2018-05-19, 10:15
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Orosanmälan till socialförvaltningen i din kommun är nog bästa första steget. Att få honom att ändra på sig och sluta upp med detta beteendet är ju bäst i första hand, om det går.

Det blir någon form av anmälan från min sida.
Att få honom att ändra sitt beteénde har jag slutat hoppas på. Har varit över och pratat med honom ett flertal gånger, med det verkar inte gå in.
Citera
2018-05-19, 10:22
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Kontakta ägaren av huset. Jag kan inte tänka mig att han vill ha sin fastighet förstörd på det sättet.
Har ägaren och hyresgästen någon koppling eller relation till varandra? Om inte, så hyr han säkert hellre ut till någon annan.

Tack för svar.
Ja, jag skall ringa ägaren.
Det konstiga är, att min andra granne, varit i kontakt med honom, mer än en gång. Men han har inte kommit hit.
Jag tror inte att husägaren och hyresgästen har någon relation till varandra. Har funderat på det, men jag vet inte hur de skulle kunna ha det.
Jag tror inte heller att fastighetsägaren vill ha sitt hus fördärvat. Men jag tycker samtidigt det är konstigt att han inte varit här efter grannens samtal.

Jag hade åkt ut direkt och frågat vad fan han höll på med, och försökt bli av med honom om det var min fastighet det rörde och grannarna börjar höra av sig.
Citera
2018-05-19, 11:44
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Ni grannar får gå ihop och binda fast det lilla äcklet medans ni kastar skiten, såna där hoarders blir nästan kära i sitt skräp.

Ni kommer få göra det en gång i veckan minst för att det lilla kräket inte ska hinna äckla ner huset igen...

Fyfan jag lider med er!!!

Haha. Den lösningen har jag faktiskt inte tänkt på.
Men jag har verken tid, lust eller ork, att göra det en gång i veckan.
Plus att jag nog hade kaskadkräkts om jag tog ett steg in i hans hem, med tanke på att det luktar så pass illa i vår trädgård när han har ytterdörren öppen, att jag får gå därifrån.
Citera
2018-05-19, 12:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Det är psykisk sjukdom i grunden som ligger bakom sånt beteende, själva städandet är den enkla biten det riktigt svåra är det emotionella, att göra sig av med grejer .

Finns några tv-serier om just hoarding du kan titta på för att få ett hum om vad det handlar om bla hoarders.
Citera
2018-05-19, 13:50
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är psykisk sjukdom i grunden som ligger bakom sånt beteende, själva städandet är den enkla biten det riktigt svåra är det emotionella, att göra sig av med grejer .

Finns några tv-serier om just hoarding du kan titta på för att få ett hum om vad det handlar om bla hoarders.

Hej och tack för svar.

Jo, att det är psykiskt har jag förstått. Han är weird rakt igenom.
Alltid trevlig och pratglad, hälsar alltid osv. Ändå får man en oroande magkänsla när man pratar med honom. Han utsänder märkliga vibbar.

Jag har sett något sådant program, "Extrema samlare", eller vad det hette. Så jag förstod ju ganska snabbt att han var en sån.
Men är det verkligen vanligt att de sparar sina hushållsopor med?! För det är ju det som gör att det luktar så jävla illa.

Hade han nu kört runt på loppisar och köpt på sig té-serviser och sån skit, så är väl det sin sak. Det drar ju inte till sig skadedjur på samma sätt som sopor.

Han måste ju vara riktigt rubbad, om han blir så emotionellt knäckt över att slänga ett gammalt smörpaket, en tom mjölkkartong och en halvtom förpackning med bacon, att han hellre sparar det?

En hantverkare jag känner har varit inne hos honom, och det var utan tvekan det jävligaste han sett.
Citera
2018-05-19, 17:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Men är det verkligen vanligt att de sparar sina hushållsopor med?! För det är ju det som gör att det luktar så jävla illa.
Finns dom också, inklusive använda blöjor och flaskor med urin, såg en dokumentär från england för många år sen en gubbe som plockade sopor och tog hem, kommunen kom med jämna mellanrum med en container och tvångsrensade några ton med sopor, gubben kunde inte ens slänga använt toalettpapper.
Citera
2018-05-19, 18:30
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Finns dom också, inklusive använda blöjor och flaskor med urin, såg en dokumentär från england för många år sen en gubbe som plockade sopor och tog hem, kommunen kom med jämna mellanrum med en container och tvångsrensade några ton med sopor, gubben kunde inte ens slänga använt toalettpapper.

Vore det inte enklare att kasta gubben i containern istället så blir alla nöjda?
Citera
2018-05-19, 22:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Vore det inte enklare att kasta gubben i containern istället så blir alla nöjda?
Även psykiskt sjuka har rätt till ett värdigt liv(hur värdigt det nu är att leva bland sopor kan diskuteras)
Citera
2018-05-19, 22:42
Medlem
Citat:
Även psykiskt sjuka har rätt till ett värdigt liv(hur värdigt det nu är att leva bland sopor kan diskuteras)

En sån skulle man ju kunna ta in på ett ålderdomshem eller nåt så personal har koll på honom.
Citera
2018-05-19, 22:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
En sån skulle man ju kunna ta in på ett ålderdomshem eller nåt så personal har koll på honom.
Finns mycket man kan göra men det har bestämt att vi ska ha ett samhälle där var och en bestämmer över sig själv på gott och ont, det begränsar kraftigt vad man kan tvinga någon till, det enklaste när det gäller hyres är förmodligen vräkning.
Citera
2018-05-20, 18:20
Medlem
mg57s avatar
Citat:

En hoarder skulle trivas i en container
Citera
2018-05-20, 18:51
Medlem
ace_secs avatar
Vad gäller när det gäller besvärliga grannar i BRF?

1. Tillsägelse direkt till grannen 5-15 ggr ---> ingen reaktion eller förbättring
2. Klagar därför direkt till styrelsen --> som inte heller bryr sig om mitt klagomål.

Vad är då nästa steg? Vart vänder man sig när inte ens styrelsen orkar bry sig om ordningsproblem gällande en granne? Är nästa steg stämning i tingsrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in