2017-09-13, 02:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Nej. Det finns även lägenheter som saknar dusch i badrummet. Det vanligaste verkar vara äldre lägenheter, och små ettor med kokvrå och endast WC. Då brukar det finnas gemensam dusch i källaren. Finns även en del studentboenden som har gemensam dusch osv.

Å fasen, det trodde jag inte fanns längre. Har aldrig sett någon sådan, vare sig i verkligheten eller bland annonser. Känns väldigt ofräscht att ha en gemensam dusch, vilket det bevisligen är också...

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Farsan bode i en sån förut, nere i källaren fanns en enkel dush och ett antikt sittbadkar i koppar.
Dock så var rummet "dushen" fanns i riktigt jäkla unket och slitet.
Golvet var trasight och prucket och mössen sprang omkring som om dom ägde stället.
Skulle man bada så fick man typ börja med att jaga mössen ur badkaret och skrubba rent det.

Ingen normalt funtad människa sätter sig väl och börjar bada i den där misären?! Det du beskriver låter som ett sunkhak för zigenare nere i Rumänien, man har svårt att tro att nåt sånt har funnits i Sverige sedan Koreakrigets dagar...
Citera
2017-09-13, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Å fasen, det trodde jag inte fanns längre. Har aldrig sett någon sådan, vare sig i verkligheten eller bland annonser. Känns väldigt ofräscht att ha en gemensam dusch, vilket det bevisligen är också...

Jag ser sådana i bostadsannonser emellanåt. Senast för några veckor sedan. Enda "fördelen" så att säga är att dessa lägenheter har billig hyra, men det skulle ändå inte vara värt det för min del. Har bott i studentkorridor där jag hyrde enkelrum med WC på rummet. Gemensam dusch och gemensamt kök. Duscharna var milt sagt väldigt ofräscha, så jag vantrivdes. Man blir galen på alla äckliga grannar. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo så igen, även om jag skulle få vettiga grannar nästa gång.
Citera
2017-09-13, 02:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Ingen normalt funtad människa sätter sig väl och börjar bada i den där misären?! Det du beskriver låter som ett sunkhak för zigenare nere i Rumänien, man har svårt att tro att nåt sånt har funnits i Sverige sedan Koreakrigets dagar...

Detta var i slutet av 80 talet eller början på 90 talet (minns inte exakt år, var bara snorunge då), privat hyresvärd i en normal svensk småstad.
Hyran var tokbillig och som studerande utan CSN så hade farsan inte så mycket att välja på om pengarna han fick ihop på strötimmar skulle räcka till.
Man hade inte direkt nåt val, det var iaf mindre otrevligt att stå i karet efter att man skrubbat ur det än att stå på golvet.

Det jag personligen tyckte var värst var bristen på riktig belysning (det var standar timer källar/trapp belysning och bara en enkel glödlampa mitt i rummet som ofta inte funkade), och det faktum att dören inte gick att stänga ordentligt, och att låsa var bara att glömma.

Men han flyttade därifrån ganska snart efter att han blev ihop med morsan (flyttade in hos oss i våran 3a i en annan stad och flyttade sina studier dit).
Citera
2017-09-13, 02:51
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag ser sådana i bostadsannonser emellanåt. Senast för några veckor sedan. Enda "fördelen" så att säga är att dessa lägenheter har billig hyra, men det skulle ändå inte vara värt det för min del. Har bott i studentkorridor där jag hyrde enkelrum med WC på rummet. Gemensam dusch och gemensamt kök. Duscharna var milt sagt väldigt ofräscha, så jag vantrivdes. Man blir galen på alla äckliga grannar. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo så igen, även om jag skulle få vettiga grannar nästa gång.

Känner likadant, jag är en sån där som kräver en toalett som är kliniskt ren och likaså med dusch samt allt annat som har med hygienen att göra. Är det smutsigt på en toalett/badrum så känns det inte som att man blir helt ren när man tvättar sig... Jag vet att det är lite nojigt, men skitiga toaletter med bajsränder är min värsta mardröm - det går inte att beskriva hur äckligt jag tycker det är. Brrr!!!

Enda tillfället jag levt under förhållanden med gemensamma duschar och toaletter var i 15 månader när jag gjorde lumpen, men då skurades och tvättades allt varje morgon och där var så rent att man nog skulle kunna göra en del kirurgiska ingrepp direkt på golvet utan någon större infektionsrisk. Sen i studentboendet så hade vi alla toalett och dusch på rummet samt två enkla kokplattor - men det fanns ett riktigt kök som var gemensamt - som jag dock inte utnyttjade. Fått nog av det där kollektiva.
Citera
2017-09-13, 02:57
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Detta var i slutet av 80 talet eller början på 90 talet (minns inte exakt år, var bara snorunge då), privat hyresvärd i en normal svensk småstad.
Hyran var tokbillig och som studerande utan CSN så hade farsan inte så mycket att välja på om pengarna han fick ihop på strötimmar skulle räcka till.
Man hade inte direkt nåt val, det var iaf mindre otrevligt att stå i karet efter att man skrubbat ur det än att stå på golvet.

Det jag personligen tyckte var värst var bristen på riktig belysning (det var standar timer källar/trapp belysning och bara en enkel glödlampa mitt i rummet som ofta inte funkade), och det faktum att dören inte gick att stänga ordentligt, och att låsa var bara att glömma.

Men han flyttade därifrån ganska snart efter att han blev ihop med morsan (flyttade in hos oss i våran 3a i en annan stad och flyttade sina studier dit).

Det låter som en mardröm för främst tjejer, risken för sexuella trakasserier, våldtäkt, smygfotografering och allt möjligt är sånt som dyker upp när jag tänker på det... Med tanke på vad folk sysslar med i duschen så känns det inte riktigt jättefräscht att försöka tvätta sig ren där någon annan precis stått och pissat, onanerat, spottat och tvättat skiten av sig med vårtiga fötter... Kanske hade ett litet sår, så toppar vi allt med lite blod också!
Citera
2017-09-13, 11:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det låter som en mardröm för främst tjejer, risken för sexuella trakasserier, våldtäkt, smygfotografering och allt möjligt är sånt som dyker upp när jag tänker på det... Med tanke på vad folk sysslar med i duschen så känns det inte riktigt jättefräscht att försöka tvätta sig ren där någon annan precis stått och pissat, onanerat, spottat och tvättat skiten av sig med vårtiga fötter... Kanske hade ett litet sår, så toppar vi allt med lite blod också!

Det var ju lyckligtvis inte fullt så illa på den tiden som det är nu, och man var noga att skrubba ur karet innan man använde det

Det var lite äckligt, men man var inte rädd att råka ut för nåt, idag finns inte en chans att man skulle använda den duschen, inte ens som vuxen.
Citera
2017-09-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Har du pratat med honom då?
Ja och han har bett om ursäkt dagen efter men sen går det några timmar och då börjar han dricka igen och då har han ingen koll på hur högt och sent han spelar, han sa till förra hyresgästen av min lägenhet att han brukar somna och vaknat av att stereon ännu är på flera timmar senare. Så att säga till honom hjälper bara tills att han börjar dricka igen för då super han bort förståndet.... Han är dessutom ganska aggressiv och otrevlig när han är på fyllan och jag är inte så sugen på att hamna i slagsmål eftersom han inte är så liten vilket mkt väl skulle kunna hända.... Han kör dessutom bil tidigt dagen efter och skulle aldrig klara en blåsning, eftersom han stinker sprit.... Han är ett äkta white trash! Han spelade musik fram till kl 23.45 I nättras och när jag bankade i taket sänkte han volymen i 10 sek sen vred han upp den igen, inte jättehögt men va fan,,, efter kl 22:00 ska det ju vara tyst när man bor i en lägenhet! Ska säga till hyresvärden när jag träffar honom nästa gång, tyvärr så har han sagt till honom ett antal gånger utan resultat och en gång ringde han till hyresvärden och gapa och skrek på honom men ändå får han bo kvar! Hur många gånger ska han klara sig utan åtgärd undrar jag?? Jag är med i hyresgästföreningen, kanske skulle man kunna rådfråga dom? Är så jävla trött på honom så det finns inte 😡😡😡😡😡
Senast redigerad av Kimson941 2017-09-13 kl. 12:20. Anledning: Oförståeligt
Citera
2017-09-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Ja och han har bett om ursäkt dagen efter men sen går det några timmar och då börjar han dricka igen och då har han ingen koll på hur högt och sent han spelar, han sa till förra hyresgästen av min lägenhet att han brukar somna och vaknat av att stereon ännu är på flera timmar senare. Så att säga till honom hjälper bara tills att han börjar dricka igen för då super han bort förståndet.... Han är dessutom ganska aggressiv och otrevlig när han är på fyllan och jag är inte så sugen på att hamna i slagsmål eftersom han inte är så liten vilket mkt väl skulle kunna hända.... Han kör dessutom bil tidigt dagen efter och skulle aldrig klara en blåsning, eftersom han stinker sprit.... Han är ett äkta white trash! Han spelade musik fram till kl 23.45 I nättras och när jag bankade i taket sänkte han volymen i 10 sek sen vred han upp den igen, inte jättehögt men va fan,,, efter kl 22:00 ska det ju vara tyst när man bor i en lägenhet! Ska säga till hyresvärden när jag träffar honom nästa gång, tyvärr så har han sagt till honom ett antal gånger utan resultat och en gång ringde han till hyresvärden och gapa och skrek på honom men ändå får han bo kvar! Hur många gånger ska han klara sig utan åtgärd undrar jag?? Jag är med i hyresgästföreningen, kanske skulle man kunna rådfråga dom? Är så jävla trött på honom så det finns inte 😡😡😡😡😡

Du får nog bli lite tuffare om du ska lösa det där, som det är nu så skiter i att han stör dig. Du måste förklara för honom att han inte kan behandla dig sådär.
Citera
2017-09-14, 17:08
Medlem
Citat:
"Gemensam dusch"...trodde det enbart fanns på vandrarhem?
Nej det är en gammal fastighet, hyran ganska billig, duscharna är vanligtvis inte snuskiga för de städas.
Citera
2017-09-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du får nog bli lite tuffare om du ska lösa det där, som det är nu så skiter i att han stör dig. Du måste förklara för honom att han inte kan behandla dig sådär.
Jag tror tyvärr inte det hjälper att prata mer med honom, det gamla ordspråket "där spriten går in, går vettet ut" han bryr sig inte om sånt när han börjar bli full.... Idag har jag varit hemma pga feber och kl 12.30 satte han igång och spelar ännu för fullt, lär hålla på till minst 22-23 I kväll. Försöker sova när man nu har feber och det dunkar I skallen, att då samtidigt lyssna på bob marley en hel dag tar på psyket kan jag lova! Skulle kunna betala ganska mycket för den som lyckas med att få bort honom ur huset för gott! Jag letar och letar efter ett annat boende men det verkar inte vara så lätt så snart får man väl flytta ut i bilen och sova där..... Vet inte vad jag ska göra längre
Citera
2017-09-19, 16:17
Medlem
Ja då är idioten igång igen! Spelat musik sen i morse, och för en stund sen vrålade han som en stucken gris följt av 7-8 höga dunsar i golvet som om han hoppade jämfota från köksbordet och ner i golvet iförd träskor! Jag frågade hyresgästföreningen va man kunde göra och dom menar på att jag måste ha några bevis på att han stör mig och på dagtid så ska det ganska mycket till för att få någon vräkt och dess har han 3 varningar på sig innan dom kan vräka honom. Jag står inte ut med honom längre!! Letat som en blådåre efter annat boende men det finns inga lediga lägenheter att få tag i vad f*n gör man?? Jag har panikattacker av att bo i samma hus som en sån idiot, dessutom som om detta inte var nog så gör han min hund orolig och han kan inte koppla av utan ligger på helspänn av alla ljud och sen känner han av att jag blir förbannad och det gör honom bara ännu mer orolig... Jag vill inte låta gnällig men jag har sån panik av att bo med honom och oron för att inte veta hur länge och vad som komma skall.... Hjälp mig!!!
Senast redigerad av Kimson941 2017-09-19 kl. 16:17. Anledning: Felskrivning
Citera
2017-09-20, 22:10
Medlem
Har du pratat med hyresvärden, annars är det tycker jag bara att ligga på denne tills det tas tag i det.
Anteckna tidpunkter, var neutral men bestämd och prata argumenterat. Tills slut blir hyresvärden tvungen att ta tag i problemet eller erbjuda dig en annan bostad. Många hyresvärdar vill göra det lätt för sig och hänvisar till "lite måste man tåla..." men det är bara att stå på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in