2020-05-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Kärringen är redan galen. Sådana som henne ska uppenbart inte bo i vanliga lägenheter.

a) du har i andra trådar både bevisat samt nämnt att du lider av diverse bokstavskombinationer, så det är lite otydligt varför vi ska ta din sida eller tro på dig.

Citat:
Kärringen borde läggas in på psyk

b) sådana här uttalanden är ju exakt samma som det "kärringen" ev. klagar på hos dig. du tycker att hon är "galen" för att hon bankar i golvet (du vet inte ens VARFÖR hon bankar i golvet, men väljer att ta det som en "varning") - vad är det för en jävla slutsats att dra (alla som inte håller med dig är "galna", eller)? väx upp för bövelen och gå dit och fråga om du stör, och hur du ska göra för att inte störa.
Citera
2020-05-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Finns fan inget värre än gnälliga psykos kärringar/gubbar till grannar. Bara till att banka tillbaka

Jag håller med dig! Fy fan för dessa dårar som hör hemma på psyket - psykiatrireformen har sitt pris!
Citera
2020-05-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashycan
Det var en kommunal hyresvärd, tyckte det var helt sjukt. Det som störde mig mest var att jag fick varningar trots att ingen störning konstaterades medan grannen inte fick några konsekvenser. Tydligen så är reglerna där att om man ringer störningsjouren och det konstaterats ljud får den som stört betala avgiften för att jouren kommer vilket var några tusen. Det är väl rimligt, men kan tycka att den som ringer störningsjouren på en "oskyldig" granne också borde få betala så man inte bara kan jävlas med folk hur som helst.

Vad hemskt!
Citera
2020-05-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
En digital bandspelare är precis vad det låter som. Den spelar in ljud från omgivningen till ett litet SD-kort med extremt hög kvalitet (mobiltelefoners mikrofoner t. ex. i jämförelse är megausla). Det finns ganska många modeller men man vill ha en med inbyggda mikrofoner. Här är t. ex. en begagnad till bra pris, min kostade betydligt mycket mer än så när den var ny:

https://vend.se/535627-zoom-h4n-inkl-stativ
Och här är en lite enklare men nog lika bra ljud helt ny:
https://www.thomann.de/se/zoom_h1n.htm

Man sätter i ett SD-kort och batterier och trycker på rec så spelar den in ljud med extremt hög kvalitet. (Även perfekt för att spela in konserter, fåglar, eller annat med....)

Jag tänker att om du kan fånga att tanten går bananas samtidigt som ni pratar så har du ju bevis, bra om det händer flera gånger också, då har man än mer bevis på att hon är skogstokig.
Kanske inte så bra att spela musik och trigga tanten pga det jag skrev tidigare, att basgångar kan sprida sig lite lustigt i huset.

Tusen tack! Hur gjorde du exakt när du spelade in? Alltså strategi.
Citera
2020-05-26, 20:38
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kall-tingsryd
Avge SKRIK i ren skräck på olika tidpunkter så hon undrar VAD TUSAN SOM HÄNDER...

Det där funkar faktiskt hyggligt! Iaf ett tag. Testade det på min granne och det hade god effekt i flera veckor men sedan verkade han inte bry sig. Problemet är att om man skriker med en röst som antyder att man är sugen på att slå ihjäl nån så går pulsen upp rätt mycket och insomning tar ett tag.
Ja plus att andra grannar tror väl att man är psykiskt sjuk då....

Nu vet jag inte om trådskaparen har problem med granntanten även på natten. Men att spela in henne och ge till hyresvärlden är nog bästa stalltipset. Att höra av sig till hyresvärlden och vara trevlig och berätta om problemet är nog ändå rimligt tycker jag. De kanske rent utav har en annan lägenhet utan psyksjuk tant till granne att erbjuda?
Citera
2020-05-26, 20:50
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Tusen tack! Hur gjorde du exakt när du spelade in? Alltså strategi.

Jag drog igång den digitala bandspelaren, ställde bredvid min säng och lät den spela in en hel natt.
Det är alltså bara att slå på den, och trycka på rec, den har inbyggda mikrofoner. As simple as that.

Sedan klippte jag ihop de tio minuter där det lät som värst (hela filen finns ju tillgänglig....antagligen med mina snarkningar också) och gjorde en mp3:a och mailade till hyresvärlden.
Ingen människa orkar lyssna på en fil med 7 timmar av ljud...

Han blev vräkt 2 veckor efter att de hört hur det lät (och symptomatiskt så kunde snubben vara tyst i typ 15-20 minuter, för att därefter flytta möbler eller välta saker med smällar). Svårt att gissa vad han gjorde men lät ungefär som om man har en gardinstång ställd på högkant eller lång kvast som välter och smäller i golvet plötsligt.

Eller. EN natt vet jag exakt vad han gjorde. Han hade då flyttat två garderober och ställt för sitt fönster, det syntes utanför på gatan när jag drog ett kik uppåt mot hans fönster, så jepp, han möblerade om i stort sett varje natt. Av 7 dagar i veckan var det kanske 3 han inte möblerade om på natten.

Har bott på samma ställe länge och han är nog fan den första och enda _någonsin_ som stört av de fem pers som bott ovanpå sedan jag flyttade in.

Men som sagt. Prata med din hyresvärld. Var trevlig. Beskriv situationen och problemet.
Det är bättre att DU är aktiv och pratar med hyresvärden än att hon ringer och skriker på dom.
Antagligen känner de till att hon har varit problematisk tidigare...

Om du har ett helt legalt korttidskontrakt så är det självklart att du i lugn och saklig ton ska kunna prata med din hyresvärd. Klurigare om du bor svart eller illegalt i andra hand. En annan granne hade nån tok som var hotfull och konstig, han fick en annan större lägenhet när han hörde av sig till hyresvärden. :-o
Citera
2020-05-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag drog igång den digitala bandspelaren, ställde bredvid min säng och lät den spela in en hel natt.
Det är alltså bara att slå på den, och trycka på rec, den har inbyggda mikrofoner. As simple as that.

Sedan klippte jag ihop de tio minuter där det lät som värst (hela filen finns ju tillgänglig....antagligen med mina snarkningar också) och gjorde en mp3:a och mailade till hyresvärlden.
Ingen människa orkar lyssna på en fil med 7 timmar av ljud...

Han blev vräkt 2 veckor efter att de hört hur det lät (och symptomatiskt så kunde snubben vara tyst i typ 15-20 minuter, för att därefter flytta möbler eller välta saker med smällar). Svårt att gissa vad han gjorde men lät ungefär som om man har en gardinstång ställd på högkant eller lång kvast som välter och smäller i golvet plötsligt.

Eller. EN natt vet jag exakt vad han gjorde. Han hade då flyttat två garderober och ställt för sitt fönster, det syntes utanför på gatan när jag drog ett kik uppåt mot hans fönster, så jepp, han möblerade om i stort sett varje natt. Av 7 dagar i veckan var det kanske 3 han inte möblerade om på natten.

Har bott på samma ställe länge och han är nog fan den första och enda _någonsin_ som stört av de fem pers som bott ovanpå sedan jag flyttade in.

Men som sagt. Prata med din hyresvärld. Var trevlig. Beskriv situationen och problemet.
Det är bättre att DU är aktiv och pratar med hyresvärden än att hon ringer och skriker på dom.
Antagligen känner de till att hon har varit problematisk tidigare...

Om du har ett helt legalt korttidskontrakt så är det självklart att du i lugn och saklig ton ska kunna prata med din hyresvärd. Klurigare om du bor svart eller illegalt i andra hand. En annan granne hade nån tok som var hotfull och konstig, han fick en annan större lägenhet när han hörde av sig till hyresvärden. :-o

Tack för infon!

Det är naturligtvis ett legalt korttidskontrakt (förstahand). Av denna anledning så vågar jag inte ens påminna hyresvärde om att jag finns. Det är ett boende utan besittningsrätt och kort uppsägningstid.
Citera
2020-05-26, 21:26
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Det är en hyresrätt. Tror du att det är så lätt att flytta i dagens samhälle? Knappast. Kärringen borde läggas in på psyk.

Vad har det med saken att göra? Du har dessa tre alternativ. Om du inte vågar klaga, och inte kan flytta, då är det bara att vänja sig. Tyvärr

Däremot bör du ta mod till dig och klaga, vad tror du kan hända? Om tanten får lägenheten via socialtjänsten kan du klaga till dem också. Så fick jag bort en granne som pinkade ut ur fönstret ovanför mig och festade hela nätterna.
Citera
2020-05-26, 23:28
Medlem
Citat:

Jag vågar inte ens dammsuga pga grannen och när jag väl gör det så använder jag lägsta sug på dammsugaren för att ha lägsta möjliga ljud. Det är absurt att jag ska behöva ha det så här.

Men helt ärligt, sluta smyg? Sluta anpassa dig efter henne och lev som vanligt? Låt henne banka? Skaffa öronproppar. Lägg ett par till henne också
Citera
2020-05-27, 01:17
Medlem
Så länge du inte normalväsnas mellan 21-22 och 08-09 har hon ingen rätt att bete sig så där. Jag hade ringt på och tagit ett allvarligt snack med henne. Även kontaktat hyresvärden för att be om råd. Nog för att jag själv är ljudkänslig, men dagtid måste man stå ut med att grannarna dammsuger, diskar, pratar i telefon osv.
Citera
2020-05-27, 10:09
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Flyttade han pga kärringen?

Nä pga jobb.
Citera
2020-05-27, 17:12
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Berätta mer

Ja det va någon utlandsfödd som flyttade in i våran höghus och snubben slängde en massa saker utanför entrén och där låg det i 2 veckor. Några Grannar blev vanliga och gick runt och knacka på dörr osv. Han blev så arg så han lämnade en lapp på entrén och i hissen om att han skulle besöka honom osv. Men det roliga va att den äldre herren skrev jag vet vilken våning och dörr du bor i. Jag tyckte bara det hela va så roligt, varför inte bara gå dit först liksom 🤷🏻‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in