2020-05-26, 12:45
Medlem
Finns ju en anledning att alla vettiga människor bor i fristående hus
Citera
2020-05-26, 12:49
Medlem
Skicka in en orm eller något annat äckligt i brevlådan så dör hon av hjärtattack.
Citera
2020-05-26, 13:03
Medlem
deukalions avatar
Man får lätt intrycket när man läser tråden att störningar bara förekommer i lägenheter men så är det tyvärr inte.
Jag har bott i både bostadsrätt, hyresrätt, villor och mest störningar har jag ändå haft i villa.

Grannens tonårsungar och deras kompisar som kör runt med mopeder på nätterna och har fester så fort dom har föräldrafritt, ”evighets renoveringar” från tidig morgon till sen kväll som ekar i hela kvarteret, tidningsbudet som kör maxvolym med dubstep i bilen så man väcks i ottan för att ta ett axplock.

I lägenhet har man även störningsjour, hyresvärd eller styrelse att vända sig till när problem uppstår, i villa får du lösa sånt själv i den mån det går.
Citera
2020-05-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Kärringen är ihop med en ca 20 år äldre gubbe som ser ut som en alkholist/missbrukare. Kärringen är gissningsvis i 55 års åldern. Det t o m syns på henne att hon är psyksjuk och hon beter sig märkligt.
Det låter som de som bodde vägg i vägg med mig en gång. De hade nog fått anmälningar på sig för en dag står saneringsfirma med bil framför porten och de kommer klädda i skyddskläder och handskar. Ut kommer de med en naken kvinna och en påklädd alkis. De hade levt rövare både natt och dag och lägenheten fick totalsaneras innan försäljning.
Citera
2020-05-26, 13:51
Medlem
Citat:
Även fast det pratas med normal ljudnivå i min lägenhet så ska den uppenbart psyksjuka kärringen som bor ovanför mig banka i golvet precis varenda gång för att markera! Detta är terror! Det går inte ens att leva i denna lägenhet pga henne, hon klarar inte minsta lilla normala ljud! Idioten bankar även om jag dammsuger mitt på dagen! Hur skulle ni ha gjort i denna jobbiga situation?

Om hon hör när ni pratar i normal ljudnivå så är det ju antingen något problem med huset eller så är det inte så normalt som ni tror.
Citera
2020-05-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En anmälan om ofredande skulle nog vara på sin plats.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofredande

Naturligtvis finns risken att anmälan bara skrivs av när du lämnat den. Din första åtgärd bör därför vara att hota med en polisanmälan.

Tack för dina råd!
Citera
2020-05-26, 14:35
Medlem
Gabogibos avatar
Du har tre alternativ:

1: Klaga till hyresvärd (Inte till grannen själv om hon är psyksjuk, brukar inte gå att göra något åt sådana i min erfarenher), Läs på ordentligt om reglerna som gäller för din hyresrättsförening och se till att följa dem punkt och pricka. Baserat på dina svar i tråden ser jag dock att du helst inte vill gå den vägen.

2: Ignorera. Låt henne knacka, så länge du vet att du följer reglerna ska det inte spela någon roll vad hon känner eller upplever inför din normala ljudnivå. Det här är en fråga om att lära sig att acceptera att andra människor är dumma och sjuka i huvudet, om du ska må dåligt eller bli arg över varje dum människa du träffar kommer du må dåligt jämt. Lär dig att finna Zen. (Detta är det bästa alternativet, inte bara för denna situation utan rent allmänt, du kan inte fly alla dumma människor)

3: Flytta. Går det helt enkelt inte att stå ut med hennes knackande, eller dina egna skuldkänslor inför din normala användning av din lägenhet så får du helt enkelt börja planera inför flytt. Börja se -exakt- vad du behöver inför en flytt och gör en checklista. Att veta att du är på väg (även om det kommer ta ett tag) brukar göra tillvaron lite lättare att hantera.

Jag har givetvis ignorerat alla olagliga alternativ som innebär någon slags hämnd med stinkande rutten mat osv.
Även om somliga klarar av att säga till sin jobbiga granne på skarpen med goda resultat, så antar jag att du inte har denna pondus (ursäkta om jag antar fel), för då hade du nog redan gjort detta istället för att skriva en tråd här.
Citera
2020-05-26, 14:53
Medlem
Finns fan inget värre än gnälliga psykos kärringar/gubbar till grannar. Bara till att banka tillbaka
Citera
2020-05-26, 16:10
Medlem
Citat:
Fy fan vad hemskt! Vad var det för oseriös hyresvärd?
Det var en kommunal hyresvärd, tyckte det var helt sjukt. Det som störde mig mest var att jag fick varningar trots att ingen störning konstaterades medan grannen inte fick några konsekvenser. Tydligen så är reglerna där att om man ringer störningsjouren och det konstaterats ljud får den som stört betala avgiften för att jouren kommer vilket var några tusen. Det är väl rimligt, men kan tycka att den som ringer störningsjouren på en "oskyldig" granne också borde få betala så man inte bara kan jävlas med folk hur som helst.
Citera
2020-05-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Han sålde sin lägenhet till slut och flyttade några mil bort.
Vet att föreningen hotade med att sparka ut käringen men inte mer än så.

Flyttade han pga kärringen?
Citera
2020-05-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Finns ju en anledning att alla vettiga människor bor i fristående hus

Man börjar förstå det nu...
Citera
2020-05-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleave
Skicka in en orm eller något annat äckligt i brevlådan så dör hon av hjärtattack.

Skrattar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in