2018-05-19, 01:29
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
En intervention med hans familj och släkt så hanfår hjälp emot sin hoarder mani.
Eller ett kokt stryk alternativ bränna ner hans hus.
Citera
2018-05-19, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Till att börja med så var jag väldigt osäker på var jag skulle lägga tråden.
Så jag ber om ursäkt till Mod, om jag lagt den helt fel.
Jag kommer behöva svar på ett antal juridiska frågor, men jag tror att den lämpar sig bäst här.
Annars får Mod flytta.

Jag bor ute på "vischan" i en liten hus-samling (10-tal hus/villor) relativt nära en tätbebyggd ort i Skåne.
För något år sedan så flyttade en av mina närmsta grannar. Han köpte hus på annan ort, och istället för att sälja huset här, så valde han att hyra ut det.
In flyttar en man i, gissningsvis, 45-50 årsåldern.
Jag reagerade ganska snabbt på att hela bilskjulet/carporten fylldes med ägodelar.
Jag menar från markytan upp till tak i hela carporten, med flyttlådor, soffor medmera. Vid infarten till carporten ställdes två st sängbottnar, ut mot vägen och ett enormt matsalsbord framför dem. Allting stående på höjden och ledden i carporten.
Förutom det, så kördes där dit släpvagnar av typen du hyr på macken och ställdes. Några öppna och några täckta med "kåpa".

När hösten och vintern kom, så märkte jag av en rejäl ökning av råttor, vi snackar riktiga råttor nu, inte möss eller sorkar.
När de slår fälten häromkring på hösten så har vi fått besök av råttor förut. Så jag har några fällor ståendes ute. Vanligtvis så har det varit 2-3 råttor i fällorna från sep-april. Plus att katten säkert fångat någon.

Hösten/vintern (mild vinter) efter att han flyttade in så fångade jag 19 råttor på två veckor i fällorna.

Jag förstod snabbt att han är en "samlare" som sparar på all möjlig skit som han aldrig kommer att behöva.

Jag gick över till honom och frågade om han också hade problem med råttor, men det hade han inte, påstod han. Bad honom snällt om att röja upp bland sina grejer i carporten, då det var rena himmelriket för en flock råttor. Vilket han inte gjorde....

Ca 1 år senare, så kommer en annan granne hem till mig. Han är märkbart irriterad och undrar vad vi skall göra åt "lump-gubben" som bor tvärs över vägen.
Mitt svar blev "fan vet jag"?
Grannen fortsatte, och beskrev problemet med råttorna, som jag också upplevt.
Sen berättade han att han sparar alla sopor. Han slänger inte det i tunnan, så att det blir hämtat, som vanligt folk.
Han lägger det i sina bilar, släp och i huset.

Allt det berättade grannen för mig, att han var en "samlare" hade jag förstått, men att han inte kastade sina sopor visste jag inte.

Grannen visade mig hans bil, som stod på min närmsta grannes tomt. Hon hade varit snäll nog att låta en av hans bilar stå på hennes tomt. Men den var faktiskt full med sopor. Gamla mjölkpaket, smörpaket, fruktskal osv...... Det luktade värre än fan.

Jag och grannen som besökte mig och berättade om vidden på problemet, har pratat med honom och förklarat att det inte är ok.
Inget händer.....
Grannen har kontaktat ägaren/hyresvärden till huset, och då blev carporten städad.

Problemet nu, när det börjar bli varmt är att det luktar..... Det stinker från huset när han öppnar ytterdörren. Jag skämtar inte när jag säger att det stinker i minst tre trädgårdar här hemma om han låter ytterdörren stå öppen i 5 minuter.

Min frågeställning är således: Vad skall/kan jag göra för att kunna sitta och njuta i min trädgård en vår/sommar-kväll?
Ta kontakt med han som äger huset? Ta kontakt med kommunen (sanitär olägenhet)? Nita han, så att han fattar? Eller bara andas med munnen när jag försöker njuta av soldagarna?

ring ägaren och säg att han får åka ut och kolla igenom huset för kastar du inte ut gubben nu så kommer det att bli dyrt för dig med sanerings firma
Citera
2018-05-19, 01:40
Medlem
Gör anmälan till kommunen ifråga.
Citera
2018-05-19, 02:17
Medlem
sommarlovs avatar
Såna personer kan städa, om de vill.
Men hur får man han att vilja?
Citera
2018-05-19, 03:52
Medlem
Du måste kontakta ägaren till huset, se till att han kommer dit så han får se på eländet. Då åker han ut gubben. Du kan också göra en anmälan till socialtjänsten, ring växeln och säg att du har en gammal granne som inte klarar att ta hand om sig själv och lever i misär. Har han djur så ring länsstyrelsen och anmäl. Men mest effektivt är att få honom vräkt, så börja med husägaren.
Citera
2018-05-19, 08:15
Medlem
Sigstens avatar
Orosanmälan till socialförvaltningen i din kommun är nog bästa första steget. Att få honom att ändra på sig och sluta upp med detta beteendet är ju bäst i första hand, om det går.
Citera
2018-05-19, 08:22
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Kontakta ägaren av huset. Jag kan inte tänka mig att han vill ha sin fastighet förstörd på det sättet.
Har ägaren och hyresgästen någon koppling eller relation till varandra? Om inte, så hyr han säkert hellre ut till någon annan.
Citera
2018-05-19, 09:56
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Sobchak
En intervention med hans familj och släkt så hanfår hjälp emot sin hoarder mani.
Eller ett kokt stryk alternativ bränna ner hans hus.

Har ingen aning om vem hans släkt och vänner är. Det är en mycket speciell typ, som dessutom kommer från Danmark, så jag vet inte riktigt hur jag skall ta reda på det. Har inte den orken och tiden att lägga på det heller.
Dina två förslag har jag redan funderat på.
Citera
2018-05-19, 10:01
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
ring ägaren och säg att han får åka ut och kolla igenom huset för kastar du inte ut gubben nu så kommer det att bli dyrt för dig med sanerings firma

Tack för svar.
Ja, det lutar åt det.
Min andra granne har varit i kontakt med ägaren till huset men han verkar inte orka komma hit. Utan ringde honom (äcklet) bara.
Men jag skall göra ett försök själv, han måste komma hit och se/lukta omfattningen.
Citera
2018-05-19, 10:05
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Såna personer kan städa, om de vill.
Men hur får man han att vilja?

Med stryk?
Sist jag var och bankade på hans dörr var i höstas när det, än en gång, spårade ur med råttor här. Då var jag mäkta upprörd och förbannad, stod mer eller mindre och skrek på honom och förklarade hur äcklig han är.
Det, tillsammans med ett samtal från husägaren, fick honom att städa i carporten.
Sen hände inte mer....
Citera
2018-05-19, 10:06
Medlem
mg57s avatar
Ni grannar får gå ihop och binda fast det lilla äcklet medans ni kastar skiten, såna där hoarders blir nästan kära i sitt skräp.

Ni kommer få göra det en gång i veckan minst för att det lilla kräket inte ska hinna äckla ner huset igen...

Fyfan jag lider med er!!!
Citera
2018-05-19, 10:12
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du måste kontakta ägaren till huset, se till att han kommer dit så han får se på eländet. Då åker han ut gubben. Du kan också göra en anmälan till socialtjänsten, ring växeln och säg att du har en gammal granne som inte klarar att ta hand om sig själv och lever i misär. Har han djur så ring länsstyrelsen och anmäl. Men mest effektivt är att få honom vräkt, så börja med husägaren.

Tack för svar.
Ja, jag skall ringa husägaren, skall säga till grannen att också göra det så att vi får hit honom.
Han har inga djur (mer än sina råttor, vilket det lär vara fullt av i huset).
Kommer nog följa ditt andra råd med, och göra någon typ av anmälan, till kommun/socialtjänst också. Inkommer där en sådan så kanske husägaren förstår hur allvarligt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in