2016-10-02, 22:48
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avirus
Med risk för att låta sjukt gubbig!

Har under alldeles för många tillfällen haft problem med våra grannar ovanför oss, vilket nu blivit ett problem!

Min sambo och jag jobbar oregelbundna tider och helger då självklart!

I våra ordningsregler hos hyresvärden (allmänt kända normer) står att det skall vara tyst efter klockan 22. Jaja, vi tycker att, sure, spela musik fram till 00:00, fredagar och lördagar.
Vår granne hade ändå satt upp en lapp att hon fyllde år och att de skulle ha fest!

Nu, lördag kväll, låter det på riktigt som att det är 18383 människor, intryckta i en liten 3a - som gör allt i sin makt för att väsnas så mycket som absolut möjligt!

Därför skriver jag ett sms till grannen: "Hej! Grannen under er! Börjar låta lite väl mycket! Efter 23 kan de va schysst att få sova! Börjar 06.30 imorgon!

Hoppas du haft en bra födelsedag och får en fortsatt fin kväll!

Mvh!"

Jag får inget svar, volymen höjs, skrikena stegrar och stampen/hoppande blir tyngre. Jag tänker då att jag ringer och pratar med grannen för att be dem dämpa sig. Jag ringer vid två tillfällen och får inget svar.
Jobbigt att vara ansvarig för, just nu, Sveriges största dansgolv.

Musiken stegrar, skrikena blir fler och högre, alkoholen verkar aldrig ta slut, nu låter det som de spelar mänsklig bowling på vårat tak/deras golv.

Ligger i sängen med balkongdörren öppen (ljuden kommer inte utifrån), plötsligt hör vi hur våra grannar sitter och diskuterar på deras balkong:

"Vad äre för surgubbe som jobbar kl 06.00 en söndag?! DU är läkare, du får göra vad fan du vill!" Ni vet med sådär, alkohol-överdriven överlägsenhet? För övrigt det absolut dummaste jävla skit jag hört.

De pratar alltså om mitt sms! De har alltså sett mitt sms och mina samtal, men fullständigt ignorerat.

Klockan är nu 01 och den här festen hade slagit Roskilde
under sin storhetstid, Busfabriken hade känts som ett sovinstitut i jämförelse - hade det inte varit för att jag började 06.30 hade jag varit sur över att jag inte fått någon inbjudan, av ren avundsjuka.

Jag tänker, de har sett mitt sms, jag provar ett till!

Skriver i detta sms: "Tja, har försökt ringa dig två gånger vilket du sett, hörde när du läste upp smsett på balkongen!

Jag jobbar inom vården, vilket så även du gör hörde jag, läkare!

Oavsett om man är läkare eller inte så bör man inte spela så hög musik som ni gör just nu, vilket din pojkvän verkar tro!

Jag är ingen surgubbe, jag är 24 år, jobbar som sagt 06.30 imorgon!

hade VERKLIGEN önskat om ni kunde stänga av nu! Ska upp 05.30 imorgon!

Hoppas åter igen att ni får en fortsatt trevlig kväll...ute på krogen!

Tack!"

Anledningen till att jag skickar sms istället för att gå upp och prata med partykungen öga mot öga är på grund av den fruktansvärda frustration jag upplever, jag skakar av ren frustration och känner att jag inte kan vara konstruktiv och helt schysst i min framtoning, muntligt.
De är så fruktansvääärt hänsynslösa.

Snart upptäcker jag att smsen inte verkar göra någon nytta. Snarare tvärtom, nu känns det plötsligt som om man anstränger sig ännu mer (om möjligt) för att väsnas högre. Magnus Uggla, Kung I Baren och andra sjunga-med låtar börjas spela kontinuerligt med en kör, en jättefull kör, en kör med jättedåliga sångare som gör allt i sin makt för att överrösta sina högtalare på högsta volym.

Här bestämmer jag mig för att jag försökt tillräckligt, jag ringer störningsjouren. Störningsjouren meddelar att de skickar en bil.

Plötsligt får jag ett sms: "Sorry! Vi slutar nu!"

Kanon, vad bra! Ringer störningsjouren och meddelar att jag fått kontakt med grannen och att de inte behöver skicka någon bil!

Skönt, äntligen sömn!

.........

Nope... Önsketänkande, grannen min säger till, om något, lite tafatt, men hennes kära födelsedagsfirare till gäster tycker att nu, nu jääävlar!

Här når kvällen sin topp! Nu skriks det bokstavligt talat för att provocera och störa mig, enbart!

Ringer och förklarar för störningsjouren att de visst behövde komma ut. De skickar en bil ganska snabbt som kommer upp, ringer på och pratar med min granne.

Av nyfikenhet och ytterligare frustration försöker jag genom dörren till trapphuset lyssna på vad som sägs.

Slutligen verkar det hela handla om att det måste blivit ett missförstånd. ETT MISSFÖRSTÅND?! Kan mina sms bli tydligare?!

Jaja, skönt. Äntligen! Nu kanske jag får lite sömn och får sova, nu måste de ju förstå

NOOOOOOOOPE!

Det fortsätter, gap, skrik, körsång, musik, stamp/hopp i golvet.

Så nu är min fråga, vad fan gör man?!
Vad i helvete gör man när man har så hänsynslösa grannar?!
Så jävla invalida att inte kunna förstå!

Sjukskriv dig nästföljande dag och ha en rejäl fest så det tjongar i huvudet när bakfylleristerna vill sova ut, känns nog gott. Varför inte borra för att sätta upp en ny fin tavla också Jag har problem med mina grannar ovanpå och det är som de går med betongklumpar i fötterna. För övrigt arbetar jag inte nu men måste ha lugn och ro för att läka.
Så fort de hinner hem vilken som av paret är det dunk dunk dunk i golvet. Hyresvärden har pratat med dom och hon skall enligt hyresgästföreningen ha läget under kontroll, så de avskrev fallet trots att jag betalar till dom och trodde blint på henne. Den häxan ovanpå tror hon är en riktig diva. Levt halva mitt liv. Kom hem i fredags och drog igen dörren så det skallade i hela trapphuset. Ingen annan av hyresgästerna säger nåt, och jag är heller inte nån gnäll men tycker väl inte jag skulle få fly mitt hem till en bekant upprepade gånger för att få lugn. Så dunk golv, skåp, dörrar, låter som häxan slåss med skurhinken ibland. Man undrar vad dom fesslar med där uppe . Psyk sjukdom? Ja men ta och sök hjälp då för h....... Fick magsår i våras p g a allt väsen och aldrig lugnt. Jag vet inte men vore jag hyresvärd hade jag varit rädd om de hyresgäster som sköter sig. Hoppas för er skull att de flyttar så ni får er sömn.
Citera
2016-10-21, 15:14
Medlem
Jag har ettproblem...

Jag bor vägg i vägg med en förskola. Ungarna är som en bunt primitiva djur,, skriker och springer och tappar grejer (leksaker antar jag). Det ända jag kan trösta mig med att oftast så pågår detta inte sent på kvällen och helger brukar jag slippa allt buller och bång. Lagen verkar inte hjälpa mig något. Är det någon poäng med att försöka kontakta förskolan och klaga eller måste man tvingas stå ut med eländet?
Citera
2016-10-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Jag har ettproblem...

Jag bor vägg i vägg med en förskola. Ungarna är som en bunt primitiva djur,, skriker och springer och tappar grejer (leksaker antar jag). Det ända jag kan trösta mig med att oftast så pågår detta inte sent på kvällen och helger brukar jag slippa allt buller och bång. Lagen verkar inte hjälpa mig något. Är det någon poäng med att försöka kontakta förskolan och klaga eller måste man tvingas stå ut med eländet?
Åhh fy fasiken jag lider med dig. Jag tycker du kontaktar fastighetsägaren och frågar om de inte går att kräva att väggar mellan er ljudisoleras, antingen ljudisolera alla ytterväggar i förskolan eller så ljudisolerar du din egen vägg. Bekostar fastighetsägaren inte detta så fråga om du får anlita fackfolk som du bekostar själv och ljudisolera din egen vägg. Det är inte bara att smälla upp lite gips eller träskivor när man ljudisolerar, det finns regler att följa så det inte leder ljudet genom materialet, googla.
Citera
2016-10-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Åhh fy fasiken jag lider med dig. Jag tycker du kontaktar fastighetsägaren och frågar om de inte går att kräva att väggar mellan er ljudisoleras, antingen ljudisolera alla ytterväggar i förskolan eller så ljudisolerar du din egen vägg. Bekostar fastighetsägaren inte detta så fråga om du får anlita fackfolk som du bekostar själv och ljudisolera din egen vägg. Det är inte bara att smälla upp lite gips eller träskivor när man ljudisolerar, det finns regler att följa så det inte leder ljudet genom materialet, googla.

Tack för din sympati. Tyvärr är det redan relativt ljudisolerat men ungjävlarna lyckas ändå på något sätt höras igenom. Fan vad jag hatar dem, som en bunt apor. Deras röster är som en pistolkila igenom ett A4 papper.
Citera
2016-10-21, 15:51
Medlem
Citat:
Tack för din sympati. Tyvärr är det redan relativt ljudisolerat men ungjävlarna lyckas ändå på något sätt höras igenom. Fan vad jag hatar dem, som en bunt apor. Deras röster är som en pistolkila igenom ett A4 papper.

Du kan testa "motljud" på liknande vis som människor med tinnitus gör, sätt på en radio på låg volym som gör att din hjärna främst registrerar radions ljud. Alltså du ska ha svag volym, inte så det stör varken dig eller andra.
Citera
2016-10-21, 18:59
Avslutad
Härligt, nu är helgen kommen och dårhuset på kalendervägen har öppnat. Flyktingbarnen lär stanna inne hela helgen i det här vädret.
Citera
2016-10-22, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Härligt, nu är helgen kommen och dårhuset på kalendervägen har öppnat. Flyktingbarnen lär stanna inne hela helgen i det här vädret.

Ett tips, ta dina musikhögtalare (om du har en) och koppla den till en mobil emhet ryp en laptop eller smartphone. Sedan går du in på youtube och letar upp något klipp av något våldsamt som en explosion eller ett gevärsom skjuter, ta det ljudet till högtalarna och vrid upp för fullt. Jag skulle rekommendera att du själv lämnar bostaden eller fixar nåtra öronproppar så din egen hörsel inte blir skadad.
Citera
2016-10-22, 09:00
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Jag har ettproblem...

Sådant är hemskt. Här har vi en skola som inte fanns när vi flyttade in men som nu stör alla som ibland jobbar hemma/studerar/pensionärer/nattarbetare etc.
Flera gånger har dels ett par brf klagat, dels vi som hyresgäster i ett hus men varje gång har dom fortsatt. Det är en lokal som dom hyr av en annan BRF så det är "öppet krig" där. Den brf som hyr ut lär få in rätt rejält med cash.

Det finns en väg och det är att kolla upp så alla regler beträffande "skollokaler" följs, det lär finnas liknande regler för förskolor antar jag. Förstör ungarna t.ex. gemensamma gräsmattor, gör det omöjligt att nyttja utemöbler under dom varma månaderna etc så är det en väg att gå i kontakten med förskolan.
Det finns ju även en chans att dom är veka och ger med sig något om man påpekar att det ligger i deras intresse att vara på god fot med grannarna.
Citera
2016-10-22, 15:30
Avslutad
Citat:
Ett tips, ta dina musikhögtalare (om du har en) och koppla den till en mobil emhet ryp en laptop eller smartphone. Sedan går du in på youtube och letar upp något klipp av något våldsamt som en explosion eller ett gevärsom skjuter, ta det ljudet till högtalarna och vrid upp för fullt. Jag skulle rekommendera att du själv lämnar bostaden eller fixar nåtra öronproppar så din egen hörsel inte blir skadad.
Låter bra..nästan lite ondskefullt men bra! Hela huset bör höra och det är ännu bättre
Citera
2016-10-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Låter bra..nästan lite ondskefullt men bra! Hela huset bör höra och det är ännu bättre

Hämden är ljuv. Upprepa tills fanskapen skärper sig...
Citera
2016-10-24, 20:19
Medlem
TripleXLs avatar
Här har en hjärndöd neger blivit inkvoterad för våra skattepengar i en närliggande hyresrätt.

Den här idioten saknar helt hänsyn till andra och skriker och vrålar aggressivt på något konstigt språk i sin lägenhet och en fruktansvärd lukt sprider sig till närliggande lägenheter då personen är hemma.

Lukten är som soptipp, fruktansvärda kryddor och gamla matrester ungefär.

Har anmält personen flera gånger och hyresvärden verkar ha pratat med personen men har man iq lägre än ett grodyngel så håller det inte så länge innan kaoset bryter ut igen.

Vad är rätt väg att gå med detta?
Störande lukt i bostad är skäl för hyressänkning mellan 10-35% enligt hem och hyra (hyresgästföreningens tidning) och detsamma med störande grannar.
Jag är inte medlem i hyresgästföreningen.

Bör jag gå med och försöka använda dem till hjälp för att bli av med den här personen som förstör för oss andra? Hur brukar det gå? Erfarenheter?
Andra tips hur jag ska gå vidare med detta?
Citera
2016-10-25, 11:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Här har en hjärndöd neger blivit inkvoterad för våra skattepengar i en närliggande hyresrätt.

Den här idioten saknar helt hänsyn till andra och skriker och vrålar aggressivt på något konstigt språk i sin lägenhet och en fruktansvärd lukt sprider sig till närliggande lägenheter då personen är hemma.

Lukten är som soptipp, fruktansvärda kryddor och gamla matrester ungefär.

Har anmält personen flera gånger och hyresvärden verkar ha pratat med personen men har man iq lägre än ett grodyngel så håller det inte så länge innan kaoset bryter ut igen.

Vad är rätt väg att gå med detta?
Störande lukt i bostad är skäl för hyressänkning mellan 10-35% enligt hem och hyra (hyresgästföreningens tidning) och detsamma med störande grannar.
Jag är inte medlem i hyresgästföreningen.

Bör jag gå med och försöka använda dem till hjälp för att bli av med den här personen som förstör för oss andra? Hur brukar det gå? Erfarenheter?
Andra tips hur jag ska gå vidare med detta?

Medlem i hgf bör man vara när man bor i hyresrätt ja.

Du har en fördel i att din värd är medveten om och verkar ta problemet på allvar iaf. Det är det inte alla värdar som gör.
Iom att värden säger till så bör det snart vara dags för nästa steg även om det är svårt att vräka folk. Dock låter det ju som om personen ifråga mycket väl kan ha åstadkommit skador etc i lägenheten med med det beteendet.

Och sedan det vanliga tipset, prata ihop dig med övriga grannar och troligen är ni flera som upplever detta problem. Gå ihop med en anmäl/samtal till/med värden om problemet. Det ger en större tyngd att ni är flera. Detsamma gäller vid kontakt med hgf.
Många kan dock vara "rädda" för att ta och klaga men då du redan har varit i kontakt med värden så kan du ju vara den som håller dessa kontakter med övriga hyresgästers stöd i ryggen.

Det är "bara" att kriga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in