2011-06-06, 11:11
Bannlyst
Herregud, klarar man inte av ljud och har valt att bosätta sig i stan så kan man ju inte vara riktigt frisk
Citera
2011-06-06, 11:56
Medlem
Grårävs avatar
Jag slänger ut en fråga - är normalt inte den som störs av ljud under dagarna. Nätterna däremot anser jag ska vara tämligen tysta i ett hyreshus från kl 22 vardagar.
Jag kliver upp kl 5 varje morgon och ger mig av till jobbet, så jag behöver få mina 7 timmar för att orka med. Jag störs ganska lätt av ljud när jag ska sova, och brukar sova med öronproppar. Men ovanför mig bor en granne som måste ha utvecklat en gångstil som innebär att smälla i golvet så hårt som möjligt med hälarna först. Hen springer runt hela dagen konstant dunsande - jag kan bokstavligen höra varje steg som tas ovanför mitt huvud. Detta håller på från 09 till 23.
kl 22:15 brukar kvällsrutinen inledas hos grannen ovanför. Då skrapar möbler i golvet, antagligen sover någon i bäddsoffa eller liknande. Det smäller, skrapar och lever om. Springandet fram och tillbaks blir mer intensivt, särskilt rakt ovanför mitt sovrum.
Jag vill inte se mig själv som en gnällig gubbe, men jag börjar känna mig som en, och förstå dem som knackar i elementet och skriker "TYST DÄR UPPE!"
När allt detta upphör har jag legat en timme och försökt sova, bara för att bli ryckt ur mitt insomnande 14 gånger och då är jag klarvaken. Jag somnar ofta vid midnatt, och vaknar som ett levande lik. Med lite tur blir det fem timmar per natt.

Vid ett tillfälle skrev jag en lapp, där jag helt vänligt bad om förståelse för att alla i ett hyreshus har olika dygnsrytm, och att eftersom huset är gammalt och en aning lyhört så kunde man kanske försöka tänka på vad man gjorde efter kl 22. Detta resulterade i att min lapp som jag lämnat till mina två grannar ovanför mig hängdes ut i trapphuset ihop med ett rabiat anslag om hur "dylika fegbrev var för jävligt och förstörde den goda grannsämjan" eller något i den stilen. Efter det har jag inte riktigt vetat hur jag ska ta mig an problemet, eftersom reaktionen blev som den blev på en vänlig förfrågan från min sida.
Misstaget jag gjorde var väl att jag inte skrev under med mitt namn, och det skulle jag så klart gjort. Men jag gick upp och talade om att det var jag som skrivit fegbrevet, så nu vet hon i alla fall vem det var.

Hur gör man för att inte stöta sig med follk i onödan?
Jag vill inte vara den gnälliga grannen, men jag blir på gränsen till vansinnig ibland, och får ideer som att börja borra i taket en halvtimme efter det blivit tyst där uppe.

Tyvärr är jag väl som svensk lite konflikträdd, önskar att man haft lite italienskt blod och inte varit rädd för att ställa till en scen och skrika och gapa vid första bästa tillfälle när grannen stack ut sitt huvud i trapphuset...
Citera
2011-06-07, 22:32
Medlem
BrianGriffins avatar
Ett tvättstuge problem.

Min tvättid börjar 17:30. Men var nere tidigare och kollade min tid (var osäker).
Då såg jag att en person hade sina saker på tork.

Jag gick ner vid 18:10 snåret för att tvätta. Satte igång maskinerna, men gick tillbaka till lägenheten
för att hämta hänglåset (tydligen snor folk kläder där, så man vill inte chansa).

18:26 ringer jag kompisen (skulle ut och gå med han, men såg inte vart han var).
Men han var på kullen framför mig, så väntar på att han skall komma ner för stora kullen, sen går vi lungt mot tvättstugan, samt vissar lite där för han. Låser tvättstugan med den andras personens torkande kläder i tvättstugan.
Så klockan är garanterat 18:30, om inte mer, innan vi lämnar.

Och i tvättstugan får man torka sin tvätt en timme efter sin utgångna tid, dvs. hon har på sig till 18:30 att torka.

Träffa henne sen och hon gav mig en ren utblåsning, utan att ha en chans att säga nåt emot.
Samt kränkte hon mig. Även hotade hon att kontakta stiftelsen.

Så det jag undrar nu egentligen. Är min tid på mobilen 18:26 + att kompisen styrker tiden, samt vittnar om att vi inte lämnade tvättstugan tidigare än 18:30, är säkra bevis att jag inte har gjort nåt fel? Ifall det hära går till stiftelsen.
Citera
2011-06-08, 00:03
Medlem
Jinxedds avatar
Ringde störningsjournen för första gången ikväll.
Grannen i radhuslägenheten spelade hög musik och jag behöver sova.

Nåväl, det var rapporterat och jag har sett Securitas bilen köra förbi men han/hon knackade aldrig på hos grannen (jag kan dessvärre inte namnet på personen då han är nyinflyttad).

Hur kommer detta gå vidare nu, kommer jag få betala någonting eller kommer min hyresvärd stå för utryckningskostnaden även om att dom inte knackade på och sa till dom?

Antligen så såg dom securitas bilen komma och sänkte genast musiken och folket strömmade ut från baksidan och drog sig iväg.
Citera
2011-06-11, 16:35
Medlem
Osvers avatar
Verkar vara många som har problem med grannar som spelar hög musik. Jag har också detta problemet tyvärr. De spelar dock aldrig på natten utan bara på dagen.

Vi bor i en villa och grannarna som spelar den höga musiken är väldigt trevliga och är mycket nära vänner till vår familj. Deras musikanläggning är ny och de har högtalare på deras altan, som är riktad mot vårt hus ...

Jag vet inte riktigt hur man ska handskas med detta. Jag kan inte ge dem en stor utskällning med tanke på att de är nära vänner. Att be dom sänka musiken kommer inte fungera, de har lagt flera tusen på den där musikanläggning så att inte använda den hade ju varit onödigt ...

Det stora problemet är att någon i familjen verkar vara ett stort fan av Miley Cyrus och melodifestivalen ... En annan irriterande sak är att de inte har spotify premium.

Usch, det är lite jobbigt men jag överlever väl.
Citera
2011-06-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osver
Verkar vara många som har problem med grannar som spelar hög musik. Jag har också detta problemet tyvärr. De spelar dock aldrig på natten utan bara på dagen.

Vi bor i en villa och grannarna som spelar den höga musiken är väldigt trevliga och är mycket nära vänner till vår familj. Deras musikanläggning är ny och de har högtalare på deras altan, som är riktad mot vårt hus ...

Jag vet inte riktigt hur man ska handskas med detta. Jag kan inte ge dem en stor utskällning med tanke på att de är nära vänner. Att be dom sänka musiken kommer inte fungera, de har lagt flera tusen på den där musikanläggning så att inte använda den hade ju varit onödigt ...

Det stora problemet är att någon i familjen verkar vara ett stort fan av Miley Cyrus och melodifestivalen ... En annan irriterande sak är att de inte har spotify premium.

Usch, det är lite jobbigt men jag överlever väl.

Gå över med en hundralapp till premiumkontot och be 'DJ'n att spela lite bättre musik, en skön gliring med glimten i ögat som borde få dom att förstå att kvarteret får höra på deras konsert.

Förövrigt så är det någon knutte som skaffat sig en mullrande HD som han åker till jobbet på varje morgon klockan 5 och väcker hela jävla bostadsområdet. Makalöst irriterande när man inte ska gå upp förens 7 till jobbet. Snart får han ta på sig en snorkel och leta efter motorcykeln i vänern
Citera
2011-06-15, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxedd
Ringde störningsjournen för första gången ikväll.
Grannen i radhuslägenheten spelade hög musik och jag behöver sova.

Nåväl, det var rapporterat och jag har sett Securitas bilen köra förbi men han/hon knackade aldrig på hos grannen (jag kan dessvärre inte namnet på personen då han är nyinflyttad).

Hur kommer detta gå vidare nu, kommer jag få betala någonting eller kommer min hyresvärd stå för utryckningskostnaden även om att dom inte knackade på och sa till dom?

Antligen så såg dom securitas bilen komma och sänkte genast musiken och folket strömmade ut från baksidan och drog sig iväg.

Det borde vara din värd som betalar detta. Securitas har tyvärr inte så mycket befogenheter när det gäller sådana här ärenden.
Citera
2011-06-18, 13:16
Medlem
RoaldDahls avatar
Vissa tider kan jag inte vistas i badrummet. Tyvärr ligger toan där också. Det kommer nämligen nån stark stank av thinner eller liknande genom ventilationssystemet. Jag har tänkt att det kan vara färgborttagningsmedel från penslar om de är konstnärer, men det vet jag inte. Har hoppats att det inte är något annat sjukt. Hur gör man med detta? Måste det vara dem direkt ovanför, eller kan det ventialtionssystemet dela sig (det är ju flera lägenheter per våningsplan), kan det komma från grannen där ovan i sin tur eller rentav underifrån? Jag har ju inte ställt mig på en stege och försökt känna om det är från ventilen i taket eller om det kommer från golvbrunnen. Saken är nämligen den att man kan inte överhuvudtaget VISTAS på toan när detta inträffar, det känns t.o.m. med stängt badrumsdörr och jag stänger fler dörrar om mig och går in i något rum, med rädsla för att få hjärnskador. Tyvärr händer ju detta aldrig dagtid utan typ fredag kl 01 på natten. Då är det inte läge att ringa fastighetsskötaren direkt och svårt att veta vilken granne man ska väcka.

Sniff?
Citera
2011-06-27, 17:01
Medlem
Jag har jättetufft att handskas med mina grannar sedan en tid tillbaka. Dom gör mig trött och påverkar allt jag gör så det går mycket långsamt. Har ni förslag på hur man blir av med grannarna dubbelt så snabbt?
Citera
2011-06-28, 12:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victorcaballo
Jag har jättetufft att handskas med mina grannar sedan en tid tillbaka. Dom gör mig trött och påverkar allt jag gör så det går mycket långsamt. Har ni förslag på hur man blir av med grannarna dubbelt så snabbt?

Vad sägs om att du själv flyttar, då blir du garanterat av med de grannar du har för närvarande.
Citera
2011-06-28, 20:43
Medlem
Smirnoffboys avatar
Hejsan alla!
Jag har precis flyttat in i en lägenhet i Borås, eftersom jag fick nycklarna idag. Och jag trivs jättebra hittills, men det är bara ett litet problem. Jag träffade min högra granne idag som är jättetrevlig när vi bar upp saker till lägenheten, och då sa han hej o välkommen och så, men sen sa han att det bor en man vänster om mig som spelar jättehög musik på kvällen/natten. Och han har klagat till bovärden om det här, men det har liksom inte hjälpt sa han, han spelar fortfarande högt. Jag är fortfarande hemma hos mamma, för min säng är kvar här, men vi ska köra alla mina möbler någon dag denna vecka, men vad tror ni? Är det värt att köra möblerna till lägenheten eller ska man vänta någon månad och se? Råda mig gärna
Citera
2011-06-28, 20:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirnoffboy
Hejsan alla!
Jag har precis flyttat in i en lägenhet i Borås, eftersom jag fick nycklarna idag. Och jag trivs jättebra hittills, men det är bara ett litet problem. Jag träffade min högra granne idag som är jättetrevlig när vi bar upp saker till lägenheten, och då sa han hej o välkommen och så, men sen sa han att det bor en man vänster om mig som spelar jättehög musik på kvällen/natten. Och han har klagat till bovärden om det här, men det har liksom inte hjälpt sa han, han spelar fortfarande högt. Jag är fortfarande hemma hos mamma, för min säng är kvar här, men vi ska köra alla mina möbler någon dag denna vecka, men vad tror ni? Är det värt att köra möblerna till lägenheten eller ska man vänta någon månad och se? Råda mig gärna

Jag gissar nu att du inte riktigt är van att bo i flerfamiljshus därmed är du nog lite extra känslig.
Självklart ska man som granne inte störa man bör då även ha lite acceptans för att det i flerfamiljshus förekommer ljud som kan uppfattas som störande men som man får lära sig att leva med.

Första steget är att i lugn och sansad ton som civiliserat folk prata med grannen och berätta att man upplever det som störande om denne spelar hög musik på natten.

Grannen har kanske inte haft några som störts av det hela tidigare.

Verbal kommunikation verkar vara underskattat idag när det gäller relationer med grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in