2009-02-22, 20:38
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Rätt och rätt... Visst får man spela musik och sjunga men samtidigt säger lagen att man ska visa hänsyn till sina grannar, det gäller hela dygnet utan några tids angivelser.
Prata med henne som du tänkte göra är oftast det som löser sånna här problem, hjälper inte det så bör du gå till värden och kolla deras inställning.

Exakt rätt det du säger. Jag är medveten om lagens ordalydelse men vill veta mer vad som är praxis. Lagrummet (som jag citerade delar av ovan) är ju ganska öppet.

Har som sagt dessutom varit uppe tidigare, när hon hade flyttat in, och snackat med henne.

Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Hur tyst är hon själv? Ett alternativ kan ju vara att du skaffar hörlurar så slipper du hennes klagande.

Hon är "30år-singel-gör-inget-en-lördag-tyst". Samma sak med min förra granne (som var en kille i min ålder). Hör när de går och så men inget annat, varav jag trodde att det inte alls var lyhört.

När jag var uppe och pratade med henne, precis när hon flyttat in, sa hon att värden hade sagt att det var lyhört (vilket han inte uppmärksammat mig om).
Citera
2009-02-22, 20:38
Medlem
jag har som sagts i tidigare trådar en liknande idiot till granne. Hade lite "fest" igår kväll. fyra tjejer, en kille och alkohol. Blev inte så speciellt högljutt alls, var normal samtalsvolym hela kvällen, musiken var låg, INGET singstar eller så. En av tjejerna berättade en asrolig historia framåt ettsnåret. Klart som fan man börjar garva. Grannfan bankar i väggen precis som om vi haft värsta röjarskivan i timmar. Också att notera är att detta är min FÖRSTA "fest" sen jag flyttade in för ett år sedan. Andra grannar i huset kan ha röjarfester med folk som sover i trappen flera ggr i månaden. Har fått höra att hon skyller dessa sovande drägg på mej. jag är ju hårdrockare... Vad fan ska jag göra, så fort det är den MINSTA störning i huset är det jag. Allt som oftast är jag oskyldig. Bor i bostadsrätt. och jag skulle inte ha nått emot att ha mej själv som granne. Skulle väl EVENTUELLT ha nått att invända mot vissa regelbundna ljud ibland...:P
Citera
2009-02-22, 20:51
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Exakt rätt det du säger. Jag är medveten om lagens ordalydelse men vill veta mer vad som är praxis. Lagrummet (som jag citerade delar av ovan) är ju ganska öppet.

Det finns gränsvärden för vilken ljudnivå det får vara i grannens lägenhet, kolla med miljökontoret hos kommunen. Jag har glömt bort vilken gräns det var men vet jag läst det tidigare när någon klagade på en grannes pianospelande.
Citera
2009-02-22, 20:53
Medlem
Mitt simpla motto som har följt mig genom många år: den som lider minst säger frivilligt upp sina "krav". Dvs i detta fall...om jag vore du, skulle jag fråga mig själv: skulle jag lida mer av att inte förfesta i min lägenhet än grannen lider av att störas av er? Skulle du fundera på att flytta från lägenheten för att du inte kan förfesta där?

Kräver dock att man kan sätta sig in i andras situation, vilket innebär ibland att man skall ha varit i den situationen själv. Dock, ju yngre man är desto mindre risk/chans att man varit där.
Citera
2009-02-22, 21:14
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okoncentrerad
Mitt simpla motto som har följt mig genom många år: den som lider minst säger frivilligt upp sina "krav". Dvs i detta fall...om jag vore du, skulle jag fråga mig själv: skulle jag lida mer av att inte förfesta i min lägenhet än grannen lider av att störas av er? Skulle du fundera på att flytta från lägenheten för att du inte kan förfesta där?

Kräver dock att man kan sätta sig in i andras situation, vilket innebär ibland att man skall ha varit i den situationen själv. Dock, ju yngre man är desto mindre risk/chans att man varit där.

Absolut, jag är inte dum i huvudet eller dåligt uppfostrad.

Men samtidigt får man ge och ta och man ska bo i en hyreslägenhet. Att försöka komma överens om att det är OK att spela musik osv EN helgkväll i veckan kan inte vara för mycket begärt?

Att hyresvärden kommer försöka bryta mitt besittningsskydd och få mig att flytta har jag svårt att tro att detta ska leda till.
Citera
2009-02-22, 21:46
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Att försöka komma överens om att det är OK att spela musik osv EN helgkväll i veckan kan inte vara för mycket begärt?
Nog svårt att hitta grannar som gillar fest en gång i veckan även om det är en helgkväll, säg en gång i månaden så hittar du nog ganska många som tycker det är okey.
Citera
2009-02-22, 22:07
Medlem
Citat:
Nog svårt att hitta grannar som gillar fest en gång i veckan även om det är en helgkväll, säg en gång i månaden så hittar du nog ganska många som tycker det är okey.
Håller med. Helg innebär för en del hålligång, och för andra avkoppling. Utan att kunna backa upp med fakta så är magkänslan att den stora majoriteten tillhör den senare gruppen. Att få halva sin avkopplingstid störd /en gång i veckan/ för att grannen vill förfesta är nog inte OK för många.
Citera
2009-02-22, 22:14
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:

Gilla och gilla. Menar att det är vad man får "tåla" när man bor i en hyreslägenhet för det priset (lockar unga och studenter).
Citera
2009-02-22, 22:49
Medlem
saltfisks avatar
Det var en studentlägenhet? När man flyttar till studenlägenhet så får man räkna med att det kan vara fest hela veckan.. Jag bodde i en studentlägenhet några månader, det var lyhört och mycket fest. Jag festade inte särskillt ofta just då, men att de andra gjorde det till sent på natten hade jag överseende med. Tycker man får ta det. Tror även hyresvärdar tar det mer lättsamt när det gäller studentlägenheter fulla med studenter..

Jag tror inte hyresvärden går efter lagen utan vad han tycker själv är rimligt/hur mycket han orkar bry sig osv.
Om det går så långt som en rättstvist däremot.. Men tror knappast att hon kommer vinna med de grunderna ändå.. Med de tiderna på helger, man ska kunna bo i sin lägenhet också. Paragrafen är nog ganska så tolkningsbar. Prata med hyresvärden först så hamnar du steget före
Citera
2009-02-22, 22:54
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltfisk
Det var en studentlägenhet? När man flyttar till studenlägenhet så får man räkna med att det kan vara fest hela veckan.. Jag bodde i en studentlägenhet några månader, det var lyhört och mycket fest. Jag festade inte särskillt ofta just då, men att de andra gjorde det till sent på natten hade jag överseende med. Tycker man får ta det. Tror även hyresvärdar tar det mer lättsamt när det gäller studentlägenheter fulla med studenter..

Jag tror inte hyresvärden går efter lagen utan vad han tycker själv är rimligt/hur mycket han orkar bry sig osv.
Om det går så långt som en rättstvist däremot.. Men tror knappast att hon kommer vinna med de grunderna ändå.. Med de tiderna på helger, man ska kunna bo i sin lägenhet också. Paragrafen är nog ganska så tolkningsbar. Prata med hyresvärden först så hamnar du steget före

Nej det är ingen studentlägenhet, men det är en lägenhet indirekt riktad mot studenter/unga människor, med tanke på hyran, läget och standarden (eller snarare brist på sådan).

Och som sagt, det är inga röjarskivor utan normalt leverna för den typen av lägenhet. Jag kan tänka mig att skippa RockBand, det kan jag leva med, men inte musiken.
Citera
2009-02-22, 22:55
Awaiting Email Confirmation
Men för helvete!! Du måste ju ge kvinnan lite kuk! Fan hon är ju en bitter 30+ student som bor i en fucking etta! Hur kan hon vara nöjd med sitt liv?? Nä du måste nog spotta på kuke och köra in den hårt.
Citera
2009-02-23, 00:57
Bannlyst
hade jag haft en granne som dej som förvarnar innan och lirar på någorlunda normala tider dvs ej mellan 22-07 hade jag inte brytt mej ,fan önskar att jag hade en som dej som granne ,min fd granne en skogstokig jvla brasilanare spelade sina bongtrummor vilken tid på dygnet som hells kunde hålla på i timtal.
var tom nere och bankade på hans dörr(han hade skruvat bort ringklockan) han hörde inte ens det ,så jag ringde farbror blå då kl var 04 mitt i veckan o han lirat minst 2 timmar..

senare när jag träffar idioten är han förbannad och tycker jag jävlas med honom,drog storyn om att jag försökte både ringa på och banka på dörren utan att han hörde och frågade vad det är med honom som spelar trummor kl 04 på natten..
då helt plötsligt pratade han jättedålig svenska och förstod knappt vad jag sade..

Köpte hus inom kort ,men en hygglig granne som ts skulle jag inte ha något emot..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in