Citat:
Ursprungligen postat av
TemplarKnight
En som länge utsatts för något liknande som det på bloggen blir naturligtvis pressad och är kanske inte helt i form rent psykiskt. Är dessutom gaslighting inblandat (vilket man kan utläsa av bloggen att det är), blir det ännu troligare att personen kanske inte alltid agerar helt rationellt. Detta trots att det verkligen finns ett yttre problem av allvarlig karaktär. Dessutom ger personen intrycket av att ha en viss sorts sarkastisk/svart humor. Så jag tror du tolkar det fel...
Ännu en sak är att personen refererar till flera vittnen som även märkt av problemet i lägenheten. Då har problemet bevisligen inte sin upprinnelse i psykiska problem. Personen förklarar ju t.o.m. varför många som utsätts för övergrepp och trakasserier har svårt att bli trodda.
Personligen känner jag (underligt nog) till flera personer som verkat "galna" efter att ha varit inblandade i konflikter som hade med grannar att göra. En av dessa började tro att hans grannar var satanister. Detta då de bl.a. spelade underlig musik och mässade på natten. De gav honom även kryptiska kommentarer och annat underligt beteende. Senare (efter mer av detta) började han agera till viss del irrationellt, och ville t.o.m. döda sina grannar. Att de verkligen hade något emot honom visade sig senare också vara sant. Så dra inte för snabba slutsatser. Allt är inte alltid som det verkar vara...
Att det ligger något bakom detta, t.ex att en viss lukt finns kan mycket väl stämma, men att reagera som bloggaren med förföljelsemani, se problemet som opropotionerligt stort, beskylla allt från grannar till fastighetsägare till polis för oegentligheter och klara rättshaveristtendenser visar att det stora problemet troligen ligger hos bloggaren själv.
För övrigt intressant att du och bloggaren har väldigt likt skriftspråk och bägge har nicks som har klar anknytning till Fantasy/Dune. Men det kan såklart vara en ren tillfällighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Läste bara en bit men får lite samma intryck över förklaringarna hur förövare fungerar.
Har så i min fastighet för ventilationen går genom trapphuset sen är det nog inte så jätteovanligt med feljusterad ventilation också, boende som täpper igen ventilationen eller kopplar in köksfläkt till ventilationen.
Äckligt som fan men jag använder datorn som referens för när det är en störning eller inte, kan jag höra datorspel "fine", kan jag inte höra datorspel utan att tokhöja volymen inte "fine".
Att spinna iväg som bloggaren med allehanda utsvävningar som egentligen har väldigt lite med saken att göra känns rätt typiskt instabilt/rättshaveri. Känns lite scary att läsa allvarligt talat.
Som du säger är det inte alls ovanligt med baksug i ventilation och liknande som gör att det kommer in dofter/lukter från andra lägenheter, porten eller det fria. Så visst kan det vara så att bloggaren får in någon lukt i lägenheten, men reaktionen och beskyllningarna åt alla håll och kanter känns inte friska.
Jag vet att det i kåken där jag bor egentligen är väldigt tyst och bra isolerat, så om jag retar mig på något får jag helt enkelt rannsaka mig själv om huruvida jag är trött, stressad, utarbetad eller så, eller om det verkligen är något som låter mer än normalt. Oftast (inte för att det händer ofta iofs) kommer jag fram till att jag bara behöver slappna av lite och sluta tänka så somnar jag som en klubbad säl.