2011-03-13, 22:42
Medlem
Någon som har erfarenhet av att bo granne med en person som har högljudda fåglar?

Jag har en granne som har två dvärgpapegojor som "skriker" ganska högt och gällt från ca kl 9-10 på morgonen till runt kl 23 på kvällen. De låter inte hela tiden men när de väl skriker är det sjuk störande.. Jag har träffat grannen en gång och hon var jättetrevlig, men jag tror inte hon fattar hur mkt fåglarna stör.. Kan man göra ngt åt det här? Typ att hyresvärden ljudisolerar på nått sätt? Känns inte som att jag kan kräva att hon ska göra sig av med fåglarna..
Citera
2011-03-14, 17:20
Medlem
Hade grannar som lånade ut sin lägenhet till knarkare som spelade hårdrock på hög volym basen maxad så hela bygget skakade. Detta var under min semester så jag fick det berättat för mig när jag kommit hem och dom blivit utkastade. King Kobra och piece of the rock var låten som fick knarkandet att nå maximum, låten spelade dom ofta i sträck så grannarna höll på och bli tokiga det som gav lite extra krydda var att knarkarna älskade att skrika med i sången. Ingen av grannarna vågade göra något av rädsla, hyresvärden var också på semester så dom fick tåla oväsendet över en månad tills hyresvärden kom och sparkade ut dom.
Citera
2011-03-19, 21:15
Medlem
Jag får damp. Bor i Linköping i ett område där det bor "vanliga" människor och studenter, flyttade till denna lägenhet vid årsskiftet. Iaf, vid vår inflyttningsfest så satte vi upp en lapp i både vår trappuppgång och även i den trappuppgång som har lägenhet som gränsar till vårat vardagsrum. På lappen skrev vi att vi skulle ha fest och att det bara är att komma över och säga till om musiken är för hög. Jag anser därför att vi har gjort vår del av kakan.

Hur som, inga grannar kommer över och klagar men däremot Securitas, dvs grannarna ringde Securitas istället för att komma över vilket vi specifikt bett om på lappen. De säger till oss att stänga av musiken, vilket vi då gör. En timma senare kommer Securitas tillbaka IGEN då grannarna påstår att vi inte stängt av musiken trots att vi har det. De vakter som kom kunde även intyga detta. Det enda som lät var isåfall människor som pratade.

Några dagar senare kom den granne som ringde Securitas över och förklarade att de har en 6 månader gammal bebis. Visst, tänker vi, såklart att vi accepterar deras vilja i att det ska vara tyst vid 22-22:30 när de lägger sig.

Idag så har vi lite förfest, vi är kanske 7-8 pers här som lyssnar på musik och snackar. Musiken ligger på en ljudnivå som bara håller den i bakgrunden och man kan prata med varandra utan att den överröstar öht. Grannen kom över för ca 30 minuter sedan och gnällde över ljudnivån. Vi sa, enkelt förklarat, att han var lite väl hård och att vi tidigare "kommit överens" om att det ska vara tyst efter 22-22:30. Han sa även "Vi kunde ringt Securitas så hade ni fått en varning, men vi gick över istället". Till saken hör även att han hade sina vänner med sig och var allmänt kaxig, olikt tidigare gånger då han ändå vart trevlig och tillmötesgående.

Hur fan ska man tackla detta? Bor man i lägenhet får man kanske räkna med att höra sina grannar? De påstod även att någon natt vid 5 på morgonen hade vi "slagit hammare i väggen och spelat skithög musik", vilket ALDRIG har hänt.

Vad gör man? Jag kan ta att man ska vara tyst efter 22 vilket många hyresvärdar har som standard, men ska man inte få lyssna på musik klockan åtta på kvällen så har det fan gått för långt. Ringa hyresvärden och gnälla på gnälliga grannar?
Citera
2011-03-19, 23:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
men ska man inte få lyssna på musik klockan åtta på kvällen så har det fan gått för långt.
Du har ingen rättighet att störa grannarna oavsett vad klockan är, tänk på att basljud kan fortplanta sig rätt bra i en del hus.

Ps, har du ens försökt ta reda på VAD det är som låter in till grannen? ibland är problemet inte musiken i sig utan att högtalarna(speciellt subwoofer) vibrerar, då kan det hjälpa att lägga en handduk eller annat vibrationsdämpande material under.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-03-19 kl. 23:41.
Citera
2011-03-20, 04:44
Medlem
Jag menar inte att jag har "rätt" att stör grannarna såklart. Den musik vi lyssnade på var inte alls hög, jag/vi hade t.o.m stängt av subwoofern för att minska spridningen. Alltså, det är inte så att vi medvetet försöker hetsa dem att starta en scen, snarare tvärtom. Den musik vi i detta fall lyssnade på (som jag redan sagt) var i väldigt human nivå, alltså man kunde snacka på relativt normalt utan att överröstas..

Jag anser INTE det som för hög ljudnivå.

Det verkar inte som att du läst ursprungsinlägget...
Senast redigerad av Erkalinen 2011-03-20 kl. 04:49.
Citera
2011-03-20, 04:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Normal "samtalsvolym" utan subwoofer torde gå under "normalt leverne" vilket är ljud som hör till när man bor i flerbostadshus, vet du hur lyhört huset är?
Citera
2011-03-20, 12:19
Medlem
Nja inte direkt. Grejen är den att grannarna påstår att det är rätt bra lyhört men det är alltid så jävla tyst i den här trappuppgången så jag har hör aldrig grannarna och har därför ingen egen måttstock.
Citera
2011-03-24, 13:03
Medlem
EdgeofEndings avatar
Jag flyttade in i min första lya i höstas

Dock så känner jag mig rätt paranoid ang. ljudnivån....

Så fort jag har vant mig vid en ljudnivå, så sänker jag oftast rätt mycket...

Samma sak gäller om man ska ha fest

Ere bara att braka på tills nån klagar, eller är min paranoia rättfärdigad?
Citera
2011-03-24, 15:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Ere bara att braka på tills nån klagar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Nja inte direkt.
Sätt på musik med lite bas och knacka sen på hos grannarna och fråga hur mycket det hörs och om de störs, det ett av de bättre sätten att ta reda på hur lyhört det är.
Citera
2011-04-02, 20:34
Medlem
Måste ge er som har jobbigt några tips!

Första tipset är några steg!

1: Åk till lokala verktygsaffären alternativt en polare som håller på inom bygg.
2: Köp/låna en slagborr maskin och en 2"x4" träbit.
3: Placera träbiten med 4" sidan mot väggen som är mot den störande grannen.
4: Placera chucken från slagborrmaskinen (ha ej bits, borr eller liknande, bara själv fästgrejjen som heter chuck).
5: HAMMER AWAY! Bara dra igång och mosa sönder träbiten! Det låter hos grannen kan jag VERKLIGEN lova.

Annars något rätt taskigt om ni verkligen tröttnat.
Köp en såg och en längre träbit/planka.
Måtta upp höjden från marken till handtaget.
Såga träbiten/plankan till rätt längd, tryck in den under handtaget och sedan dra igång med slagborrmaskinen mot väggen!
Personen störs som fan och ska gå över till dig men kan ej komma ut pga plankan.
Sätt också en lapp på plankan som förklarar hur sur du är vilket personen bör se när dess kompis/familj kommer och släpper ut fången ur dess hem
Citera
2011-04-06, 21:18
Medlem
Vidavelors avatar
Granne som spelar hög musik med stark bas, vad göra?

Tja!

Jag bor i en studentlägenhet och har en granne som spelar hög musik dygnet runt och jag håller på att bli galen. Efter att ha pluggat hela dagen skulle det uppskattas om man fick komma hem och ta det lite lugnt.

Jag har varit över och sagt till henne och då sänkte hon ett tag. Sedan har jag varit över fler gånger men hon vägrar öppna. Vad ska jag göra för att få ett stopp på det? Börjar bli psykiskt jobbigt. Borde man jävlas eller något?

Mvh
Citera
2011-04-06, 21:19
Medlem
HARDCORE1s avatar
njut av musiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem