2011-07-16, 13:08
Medlem
BraveBoys avatar
Det är klart att det inte är okej. Ring på och klaga! Du behöver inte vara otrevlig, får då går de bara i försvarsställning. Men förklara lugnt och sansat hur du upplever det, och att du blir väckt på nätterna. Skulle det inte bli nån bättring så får du väl kontakta hyresvärden.
Citera
2011-07-16, 13:12
Medlem
Intelligenss avatar
Knacka på och säg till henne att hålla käften. Man har rätt att kunna kräva lugn och ro vissa tider på dygnet.
Citera
2011-07-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraveBoy
Det är klart att det inte är okej. Ring på och klaga! Du behöver inte vara otrevlig, får då går de bara i försvarsställning. Men förklara lugnt och sansat hur du upplever det, och att du blir väckt på nätterna. Skulle det inte bli nån bättring så får du väl kontakta hyresvärden.

Jag har redan pratat med dom/henne två gånger. En gång när hon lät sin son hoppa runt som en vilde klockan 1 på natten, och en gång pratade jag med dom om att dom smäller i dörrar och dunsar om nätterna... Men enligt dom själva är dom jättetysta. Dom/hon verkar inte bry sig alls.
Citera
2011-07-16, 13:18
Medlem
popfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazzex
Jag har redan pratat med dom/henne två gånger. En gång när hon lät sin son hoppa runt som en vilde klockan 1 på natten, och en gång pratade jag med dom om att dom smäller i dörrar och dunsar om nätterna... Men enligt dom själva är dom jättetysta. Dom/hon verkar inte bry sig alls.

Då är det nog på sin plats att kontakta hyresvärden. Du hade hur som helst hövligheten att prata med dem först.
Citera
2011-07-16, 15:02
Medlem
Jepp kontakta hyresvärden. Be gittarrtjejen att hon söker bandmedlemmar på bindfinder.se .Repa det får hon göra i replokal..
Citera
2011-07-25, 10:54
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muzukashii
Öhhh? Varför ska normala människor behöva kompromissa med nikotinister? Ska våldtäktsoffer kompromissa med våldtäktsmän också?

Det här är Sverige, här accepteras inte nikotinister. Jag märker själv för varje dag som går hur vi antinikotinister får mer vind i seglen i det här landet. Äcklas dock av nikotinisters tendens att se på sig själva som någon slags diskriminerad minoritet. Ni har själva valt ert sjuka och abnorma slödderbeteende och ska straffas för det. Slutligen, JO nikotinister har självklart lägre mänskligt värde än normala människor.
Håller med. Föregående talare är idiot. Varför ska någon som köpt bostadsrätt för dyra pengar, sina surt förvärvade, acceptera att rök tränger in i hans lägenhet. Det är som att köpa billiga perfymer för 10.000 på loppis och spraya ut rubbet i trapphuset genom sin brevlåda. Skiten kommer tränga in till grannarna också.
Citera
2011-07-25, 16:26
Medlem
Det är väl inte riktigt nödvändigt att lyfta en så gammal tråd, men när det är gjort så...

Man kan inte förbjuda människor att röka i sitt eget hem, det är en rättighet man har. Annars kunde ju föreningen förbjuda alkoholförtäring också. Eller varför inte förbjuda tv, stereo och intimitet mellan gifta par, då detta riskerar att störa grannar.

Problemet ligger inte hos varken grannen som störs eller grannen som stör i normalfallet. Många gånger är det eftersatt underhåll, dålig isolering och andra byggtekniska problem som ställer till det.

Jag talar naturligtvis inte om den som spelar musik på en ljudnivå som skulle väcka döda, det är inte möjligt att isolera bort, men all "normalanvändning" av en lägenhet bör inte störa en granne om byggnaden är ordentligt underhållen och konstruerad, oavsätt om det är lukter eller ljud.
Citera
2011-07-26, 00:57
Medlem
Grannar som renoverar BR lgh på nätterna....

Har drabbats av nytt problem här hemma;
Nya grannarna under mig har hyrt in polska hantverkare för att renovera den nyinköpta lägenheten och de kör från 07.00 på morgonen till ca 22 för det mesta, ibland fortsätter de till midnatt eller ännu längre.
Alla dagar i veckan, även lördag och söndag. Så har de hållit på i en månad nu och de har rätt mycket kvar att göra.

Har påtalat detta för ägarna och de lovar bättring men inget sker.
Har talat med föreningen, som tycker att allt ska gå genom dem dvs jag ska inte prata med grannarna själv. Dock händer ingenting trots upprepade påstötningar.
Har inte fått sova ostört en enda natt på en hel månad nu, grannen hänvisar till att det är hans söner som ansvarar för renoveringen, och har lejt in polackerna. Sönerna är "givetvis" oanträffbara pga semester.

Vad göra?
Citera
2011-07-26, 05:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-y-z
grannen hänvisar till att det är hans söner som ansvarar för renoveringen, och har lejt in polackerna. Sönerna är "givetvis" oanträffbara pga semester.
Låter som din granne ljuger för dig, det är till syvende och sist "ägaren" som har det yttersta ansvaret.
Citera
2011-07-26, 05:51
Medlem
Ringa störningsjouren?

Brukar kosta 800:- varje gång dom kommer på besök. Då lessnar nog polackerna snabbt på nattarbete..

Eller ring polisen och säg att du tror det är brott på gång.

.
Citera
2011-07-26, 06:33
Moderator
v50s avatar
Ring störningsjouren om det finns en sådan, annars får du jaga bostadsrättsföreningens styrelse med blåslampa så de tar tag i detta om inte ägaren till lägenheten tar sitt ansvar. Ett annat alternativ är att du smyger ner i källaren eller den plats där huvudsäkringarna till respektive lägenheter är och skruvar ut dem mellan 22.00-07.00 vilket omöjliggör för dem att jobba med maskiner och ska de snickra så får de använda pannlampor/batterilampor
Citera
2011-07-26, 06:39
Medlem
Är ni de enda som störs? Be alla att ringa styrelsen och meddela att ni blivit och blir störda. Försök dokumentera oljudet. Ring även störningsjouren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in