2014-03-01, 17:53
Medlem
irrblosss avatar
Grannar som spelar HÖG musik under dagtid och tidig kväll, ska man behöva stå ut med det? Jag har någon idiot till granne som varje lördag drar igång sin dunka dunka. Inte ens när jag kollar på tv med mina noise cancelling-lurar så slipper jag höra eländet. Vill minnas att jag ringt störningsjouren för ett tag sedan men de sa något att de inte rycker ut förrän efter kl 22. Kan det stämma? Vanliga vardagsljud kan jag acceptera, men inte att folk är så respektlösa att de drar på full volym när de spelar sin äckliga musik. Stod i hallen med en hammare redo att gå ut och slå så hårt jag kan på grannens ytterdörr, men ångrade mig i sista stund då det bara kommer slå tillbaka på mig.
Citera
2014-03-01, 18:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Grannar som spelar HÖG musik under dagtid och tidig kväll, ska man behöva stå ut med det?
Generellt så har du aldrig rätt att störa en granne, vad som räknas som störning varierar med tidpunkt, volym och typ av oväsen men högt musikspelande mitt på dagen kan absolut räknas som störning.

Citat:
Vill minnas att jag ringt störningsjouren för ett tag sedan men de sa något att de inte rycker ut förrän efter kl 22. Kan det stämma?
Det kan stämma, prata med hyresvärden om det.

Citat:
Stod i hallen med en hammare redo att gå ut och slå så hårt jag kan på grannens ytterdörr, men ångrade mig i sista stund då det bara kommer slå tillbaka på mig.
Mindre våldsamt men effektivt är att skruva ut "vissa" säkringar som sitter vid elmätaren, brukar finnas i källaren på flerbostadshus.
Citera
2014-03-01, 18:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mindre våldsamt men effektivt är att skruva ut "vissa" säkringar som sitter vid elmätaren, brukar finnas i källaren på flerbostadshus.
Gissa om jag funderat på det. Tyvärr sitter säkringarna i en elcentral med ståldörr. Har dock funderat på att försöka göra en "bump-key" så man kan ta sig in där .
Citera
2014-03-01, 19:52
Avslutad
Citat:
Grannar som spelar HÖG musik under dagtid och tidig kväll, ska man behöva stå ut med det? Jag har någon idiot till granne som varje lördag drar igång sin dunka dunka. Inte ens när jag kollar på tv med mina noise cancelling-lurar så slipper jag höra eländet. Vill minnas att jag ringt störningsjouren för ett tag sedan men de sa något att de inte rycker ut förrän efter kl 22. Kan det stämma? Vanliga vardagsljud kan jag acceptera, men inte att folk är så respektlösa att de drar på full volym när de spelar sin äckliga musik. Stod i hallen med en hammare redo att gå ut och slå så hårt jag kan på grannens ytterdörr, men ångrade mig i sista stund då det bara kommer slå tillbaka på mig.

Har du pratat med grannen? Jag blir alltid förvånad att folk ringer störningsjour och liknande innan de ens pratat med den som stör. Har man tur och grannen lyssnar och förstår så är det ju den absolut enklaste och snabbaste lösningen.
Citera
2014-03-01, 19:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Har du pratat med grannen? Jag blir alltid förvånad att folk ringer störningsjour och liknande innan de ens pratat med den som stör. Har man tur och grannen lyssnar och förstår så är det ju den absolut enklaste och snabbaste lösningen.
Det är tyvärr ungdomar med mycket attityd och MENA-härkomst. De lyssnar inte. Att prata med dem är att inte visa respekt, och leder till att man får besök av hela släkten. Därför ångrade jag hammartilltaget i sista stund.
Citera
2014-03-01, 20:40
Medlem
Citat:
Gissa om jag funderat på det. Tyvärr sitter säkringarna i en elcentral med ståldörr. Har dock funderat på att försöka göra en "bump-key" så man kan ta sig in där .

Tänk på att du absolut kommer åka dit för inbrott, ditt kontrakt kommer därmed även ryka och du kommer att polisanmälas. Tala med din hyresvärd om grannen som stör, din granne får spela musik men det ska inte gå så långt så att du störs av det, efter tio på kvällen till sju på morgonen ska det däremot vara helt tyst och då kan du även kontakta störningsjouren. Att du tar ut din ilska på en dörr kommer inte heller att leda någonstans och du är den som kommer att få en varning.
Citera
2014-03-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy

Ja, gör det och sedan får du gå på förhör hos polisen angående ofredande och hot...
Citera
2014-03-02, 00:54
Avslutad
Citat:
Det är tyvärr ungdomar med mycket attityd och MENA-härkomst. De lyssnar inte. Att prata med dem är att inte visa respekt, och leder till att man får besök av hela släkten. Därför ångrade jag hammartilltaget i sista stund.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliassss_
Ja, gör det och sedan får du gå på förhör hos polisen angående ofredande och hot...

OK, ni bor tydligen inte i normala bostadsområden. Jag har aldrig bott någonstans där man inte kan ha en någotsånär civiliserad konversation med sin granne.
Citera
2014-03-02, 02:39
Medlem
jokalishs avatar
Knarkarjävla grannar!!!!!!!! Spelar musik ÄN? Klockan är för fan strax tre inpå natten. Samma jävla visa varje helg. Någon helg sen hörde jag genom väggen p.g.a att jag VAKNADE mitt i natten av att någon skrek att denne skulle döda någon och en massa tjejer som grät.

Nu kommer jag hem efter en krogrunda och tar en rök och några knarkarfanskap snackar om sina lsd trippar och hur man odlar jävla svamp??? vafan ringer polisen och dom gör ingenting "nää, du ska ringa störningsjouren först" VAD FAN lever vi i för jävla samhälle?! En förbannad böter lär väll fan inte stoppa detta? Vad fan gör man!? Låter ju fan som att folk slår ihjäl varandra varenda jävla helg!!!!!
Senast redigerad av jokalish 2014-03-02 kl. 02:43.
Citera
2014-03-02, 06:53
Bannlyst
Min granne gastar om att han tänker hänga sig hela tiden. Var där och ringde på nyligen för att höra hur han mådde. Han e ensam fikus i 60 års ålder.. döv så man får lyssna på hans TV hela jävla tiden. Men han förtjänar inte att dö för det.
Citera
2014-03-08, 15:59
Medlem
Poke53281s avatar
Hur blir jag av med grannens unge?

Jag har ett lite problem, men lite jobbigt.

Har flyttat inn i ett hus jag har köpt för 4 år sen, men nu har vi fått en hyrgäst som granne (som hyr ett hus), jag tror inte dom arbetar...en är tattuerare och frun är hemma, dom har ett lite flickbarn som inte har några vännor och ständig cyklar i återvändsgatan hela dagarna (vilket är okej).

Men jag kan inte gå ut på min terrass för att ta en öl, då hun straks kommer över för att prata. Jag forsöker att berätta for den lilla flickan att jag inte vill prata, men hun frågar bara...varför då?! hela tiden oavsett vad jag säger.

En dag frågade hon om varför jag alltid låser min dörr?, Och då pratade jag med mamman och pappan och dom sade, jaja..hon gör sådanna sakor, hon har även varit hos grannarna och bara gått direkt inn till dom och använd toaletten utan att fråga, en dag ville hon använda min toalett, och jag sade att hun kan använda sin egen toalett där hemma då hon ju bor 30 meter från mej (jag kunde se morsan stå där och lyssna back dörren i sitt hyrhus), men då började hon att beklaga sej och sade att hon var så kissnödig. Jag gick bara inn i mitt hus och stängde dörren, hon forsökade att ringa på men jag oppnade ej.

Det är så inn i helvetes jobbigt att ha en sån liten flicka som granne, jovisst är hun söt och allt det där...säkert lite ensam, men jag bor ensam och i en liten by och törs inte invitera inn en liten flicka på den ålder, är inte intresserad alls.

Hur i ..... gör jag? Det är en evigt återvändande plåga VARJE år...

Hur ville ni agerat?
Citera
2014-03-08, 16:09
Medlem
TheJackets avatar
Hur kan det vara en återkommande plåga varje år om dom just flyttat in? Kasta ölburken på ungen så lär hon inte vilja prata mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in