2014-09-09, 03:09
Medlem
Sereenas avatar
Hade en incident häromdagen som jag vette tusan om den ska vara här eller i "möten med mångkulturen", jag bor på bottenvåningen i en ganska invanrartät gård men det har inte varit några egentliga problem. Jag odlar även en hel del saker bla chili på min balkong, och som man kan vänta sig så har lokala ungarna pallat en del men dom slutade ganska snabbt efter att ha tagit sig en ordentlig tugga habanero...

Men nu häromdagen så hörde jag nån vid balkongen och tittade ut, då står en äldre invandrarkärring med en stor skål i handen och helt ogenerat plockar all mogen chili hon når, när jar frågar vad hon tror hon gör med min chili så blängde hon ilsket, ryckte åt sig en sista chili och traskade bort.
Citera
2014-09-09, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hade en incident häromdagen som jag vette tusan om den ska vara här eller i "möten med mångkulturen", jag bor på bottenvåningen i en ganska invanrartät gård men det har inte varit några egentliga problem. Jag odlar även en hel del saker bla chili på min balkong, och som man kan vänta sig så har lokala ungarna pallat en del men dom slutade ganska snabbt efter att ha tagit sig en ordentlig tugga habanero...

Men nu häromdagen så hörde jag nån vid balkongen och tittade ut, då står en äldre invandrarkärring med en stor skål i handen och helt ogenerat plockar all mogen chili hon når, när jar frågar vad hon tror hon gör med min chili så blängde hon ilsket, ryckte åt sig en sista chili och traskade bort.

Injicera lsd i dina chilis och låt dom plocka
Citera
2014-09-09, 03:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Injicera lsd i dina chilis och låt dom plocka

Äh, hämden kommer av sig självt, bland det hon plockade finns bla TMS, Gourmet Jiggsaw och Carolina Reaper (Tidgare "värdlens starjaste chili" samt nuvarande värdsrekordshållaren och 2an). Kan ju bara hoppas att hon använder den som vanlig chili...
Citera
2014-09-10, 17:50
Medlem
franzstrudels avatar
I min lägenhet hör man när grannen torkar sig i röven om man lyckas synka toabesöket på morgonen ,

Jag är nog en besvärlig granne, hade under en tid mani och körde en del metallarbete så som att bocka plåt klockan 4 på natten.

Ingen sa någonting eftersom alla satt på andra hand, nu dock när jag tillfrisknat och "beteer" mig normalt kan jag få en arg knackning i väggen om kör grovstädning på dagen(?), men eftersom jag beteer mig tystare i allmänhet så antar jag att de reagerar mer på vanliga saker. Lägsta volym på TVn är inte OK tydligen.

Vad har man för rättigheter i övrigt? Plöjde tråden för några år sedan men hittar inte länken.
Vet att man inte får störa öht, men säg att man jobbar natt? Ska man ligga och stirra i taket då?
Citera
2014-09-13, 07:33
Medlem
Imbazs avatar
Jag har grannar som börjat spela musik på nätterna och basen går som tåget in i min lght.

Bor i bostadsrätt.. Finns det nån lag ? Typ allmänt störningen lr så man kan använda sig av om dem inte lyssnar ? Ska prata med dem när jag får chansen såklart och ge dem en chans att bättra sig..
Citera
2014-09-13, 13:21
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Jag har grannar som börjat spela musik på nätterna och basen går som tåget in i min lght.

Bor i bostadsrätt.. Finns det nån lag ? Typ allmänt störningen lr så man kan använda sig av om dem inte lyssnar ? Ska prata med dem när jag får chansen såklart och ge dem en chans att bättra sig..

blogg.hsb.se/juridik/2011/03/07/storande-grannar/
Citera
2014-09-13, 14:20
Medlem
Citat:

Ska prata med dem....? Här handlar det om vanligt folkvett och du ska inte behova påtala olämpligheten i att spela musik på nätterna. Gå direkt till styrelsen och se till att få drägget avhyst.
Citera
2014-09-13, 14:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Jag skulle försöka prata med dom 1 gång iaf innan jag gick till styrelsen.
Citera
2014-09-15, 16:07
Medlem
GreatEscapes avatar
Vi har en granne på vår våning som är parkbänks-alkis och hyresgäst i föreningen. Både han och hans lägenhet luktar så illa att det alltid ligger ett os i trapphuset, doften smyger sig in i farstun även när man öppnat dörren. Går det att få väck personen?

Det är ett skröpligt gammalt as så chansen att han skulle komma på andra tankar är nog minimal.
Citera
2014-09-15, 16:33
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatEscape
Vi har en granne på vår våning som är parkbänks-alkis och hyresgäst i föreningen. Både han och hans lägenhet luktar så illa att det alltid ligger ett os i trapphuset, doften smyger sig in i farstun även när man öppnat dörren. Går det att få väck personen?

Det är ett skröpligt gammalt as så chansen att han skulle komma på andra tankar är nog minimal.

Jag tror det är svårt att bli av med någon bara för att denne är alkoholiserad.
Sköter han sin hyra, stör inte med fester och höga ljud m.m så blir det nog svårt.
Citera
2014-09-15, 16:41
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Släng in en wunderbaum i brevlådan så kanske han fattar...

Nej, men ärlig talat; Du säger själv att gubben är gammal och skröplig. Kanske du ska vara glad och tacksam över att du är ung och frisk istället för att försöka få någon som uppenbarligen inte har ett gott liv vräkt. Han har säkerligen inte lång tid kvar i livet, så försvinna kommer han ju göra ändå -utan din "hjälp".
Citera
2014-09-15, 17:20
Medlem
Citat:

I värsta fall kan du skylla på "sanitär olägenhet" och kanske få rätt. Annars, nej, du kan inte få någon granne vräkt p.g.a. att hen röker eller dricker.

Se hälsoskyddslagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19821080.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in