2019-08-11, 19:26
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Tycker du verkligen att kl 12 är för tidigt att dammsuga?

Jag menar såklart tolv på natten... 00.00 dvs.
Citera
2019-08-12, 19:40
Medlem
Nån mer som har haft problem med afghaner/hazarer som grannar? Hur ska man hantera dom om de gör ljud på nätterna? De skriker även som apor på dagarna så det hörs till mig, men det räknas väl inte som störande enligt regler.

Är de benägna att ta till våld om man skulle anmäla dom? (anmälan sker anonymt men de lär räkna ut att det är jag för ljud transporteras endast upp/ner i huset)
Tror jag ska flytta snart ändå men undrar om det är värt att försöka få dom vräkna sett till de eventuella riskerna.
Citera
2019-08-14, 01:15
Medlem
zombiedolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Här gäller det att om du inte tagit din tid i anspråk innom 30 minuter så får vem som helst använda den.

Detta pga att dom flesta inte bryr sig om att flytta sitt lås till "parkeringen" när dom är klar utan bara låter det sitta kvar i den bokade tiden så det är ofta det är bokat men ingen som tvättar.

Nej. Läs mitt inlägg.

Jag kopierar det åt dig

Citat:
Enligt våra regler som finns bland alla hundra regellappar i tvättstugan så får man inte tvätta på någon annans tid även om personen inte börjat tvätta, det är alltså okej att boka tiden och endast tvätta sista timmen om man önskar.
Citera
2019-08-14, 11:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombiedoll
Nej. Läs mitt inlägg.

Jag kopierar det åt dig

Läs dom 2 första två orden i mitt inlägg igen så kanske du fattar...

Du frågade vilka regler som gäller hos oss, sen klagar du när vi svarar vad som gäller hos oss och det inte är samma som gäller hos dig...
Citera
2019-08-14, 21:27
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Hur vanligt är det egentligen att man umgås med sina grannar om man bor i lägenhet? Händer ofta att människor träffas som kompisar eller är det mer att mam pratar lite om man möts i trappen eller ute på gården? Vad gör man om man har em granne som är väldigt kontaktsökande?
Jag hade en granne som var ganska nyinflyttad och väldigt kontaktsökande. Vi möttes ofta i trappan och tvättstugan, ibland kändes det som om hon planerade sina "möten" med mig och jag tänkte att hon var ensam och behövde ha någon att prata lite med. Efter ett tag märkte jag att hon blev vänner med flera andra i huset och hon blev mer och mer elak mot mig när hon var tillsammans med dom, och jag började ana att hon pratade skit om mig bakom ryggen. Dom grannarna hade bott i huset länge men plötsligt vände dom sig emot mig och det blev riktigt obehagligt. Det slutade med att jag blev kort i tonen och bara gick min väg när vi möttes. Nu mera hälsar jag aldrig utan går bara förbi och det känns så bra. Man ska inte ta skit från någon inte ens granne.
Citera
2019-08-17, 17:25
Medlem
Enmansdemos avatar
Vad tror ni?, är det ett bevis på att man pratar över normalt samtals-ton ifall det når någon som står ute i trapphuset våningen under, eller låter jag verkligen likadant för mina grannar?, svårt att tro..

Jag har dock gått igenom många trapphus där det varit helt tyst,
vad ska jag dra för slutsatser av det?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-17 kl. 17:37.
Citera
2019-08-17, 17:35
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Man undrar vad dom pysslar med om nätterna egentligen... ständigt en massa dunstar och smällar... de kan väl inte flytta om varje natt liksom?! Det är inte så att de sitter stilla och ser film/spelar spel direkt.
Jag har samma problem med dunsar och smällar
Så vad planerar du göra åt det?

Jag har själv mitt i natten dumpat en lapp inne hos dom
där jag formulerar att jag hör märkliga smällar och dunsar....
märker inget resultat...varav jag nu ska jag skriva en ny lapp på engelska för å förtydliga mig
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-17 kl. 17:37.
Citera
2019-08-17, 17:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Vad tror ni?, är det ett bevis på att man pratar över normalt samtals-ton ifall det når någon som står ute i trapphuset våningen under, eller låter jag verkligen likadant för mina grannar?, svårt att tro..

Jag har dock gått igenom många trapphus där det varit helt tyst,
vad ska jag dra för slutsatser av det?

Om du hörs ut i trappen och ner en våning med dörren stängd så pratar du antingen högt, eller så är det jäkligt kasst isolerat.
Citera
2019-08-17, 18:57
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Om du hörs ut i trappen och ner en våning med dörren stängd så pratar du antingen högt, eller så är det jäkligt kasst isolerat.
Det är svårt att bevisa, eftersom dom andra två dörrarna på övervåningen pratar inte alls för dom är mer eller mindre singelhushåll, och rösterna jag hör kommer ifrån en trea, det är bra och veta innan man inkluderar i nästa kärleksbrev att dom gärna får dämpa sig några oktav också.

Men tror du verkligen att man kan ha en så ojämn isolations-profil?
att det dels kan höras genom ytterdörren när folk pratar afrikanska
(enbart detta studsar, pratar man svenska hörs det inte )

Däremot kan vi i det här huset samtidigt göra allt det som den här tråden klagar på, jag har aldrig hört en definierad dammsugare igenom väggen, jag kan duscha kl 3 på natten utan att det väckt grannarna, jag har aldrig hört grannar duscha på dagen men vågar utgå att dom ändå sköter hygienen, man kan korva på muggen här utan att det hörs in till mig, inte heller TV-ljud hörs igenom väggen

Däremot hörs smällar och dunsar och spring genom väggar, samt rösterna ut i trappuppgången.
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-17 kl. 19:08.
Citera
2019-08-18, 10:01
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Du är ju briljant...så ska jag göra!, jag informerar i klagobrevet om att det ekar ner i hela trapphuset och alla hör vad dom säger och att vi förstår banthu , eller så genererar pärsonlig integritet en axelryckning i denna kultur, vi får se, men det blir bara en eventuell kritik...eftersom det skulle kunna bero på dålig isolering både själsligt och materiellt
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-18 kl. 10:23.
Citera
2019-08-22, 12:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Rask
Jag vet inte vad jag skall göra min granne brukar passa sina barnbarn, och han låter dom leka inomhus jag kan höra dom skratta och röra på sig. Jag har försökt att stampa och hoppa på golvet banka i väggen och kasta matrester på deras altan. Men idioterna fattar inte att han inte kan låta barnen vara inomhus eller på altanen för jag kan höra att dom är där. Jag såg till att det blev mycket glasbitar på hans gräsplätt så att ungarna inte skulle kunna springa där. Så då slipper jag det ofoget att dom låter barnen leka där. Mina egna barnbarn Har bara fått sova över en gång på 2 1/2 år och om dom är här så måste dom sitta helt stilla och vara tysta så dom inte stör min tankeverksamhet. Jag brukar bara ta dom någon timme normalt så att jag inte behöver dras med dom någon längre stund, jag vill inte ha barn i närheten av mig då jag tycker dom är så störande så jag vore tacksam om jag kan få tips om vad jag skall gör med min granne som inte fattar att jag inte vill höra barnröster.

Att ungar låter en del när de leker dagtid anses normalt och klassas i regel inte som en störning såvida de inte gallskriker och lever rövare men så verkar inte vara fallet. Så i ditt fall skulle jag rekomendera dig att antigen köpa lite öronproppar / hörselkåpor och använda alternativt flytta och bo i ett enfamiljshus långt från närmsta granne.

Att som du leva om och banka i väggar, sprider glas på gräsmattor osv kan resultera i att du själv åker på varningar och på sikt blir vräkt så det bör du sluta med.
Citera
2019-08-22, 13:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Rask
Jag vet inte vad jag skall göra min granne brukar passa sina barnbarn, och han låter dom leka inomhus jag kan höra dom skratta och röra på sig. Jag har försökt att stampa och hoppa på golvet banka i väggen och kasta matrester på deras altan. Men idioterna fattar inte att han inte kan låta barnen vara inomhus eller på altanen för jag kan höra att dom är där. Jag såg till att det blev mycket glasbitar på hans gräsplätt så att ungarna inte skulle kunna springa där. Så då slipper jag det ofoget att dom låter barnen leka där. Mina egna barnbarn Har bara fått sova över en gång på 2 1/2 år och om dom är här så måste dom sitta helt stilla och vara tysta så dom inte stör min tankeverksamhet. Jag brukar bara ta dom någon timme normalt så att jag inte behöver dras med dom någon längre stund, jag vill inte ha barn i närheten av mig då jag tycker dom är så störande så jag vore tacksam om jag kan få tips om vad jag skall gör med min granne som inte fattar att jag inte vill höra barnröster.

Låter som att du bör skaffa en stuge mitt ute i skogen så folk slipper din galenskap för det där är totalt jävla mentalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in