Citat:
Ursprungligen postat av
Autismpower
Inte en granne utan det är jag som är inneboende. Har bott här tre eller fyra veckor. Problemet är att min hyresvärd är ett påträngande psykfall som inte slutar tränga sig på efter flera tillsägelser.
Han har frågat mig flera gånger varje dag i flera veckor om jag har "fixat det än" vad är det då han syftar på? Jo om jag har installerat min HTC Vive och nu även nya pc. Innan jag köpte ny pc för att mitt förra moderkort var för gammalt så gav jag upp att försöka få igång viven, när han åter igen tjatade på mig så sa jag att jag gett upp på att försöka mer innan jag har ny pc. Men vad gör han då? Jo han har fått svar men fortsätter ändå fråga flera gånger varje dag! Jag har sagt åt honom att har jag stängt till mitt rum vill jag vara ifred, då får han inte komma och störa mig om det inte är något viktigt. Men han har ändå fortsatt störa mig med samma påträngande jävla fråga.
Han vill dessutom umgås med mig hela jävla tiden och jag har sagt åt honom att jag inte känner för att prata. Sedan vill han "hjälpa" mig hela tiden trots att jag sagt att jag inte vill ha någon hjälp jag vill slippa honom någon gång. Hade inte stört mig på honom om han kunde respektera att jag behöver egentid och lugn och ro. Hålla interaktionen på en normal nivå men det han gör är definitionen av psykfall.
Konfronterade honom igårkväll när han återigen störde när jag höll på att gå och lägga mig, då röt jag till och undrade vad han får ut av att fråga mig samma jävla sak var enda dag "det är bara kul om du får igång det". Då frågade jag om han tror att jag vill att han ska gnälla på mig varje dag om något han inte har ett skit med att göra. Då lämnade han huset direkt!
Vad är det för fel på honom? Vad göra om han ändå inte slutar? Jo jag söker annat boende också ...
Det låter som en sanslöst ensam människa du har som hyresvärd, en som tagit in en inneboende för att få en vän och någon att prata med. När ni då inte har så mycket att snacka om har han fastnat på samma ämne för att ha en anledning att försöka inleda en konversation. När det då inte löst sig med problemet ser han sin chans att fortsätta snacka om just det.
Det gör givetvis inte beteendet mindre jobbigt för din del och givetvis skall ditt privatliv respekteras när du ändå gjort klart att "stängd dörr-stör inte om det inte är absolut akut".
Att han drog iväg sådär tyder på att han blev förnärmad av att du röt ifrån när han-i sin värld-antagligen bara ville vara vänlig. Men återigen, du har inte gjort felet här.
Ta ett lugnt snack där ni gör upp klara förhållningsregler. Säg att du tycker det är fint att han bryr sig om hur det går för dig med diverse saker men att du behöver din egentid och att den gäller när du stänger dörren. Är dörren öppen/du befinner dig i utrymmen ni delar så kan ni snacka om allt och inget. På samma sätt säger du att du respekterar när han stänger om sig. Det handlar om att vara lugn och sansad i det samtalet dock, hur frustrerande det än kan kännas när du redan förklarat det hela många gånger om.
Säg att det hela måste respekteras och skiljs sedan åt i samförstånd.