2020-05-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag fick för övrigt grannen ovanpå vräkt för lite mer än ett år sedan.
Han var ett psyksjukt arsel som möblerade om mellan 01 och 05 på natten.
Hade störningsjouren på plats typ fem gånger, men då det är lyhört så hörde han naturligtvis att det var nån i trappen och var då tyst i de tio minuter de är på plats och lyssnar.

Löste det hela genom att spela in ljuden med digital bandspelare (Zoom H4) och skicka in till hyresvärden och då gick det snabbt. Du kanske kan spela in när du och en kompis pratar och så hur hon låter eller reagerar helt plötsligt? Extra viktigt om det är på "normala" tider typ 09 på morgonen och fram till 21 på kvällen.
Betydligt klurigare med musik. Vissa basgångar eller dova ljud kan sprida sig på de mest märkliga sätt och låta mer hos en granne än vad man kan tro, typ resonanser i rum som sticker iväg.

Bra tips! Men hur ska jag spela in? Vad är digital bandspelare? Är det inte svårt att fånga ljuden med ljudinspelare?
Citera
2020-05-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svendomshinna
Har du pratat med henne? Känns ju som nr 1. Fortsätter hon efter det finns ju massa roligt att göra, bara fantasin sätter stopp.

Nej. Hon är ju uppenbart psyksjuk och har tydligt visat ett hatiskt beteende mot mig från första stund hon såg mig! Eftersom jag har ett korttidskontrakt, utan besittningsskydd, så ser jag till att hålla låg profil.
Citera
2020-05-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Och du sitter inte och härjar 3 på natten som mina grannar gjorde? Spelar musik? Om inte, ok, gå upp och prata med henne då eller prata med hyresvärden.

Naturligtvis inte!
Citera
2020-05-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
De hade aldrig tvättat kläder så de låg i en hög bakom soffan. Bara gubben som handlade så hon låg väl hemma och söp. På nätterna hörde man dunsar då nån tappade flaskan i golvet, jag var yngre då och inte så ljudkänslig men man blev ju förbannad kl 03.00 på natten då man skulle somna om. Tyvärr jobbade jag när de hämtades men jag har hört från säker källa hur det gick till. Vi hade då också en bra ordförande som inte tolererade vad skit som helst, skönt med såna i styrelsen.

Vad jobbigt! Kärringens man ser ut som ett fyllo! Och kärringen själv är psyksjuk.
Citera
2020-05-26, 20:19
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Gör som mina grannar. Skriv en lapp och häng upp den i entré dörren och hissen. Avsluta med, ”jag vet vilken våning du bor på🔪🔪🔪”
Citera
2020-05-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crxcharles
Om du inte vill knacka på henne eller gå till hyresvärden etc så kör med arga lappen.

Skriv en anonym lapp och sätt i upp i porten Där du undrar vem f*n det är som knackar i väggar/golv/tak eller något alla möjliga tider, om att den personen ska sluta med det annars ringer du störningsjouren. Om du som knackar störs av någon så prata med denna annars ring detta nummer så skriver du in numret till psykakuten.

Hahaha, härligt inlägg
Citera
2020-05-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Gör som mina grannar. Skriv en lapp och häng upp den i entré dörren och hissen. Avsluta med, ”jag vet vilken våning du bor på🔪🔪🔪”

Berätta mer
Citera
2020-05-26, 20:23
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Bra tips! Men hur ska jag spela in? Vad är digital bandspelare? Är det inte svårt att fånga ljuden med ljudinspelare?

En digital bandspelare är precis vad det låter som. Den spelar in ljud från omgivningen till ett litet SD-kort med extremt hög kvalitet (mobiltelefoners mikrofoner t. ex. i jämförelse är megausla). Det finns ganska många modeller men man vill ha en med inbyggda mikrofoner. Här är t. ex. en begagnad till bra pris, min kostade betydligt mycket mer än så när den var ny:

https://vend.se/535627-zoom-h4n-inkl-stativ
Och här är en lite enklare men nog lika bra ljud helt ny:
https://www.thomann.de/se/zoom_h1n.htm

Man sätter i ett SD-kort och batterier och trycker på rec så spelar den in ljud med extremt hög kvalitet. (Även perfekt för att spela in konserter, fåglar, eller annat med....)

Jag tänker att om du kan fånga att tanten går bananas samtidigt som ni pratar så har du ju bevis, bra om det händer flera gånger också, då har man än mer bevis på att hon är skogstokig.
Kanske inte så bra att spela musik och trigga tanten pga det jag skrev tidigare, att basgångar kan sprida sig lite lustigt i huset.
Citera
2020-05-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om hon hör när ni pratar i normal ljudnivå så är det ju antingen något problem med huset eller så är det inte så normalt som ni tror.

Det är så lyhört att jag hör när hennes väckarklocka ringer/vibrerar, när hon spolar toaletten, hostar osv.
Citera
2020-05-26, 20:28
Medlem
DeepThroat007s avatar
En klassiker är under natten släppa ner några riktigt giftiga kryp typ spindlar, skorpioner o ormar genom brevinkastet.

Eller töm en stor tub gasol genom brevinkastet o hoppas på att kossan sedan startar typ brödrosten...
Citera
2020-05-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Du har tre alternativ:

1: Klaga till hyresvärd (Inte till grannen själv om hon är psyksjuk, brukar inte gå att göra något åt sådana i min erfarenher), Läs på ordentligt om reglerna som gäller för din hyresrättsförening och se till att följa dem punkt och pricka. Baserat på dina svar i tråden ser jag dock att du helst inte vill gå den vägen.

2: Ignorera. Låt henne knacka, så länge du vet att du följer reglerna ska det inte spela någon roll vad hon känner eller upplever inför din normala ljudnivå. Det här är en fråga om att lära sig att acceptera att andra människor är dumma och sjuka i huvudet, om du ska må dåligt eller bli arg över varje dum människa du träffar kommer du må dåligt jämt. Lär dig att finna Zen. (Detta är det bästa alternativet, inte bara för denna situation utan rent allmänt, du kan inte fly alla dumma människor)

3: Flytta. Går det helt enkelt inte att stå ut med hennes knackande, eller dina egna skuldkänslor inför din normala användning av din lägenhet så får du helt enkelt börja planera inför flytt. Börja se -exakt- vad du behöver inför en flytt och gör en checklista. Att veta att du är på väg (även om det kommer ta ett tag) brukar göra tillvaron lite lättare att hantera.

Jag har givetvis ignorerat alla olagliga alternativ som innebär någon slags hämnd med stinkande rutten mat osv.
Även om somliga klarar av att säga till sin jobbiga granne på skarpen med goda resultat, så antar jag att du inte har denna pondus (ursäkta om jag antar fel), för då hade du nog redan gjort detta istället för att skriva en tråd här.

Det är en hyresrätt. Tror du att det är så lätt att flytta i dagens samhälle? Knappast. Kärringen borde läggas in på psyk.
Citera
2020-05-26, 20:29
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kall-tingsryd
Jag hade gjort upp en plan i flera steg för att försöka göra hennes liv så jävligt som möjligt.

Börja lätt med att till exempel smeta något halväckligt på hennes dörrhandtag medans hon är ute. T.ex hundbajs. Sen kan du fortsätta med att låta dammsugaren bara gå också, sätt på dig hörlurar med bra ljudisolering i så att du inte störs själv. Kanske tillomed kan du bygga nån form utav ställning så att dammsugaren dammsuger i ditt tak för maximalt DJÄVULSKAP

Avge SKRIK i ren skräck på olika tidpunkter så hon undrar VAD TUSAN SOM HÄNDER...

Avsluta med att frysa in en cocktail utav hundbajs, avslagen öl och kanske surströmming i en plastpåse, så att cocktailen blir platt. Sen släpper du ner den i KÄRRINGENS brevinkast. Sen tinar de upp på hennes hallgolv o förhoppningsvis så dör hon av ren chock ilska o rädsla

hahaha lol så jävla kung.. Känns som att du har gjort detta förut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in