frenetiskt utan något svar.. det här är både helger och vardagar, orkar inte gå över till snorungen( 17-18 år) för jäveln lär blå neka..

Musiken upphör alltid klockan 13:30 då hans farsa kommer hem.

Har förövrigt snackat med hans farsa, och han säger att snorungen inte vill jobba eller göra något på dagarna bara spela och lyssna på musik, så dagarna jag väl är ledig från mitt jobb stör han.

Vad ska jag göra?

Finns det några klara regler för vad som gäller?

Helvete vad irriterad jag är.
Senast redigerad av Rumpestumpen 2011-08-23 kl. 14:08. Anledning: Ändring av tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in