2014-09-03, 21:50
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Bor i en bostadsrätt som jag hyr i andra hand av en nära anhörig (vet inte ens om detta är relevant, men nämner det ändå). På vårt område har vi en boende som är speciell. Han orsakar kostnader för föreningen som är ren skadegörelse, och föreningen vågar inte säga till honom eller skicka över kostnaden på honom.
Vad gör han då? Varför vågar styrelsen inte agera?
Citera
2014-09-04, 00:10
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Bor i en bostadsrätt som jag hyr i andra hand av en nära anhörig (vet inte ens om detta är relevant, men nämner det ändå). På vårt område har vi en boende som är speciell. Han orsakar kostnader för föreningen som är ren skadegörelse, och föreningen vågar inte säga till honom eller skicka över kostnaden på honom.

Problemet är att detta går ut över oss andra som sköter oss när föreningen drar in på saker som vi kan nyttja, men som den här människan antingen förstör eller orsakar en kostnad för föreningen, så därför drabbas hela området för vad han ställer till med. Vad jag vet är det tre stycken händelser hittills (varav två stycken var dyra och helt onödiga kostnader för föreningen som de enkelt kunde ha sluppit genom att skicka över fakturan till den här människan), men styrelsen i vår förening drar hellre in på saker som alla kan använda i stället för att nypa åt den här människan.

Tips, råd? Vad gör man i en sån här situation när styrelsen består av syltryggar?
Lite mer förklaringar hade ju ingen dött av direkt. Vad var det som hände? Beskriv situationen. Annar kan ingen ta detta seriöst.
Citera
2014-09-04, 02:35
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Vad gör han då? Varför vågar styrelsen inte agera?

Han har skitit i bastun (sanering). Krånglat med hantverkare som han inte släppte in när de skulle installera bredband i alla hus.

En annan gång betalade han inte in avgiften i tid och blev skogstokig för att han fick en påminnelseavgift på 50 kr och då tog han upp det med någon ur styrelsen och när denne försökte stänga dörren satte han foten emellan och fortsatte skälla.

Har sin bil på tomgång parkerad precis utanför sin lägenhet och på området, helt utan anledning.

Jag undrar också varför de inte agerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Lite mer förklaringar hade ju ingen dött av direkt. Vad var det som hände? Beskriv situationen. Annar kan ingen ta detta seriöst.

Han är ett fyllo. Han är ganska bastant och det i kombination med att han är otrevlig och sur, spelar väl in för styrelsens del i att de inte vill/vågar ta tag i det. Jag kan tycka att det bara skulle vara bra att bli av med en sån här idiot som bara förstör.
Citera
2014-09-04, 13:20
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Han har skitit i bastun (sanering). Krånglat med hantverkare som han inte släppte in när de skulle installera bredband i alla hus.

En annan gång betalade han inte in avgiften i tid och blev skogstokig för att han fick en påminnelseavgift på 50 kr och då tog han upp det med någon ur styrelsen och när denne försökte stänga dörren satte han foten emellan och fortsatte skälla.

Har sin bil på tomgång parkerad precis utanför sin lägenhet och på området, helt utan anledning.

Jag undrar också varför de inte agerar.

Han är ett fyllo. Han är ganska bastant och det i kombination med att han är otrevlig och sur, spelar väl in för styrelsens del i att de inte vill/vågar ta tag i det. Jag kan tycka att det bara skulle vara bra att bli av med en sån här idiot som bara förstör.
Jag förstår dig till fullo. Borde inte incidenten med bastun vara tillräcklig för att bli av med han?
Citera
2014-09-05, 17:54
Medlem
TemplarKnights avatar
Grannkonflikt med psykopat

Har länge läst denna blogg som är mycket intressant. Den handlar om ett allvarligt problem som en till synes begåvad person har med sina grannar (eller granne). Det som ska diskuteras är hur vi kan hjälpa personen att lösa detta. Personen är till synes väldigt begåvad, men har ändå hamnat i denna fruktansvärda situation han har svårt att hantera.

Citat:
Jag är en boende kring gården som under en längre tid haft problem med att jag får in rök eller något i min lägenhet. Det är inte bara besvärande för mig men troligen även hälsovådligt. Jag är inte en person som klagar i onödan, men detta är mycket illa. Vill därför på detta sätt be den eller de som orsakar detta, att visa hänsyn. Det är inte rätt att någon ska göra så här. Man får naturligtvis inte göra vad som helst i sin lägenhet. Något som potentiellt utgör en fara för andra grannar är inte bara strikt förbjudet, utan naturligtvis även olagligt. Det måste därför upphöra. Jag tycker det är bäst att tala om sådana här saker, och försöka lösa det (om möjligt) utan inblandning av värd och myndigheter. Fler personer än jag har också märkt det. En som var här ville gå efter 20-30 minuter, då han besvärades av det. Han fattade inte hur jag kan ens kan bo här. Så illa är det... Hans teori var att problemet härrör från någon sorts drogtillverkning. Jag hävdar inte att den stämmer... Jag anklagar inte någon heller men ett av rummen där problemet är märkbart, gränsar bara till lägenheter under och över. Vill någon kontakta mig angående detta, så finns möjlighet att göra det (anonymt om ni så vill) via denna blogg.

Senaste inlägg som nog handlar om grannen som ligger bakom problemen. Därav rubriken...

Citat:
Jag tänkte skriva lite mer om förövare, trakasserier och övergrepp. Varför har den person som utsätts för någon form av övergrepp eller trakasseri ofta svårt att bli trodd? Som jag nämnde beror det till stor del på att offret drabbas mer rent känslomässigt av det än förövaren. Detta gör att förövaren ibland kan framstå som mer trovärdig än offret. Det finns dock andra mekanismer i människors psyken som ligger bakom detta. En sådan är att folk helt enkelt inte vill befatta sig med otäcka saker. Då är det lättare att ignorera det som händer, även om de verkligen borde göra något åt det istället för att låta oskyldiga människor drabbas.

En annan sak är att den sortens förövare det handlar om, är väldigt mån om att framstå som oskyldig, trevlig och ordentlig. Personen projicerar helt enkelt den bild av sig själv som han vill att andra ska tro på. Många har svårt att se vad som finns bakom detta. De väljer därför att tro personen är en ok människa, trots dennes handlingar. Om du märker någon diskrepans mellan hur du tror en person är och vad denne gör, se endast till personens handlingar. Det finns ingen ursäkt för mycket dåliga handlingar oavsett vad personen säger. Du tror också det inte ligger i personens karaktär att göra dessa dåliga saker, men det är precis vad det gör. Dessa och fler anledningar jag kan ta upp senare ligger till grund för att offren i dessa sammanhang har svårt att bli trodda.

Vissa sorters förövare gillar också att stegvis trappa upp övergreppen. Detta görs av flera skäl... Ett av dem är något som kan jämföras med "den kokta grodan". Om en groda läggs i kokande vatten, hoppar den direkt ur grytan. Höjs dock värmen sakta, blir grodan kvar i grytan tills den kokar. Detta då den successivt vänjer sig vid värmen. På liknande sätt agerar ofta en förövare. Genom att vara trevlig från början för att senare övergå till att begå allt värre övergrepp eller öka graden av trakasserier, "vänjer" förövaren offret vid dessa övergrepp. Att trakasseras och lida blir helt enkelt offrets vardag, vilket är helt i linje med vad förövaren vill uppnå.

Många förövare gillar också att skapa en så jävlig tillvaro som möjligt för offret, utan att denne tar sig ur situationen. Det är helt enkelt en lek för förövaren som dessutom vill att offret ska känna sig helt maktlöst. Ett offer som frivilligt stannar i en hemsk situation eller låter sig utsättas för övergrepp, är ett av förövarens främsta mål. Handlar det om t.ex. en relation där någon form av övergrepp förekommer, så minskar förövaren graden av dessa om offret tänker ge sig av. Att ge offret hopp och sedan ta bort det är något förövaren gillar. Målet är att offret ska vara knäckt då dennes hopp är helt borta. Slutligen kan man också fråga sig varför vissa personer gör så hemska saker mot andra människor? Svaret är enkelt: därför att de kan. För vissa personer behövs inte mer skäl än så. Total empatibrist leder till att andra personer ses som saker: antingen som redskap eller som något som ska förgöras.

http://feydakin2000.blogspot.se/
Citera
2014-09-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemplarKnight
Har länge läst denna blogg som är mycket intressant. Den handlar om ett allvarligt problem som en till synes begåvad person har med sina grannar (eller granne). Det som ska diskuteras är hur vi kan hjälpa personen att lösa detta. Personen är till synes väldigt begåvad, men har ändå hamnat i denna fruktansvärda situation han har svårt att hantera.

Senaste inlägg som nog handlar om grannen som ligger bakom problemen. Därav rubriken...

http://feydakin2000.blogspot.se/

När jag läser det där så får jag en känsla av att det är bloggaren som har problem...

.
Citera
2014-09-05, 18:16
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
När jag läser det där så får jag en känsla av att det är bloggaren som har problem...

.

Ja, bloggaren har problem med psykopaten som kör gaslightning, trakasserier och en massa annan skit mot den stackars personen. Läs bloggen ordentligt innan du uttalar dig tack.
Citera
2014-09-05, 18:51
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja, bloggaren har problem med psykopaten som kör gaslightning, trakasserier och en massa annan skit mot den stackars personen. Läs bloggen ordentligt innan du uttalar dig tack.

Har ni någon aning om varför bloggaren blivit utsatt? Vad skulle uppsåtet/syftet kunna vara med att j-vlas?
Citera
2014-09-05, 21:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Bloggaren låter som en gnällig rättshaverist som troligtvis gnällt ihjäl en stackars granne för nåt denne inte kan kontrollera (som tex störningar i ventilationen) till den mån att bloggaren fått alla emot sig. Det klagas på klorlukt, många använder klorin vid olika rengöringsmoment och om ventilationen är muppig så kan det lukta i halva huset, eller en enda lägenhet långt från källan.
Citera
2014-09-05, 21:52
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bloggaren låter som en gnällig rättshaverist som troligtvis gnällt ihjäl en stackars granne för nåt denne inte kan kontrollera (som tex störningar i ventilationen) till den mån att bloggaren fått alla emot sig. Det klagas på klorlukt, många använder klorin vid olika rengöringsmoment och om ventilationen är muppig så kan det lukta i halva huset, eller en enda lägenhet långt från källan.

Nej, det verkar ju som om bloggaren drabbats av något som är långt värre än något man någonsin bör uppleva i en hyreslägenhet. De drabbade personen skriver ju även om hur andra som varit där upplevt och kraftigt besvärats av det. Personen säger sig också vara någon som inte är någon som klagar i onödan. Jag kan mycket väl tro på det då min inställning inte är lika cynisk som din.
Senast redigerad av TemplarKnight 2014-09-05 kl. 21:59.
Citera
2014-09-05, 21:55
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Har ni någon aning om varför bloggaren blivit utsatt? Vad skulle uppsåtet/syftet kunna vara med att j-vlas?

Det framgår inte exakt på bloggen men det står att han tidigare utsatts för trakasserier på gården (cykeln) utan något skäl han kan tänka sig. Och i det sista inlägget nämner han att vissa personer gör saker bara för att de kan det. Så bättre svar än detta kan jag inte ge, men varför inte lämna en kommentar och fråga bloggaren?
Citera
2014-09-06, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ju mer man läser på bloggen desto mer klassisk rättshaverist/psykiska problem luktar det. Känns som någon som inte mår helt bra psykiskt, vilket ofta leder till överkänslighet vad gäller ljud eller andra störningar (jag vet själv att jag retar mig mer på ljud t.ex om jag varit extra stressad och jobbat mycket en period, men för de som har riktiga psykiska problem kan små saker bli otroligt stora långt utanför normala proportioner).

(Sedan är jag kanske ute och cyklar, men skriftspråket känns likartat på bloggen och om man läser andra inlägg TS skrivit...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in