2017-12-23, 01:17
Medlem
Tuvtramps avatar
Måste du nödvändigtvis "jävlas" tillbaks? ...tänker villakvarter, umgängeskretsar, dagis, föräldragrupper, ect ect och att barnsligt beteende senare kan komma tillbaks och bita en i röven.
Är det inte bättre att nästa gång bjuda in dig själv på en grogg (eller vad nu som bjuds på grannens tillställningar?)...

Vem vet? ...ni kanske kommer skitbra överens efter ett par starka?
Citera
2017-12-23, 01:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Klipp gräset, varje dag kl 8 på morgonen.

Hörs nog inte ett par hus bort. Men däremot ringa på kl 7 varje morgon som grannen har spelat högt tills dom öppnar, och be dom spela tystare nästa gång, det blir nog mer kännbart.
Citera
2017-12-23, 01:49
Medlem
Bor du i en bostadsrätt kan du alltid kontakta styrelsen till BRFn så får de gå och prata med lägenhetsinnehavaren. De kan då som ansvariga för föreningen gå igenom vad som gäller för de boende.

Eller ringa störningsjouren om ni har någon sådan kopplad till föreningen.
Citera
2017-12-23, 01:58
Medlem
Pallestroms avatar
Har du pratat med dom?
Citera
2017-12-23, 02:00
Medlem
yiys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
http://www.argalappen.se/imgs/lappar/1202/gavlar-grannen.jpg

lite OT, men att höra folk sätta på vattenkokaren och radion, hur vanligt är detta egentligen? jag har bott i flera olika lägenheter i mitt liv och aldrig hört detta. ytterdörr, hög musik/bas, stampa i golvet, men vattenkokare och radio? hur kan folk leva så?
Citera
2017-12-23, 02:04
Medlem
199797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Måste du nödvändigtvis "jävlas" tillbaks? ...tänker villakvarter, umgängeskretsar, dagis, föräldragrupper, ect ect och att barnsligt beteende senare kan komma tillbaks och bita en i röven.
Är det inte bättre att nästa gång bjuda in dig själv på en grogg (eller vad nu som bjuds på grannens tillställningar?)...

Vem vet? ...ni kanske kommer skitbra överens efter ett par starka?
Han sitter och mekar sin fula jävla bil i sitt fula garage, så det är ingen jävla fest han har.
Citera
2017-12-23, 02:05
Medlem
199797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Har du pratat med dom?
Klädde på mig och var på väg ut, men precis då så stängde han av musiken.
Citera
2017-12-23, 02:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
lite OT, men att höra folk sätta på vattenkokaren och radion, hur vanligt är detta egentligen? jag har bott i flera olika lägenheter i mitt liv och aldrig hört detta. ytterdörr, hög musik/bas, stampa i golvet, men vattenkokare och radio? hur kan folk leva så?

Gamla, tunna väggar och golv.
I ett hus, kunde jag höra grannen pissa. Så lyhört var det.
Citera
2017-12-23, 02:13
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Klädde på mig och var på väg ut, men precis då så stängde han av musiken.

Ok. Du skulle kanske pratat med honom vid det tillfället ändå.
Finns ju tusen sätt att hämnas på men om det går att lösa med ett kort samtal där det kommer
Fram hur man uppfattar eller hör musiken är det både enklare och bättre många gånger.
Han är kanske inte ens medveten om att det finns grannar som störs av det.
Citera
2017-12-23, 03:22
Medlem
Norrens avatar
Vad säger de som bor i husen mellan er?
Störs inte det av musiken??

Håller med de förgående om att du ska ta ett snack med killen,
vara bara lugn o trevlig men förklara att du störs så sent och har svårt att sova.

Han kanske inte tänkt på hur väl det hörs..?
Citera
2017-12-23, 03:24
Medlem
Europes avatar
Jag har inga universallösningar, men innan TS gör något, så borde denne kanske göra följande:

1. Ta ett djupt andetag. Och sedan ett till.

2. Det kan mycket väl vara så att grannen inte har en minsta uppfattning om hur pass mycket det hörs, samt än mindre hur pass störande det uppfattas. Ja, det är väl ganska troligt att denne förmodligen inte är 100% kunnig om det förstnämnda och definitivt inte kan veta säkert det sistnämnda?

3. Det kan mycket väl vara så att grannen inte vill störa någon/några av sina grannar. Eller kanske skiter grannen i det. Men återigen kanske inte... Det går faktiskt inte att veta på avstånd.

Jag är själv autistisk, så tro mig, jag vet hur störd man kan bli av högljudda grannar! Men återigen, många gånger är det bra att först ta ett djupt andetag och försöka se saker ur lite olika perspektiv. Kanske kan lösningen vara att gå tala med grannen om att TS upplever musiken som störande? Kanske fråga om grannen inte kan tänka sig sänka musiken, eller kanske ännu hellre dra på sig hörlurar nattetid? T.ex. på en eftermiddag, när TS känner sig som minst irriterad över hela saken?

Edit: Notera att "payback" kommer högst leda till att grannen inte märker av det, att grannen - om denne märker av störandet - bara uppfattar TS som TS uppfattar grannen, alternativt att grannen faktiskt uppfattar att TS jävlas, vilket rimligtvis inte kommer leda till en bättre inställning och respons än den TS redan själv har. TS tänker ju ge "payback" enbart på grund av att grannen stör, hur hade reaktionen varit om TS hade märkt att grannen gör det enbart för att jävlas med TS!? Kort sagt leder det någonstans från ingenting till en bitter grannfejd.

Däremot kanske min metod faktiskt leder till att problemet blir löst. Jo, jag vet att det är jobbigt att gå och tala med grannen. Det känns lättare att ta försöka påverka saken på omvägar istället för att tvingas möta ansikte mot ansikte. Som jag skrev, så är jag autistisk, så det är verkligen inte som att jag själv önskar att behöva närma mig någon främmande med någon jobbig fråga! Men samtidigt kan det vara en lösning och kräver minst arbete, medan "payback" som TS är inne på bara kräver en massa arbete och växande negativa känslor, men det aldrig kan leda till något positivt. Ibland måste man helt enkelt börja med det som är rationellt att göra.
Senast redigerad av Europe 2017-12-23 kl. 03:54. Anledning: Edit
Citera
2017-12-23, 04:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Bor i villa, grannjäveln dunkar musik varenda jävla natt, bor ett par hus bort men hörs fortfarande förbannat bra och det bara dunkar och dunkar.

Undrar om ni har nå tips på hur jag ska kunna jävlas tillbaka?
Om du bor i sthlm så är det säkert jag. Låt mig va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in