2014-01-06, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Nej det är inte sant...

Det är upp till fastighetsägaren som avgör hur man gör med inomhusrökning, min hyresvärd till exempel förbjudet det, det står klart och tydligt i kontraktet. Det är heller inget "allergihus" utan en äldre fastighet..

Jag skulle tänka mig att det är många hyresvärdar som också inte tillåter det just för att det blir så stor skada med röken.

Att ett par hyresvärdar försöker förbjuda der betyder inte att det varken är vanligt eller att det skulle gälla juridiskt. Det vanliga är absolut att det är fullt tillåtet att röka i sin egen lägenhet.

Att man kan bli ersättningsskyldig för röksanering vid utflytt är en helt annan fråga.

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Far-jag-roka-i-lagenheten-Blir-jag-ersattningsskyldig-om-det-luktar-rok-i-lagenheten-nar-jag-flyttar .aspx

Att förbjuda rökning i ett hur som inte från start är helt rökfritt/allergisanerat lär vara svårt. Jag tvivlar starkt på att det skulle hålla vid en prövning.

http://www.friskadvokatbyra.se/7.fastighetsratt.html

"När det gäller förbud mot rökning kan Du inte ensidigt förbjuda Dina hyresgäster att röka i lägenheterna."

http://www.sydsvenskan.se/lund/besvaras-av-rokande-granne/

"En värd kan inte förbjuda sina boende att röka inomhus, såvida det inte är fråga om en lägenhet i ett hus särskilt anpassat för allergiker."

http://hd.se/astorp/2011/10/09/balder-vill-stoppa-rokning-i/

"När det gäller rökning så är det fortfarande enligt svensk lagstiftning tillåtet. Enda undantaget är allergianpassade bostäder."
Citera
2014-01-09, 17:32
Awaiting Email Confirmation
Stämmer det att "babbar" är halvdöva så dom måste prata så högt som möjligt? Eller är dom bara idioter som inte kan prata på normal volym? (jag gissar det andra är rätt) . Nu la jag ner en lapp HÅLL KÄFT i deras brevlåda. ingen ide att prata tycker jag, för jag blir bara förbannad.
Senast redigerad av ett23fyra 2014-01-09 kl. 17:37.
Citera
2014-01-09, 17:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
Stämmer det att "babbar" är halvdöva så dom måste prata så högt som möjligt? Eller är dom bara idioter som inte kan prata på normal volym? (jag gissar andra är rätt)

Är väl båda delarna.

Uppvuxna i en kultur där den som lyckas överrösta dom andra har rätt/vinner lär ju ge hörselskador.
Citera
2014-01-09, 17:43
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är väl båda delarna.

Uppvuxna i en kultur där den som lyckas överrösta dom andra har rätt/vinner lär ju ge hörselskador.

Så båda stämmer. Prata högt 17 timmar/dag så att man får hörselskador och måste prata högre och högre . Och visst pratar väl alla högre när man bråkar och när man är full, så jag vet ju inte vad dom säger. arabiska eller nåt. men en gång ringde jag polisen mitt i natten då jag trodde att han misshandlade henne. det tror jag fortfarande.. polsen sa att dom bara hade argumentation.
Jag hör aldrig deras tv. Bara blalajallajalla hela dagarna. Verkar som dom har läst lappen. Det har vart tyst 5 minuter. Nytt rekord
Senast redigerad av ett23fyra 2014-01-09 kl. 17:48.
Citera
2014-01-09, 23:19
Medlem
Skulle vilja påstå gällande diskussionen om ursprung att det inte verkar spela någon roll vilket ursprung man har, är man ett mongo så är man det. Flera gånger har jag snackat med mina grannar (bor i ett mer eller mindre etniskt svenskt område) om deras dunkande men de verkar skita i det, trots att de lovar bättring varje gång. Börjar bli lite orolig för mig själv så jag inte gör något tokigt så de börjar fatta vinken
Citera
2014-01-10, 23:15
Medlem
BosseHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Skulle vilja påstå gällande diskussionen om ursprung att det inte verkar spela någon roll vilket ursprung man har, är man ett mongo så är man det. Flera gånger har jag snackat med mina grannar (bor i ett mer eller mindre etniskt svenskt område) om deras dunkande men de verkar skita i det, trots att de lovar bättring varje gång. Börjar bli lite orolig för mig själv så jag inte gör något tokigt så de börjar fatta vinken

Kan hålla med här, har haft exemplariska invandrargrannar och svenne-grannar som är motsatsen.
Och även tvärtom. Det man ska undvika helt enkelt är att bo granne med idioter, och man ska innan
man flyttar till ett område NOGA granska vilka som bor där (socioekonomiska förhållanden o.s.v.).
Man ska flytta till hus/område där folk har jobb (oavsett vilket etniskt ursprung), en hyfsad inkomst, max 2-3 barn per familj i genomsnitt, inga dagdrivare eller socfall. Tyvärr är det svårt i storstäderna att vara petig om man inte har de finansiella musklerna. Men en helhetsbedömning av bostadsområdet och huset man flyttar till är att rekommendera.
Citera
2014-01-11, 22:23
Medlem
Då vi flyttade in i vår förra lägenhet så var vårt källarförråd upptaget och hyresvärden gav oss ett som var tomt som vi snart fyllde med saker. Den första veckan kom grannen och ringde på, uppenbart påverkad av alkohol och kanske något mer; skrek och gormade om att vi hade stulit hans källarförråd och att han hade mycket pengar där som vi också skulle ha tagit. Han var även hotfull och aggressiv. Min sambo förklarade att det var hyresvärden som gett oss förrådet och att han fick samtala med denna. När vi senare kommer ner i källaren så har han brutit upp vårt förråd(!) (som tydligen var hans egentligen, men som vi fått tilldelat)... Några dagar senare berättar vi för hyresvärden om händelsen och berättar att vi kommer att polisanmäla om det händer igen eftersom han varit hotfull. Värden tycker synd om grannen, "han har bara lite problem med alkoholen"...

Många andra ggr kunde grannen vara trevlig... Men en annan dag kom han och ringde på och då beskyllde han oss för att ha stulit hans cykel. En annan dag träffade jag honom utanför huset, han sade att han precis hade opererat hjärtat. Åter igen påverkad av alkohol. Han berättade att han skulle slå några typer som snackat skit om honom, undrade om jag hade sett dem... En annan dag frågade han trevligt; jag hoppas att ni inte blir störda av att jag ibland ser på tv mitt i natten...?

Vi bodde där ett drygt år innan vi flyttade, dock inte pga av honom. Men kan inte påstå heller att jag saknar Alko(ev blandmissbruk)-KOL-mannen med slemhostan och hotfulla besöken.
Citera
2014-01-11, 22:54
Medlem
En fråga som kanske inte är helt on topic men skitsamma..

Kan man ringa störningsjouren anonymt om man har något att anmäla? Jag är bara nyfiken rent allmänt.
Citera
2014-01-14, 13:16
Medlem
Byggde möbler i fredagskväll. De mesta skulle skruvas men var fyra "bultar" som skulle slås in med hammare. Ikea möbler.. Hur som när jag just bankat i den sista ringde det på dörren som fasiken.
Gubbe 70+ troligen nyinflyttad. Skrek att det fick vara slut på bankandet. Klockan var strax innan 20. Jag sa att jag byggde möbler var på han svarade att d fick va slut byggt.
När jag frågade när jag då skulle bygga eftersom jag jobbar mån-fre blev svaret aldrig.
Han var stenhård, högljud och svinarg. Jag sa att jag inte tänkte sluta då klockan var så pass lite.
Utan att han fick ringa störningsjouren. Vilket han skulle göra.
Inte så orolig då jag tycker att han var helt slut.
Tror ni störningsjouren får in mycket de inte tar vidare? Vad kan de tänkts sagt till honom?

Hörs väldigt lite mellan lägenheterna. Hörs mest om man e i trappen. Och han bor en lägenhet i mellan på samma våning. Så helt klart måste han haft för ljud känsligt på hörapparaten
Citera
2014-01-14, 14:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms.x
Byggde möbler i fredagskväll. De mesta skulle skruvas men var fyra "bultar" som skulle slås in med hammare. Ikea möbler.. Hur som när jag just bankat i den sista ringde det på dörren som fasiken.
Gubbe 70+ troligen nyinflyttad. Skrek att det fick vara slut på bankandet. Klockan var strax innan 20. Jag sa att jag byggde möbler var på han svarade att d fick va slut byggt.
När jag frågade när jag då skulle bygga eftersom jag jobbar mån-fre blev svaret aldrig.
Han var stenhård, högljud och svinarg. Jag sa att jag inte tänkte sluta då klockan var så pass lite.
Utan att han fick ringa störningsjouren. Vilket han skulle göra.
Inte så orolig då jag tycker att han var helt slut.
Tror ni störningsjouren får in mycket de inte tar vidare? Vad kan de tänkts sagt till honom?

Hörs väldigt lite mellan lägenheterna. Hörs mest om man e i trappen. Och han bor en lägenhet i mellan på samma våning. Så helt klart måste han haft för ljud känsligt på hörapparaten

Lite ljud får man lov att stå ut med, och det var ingen extrem tidpunkt.

Hänsyn måste även tas till att det tex blir lite extra oljud just vid en in/utflyttning osv
Så att det skulle bli nåt av det är väl ganska liten risk.
Citera
2014-01-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms.x

Nej, störningsjouren kan inte göra något om det endast handlar om störningar som faktiskt inte stör dina grannar. Att banka lite gör inget, dina grannar bara inbillar sig eller så är det något du inte har berättat för oss.
Citera
2014-01-14, 19:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Nej, störningsjouren kan inte göra något om det endast handlar om störningar som faktiskt inte stör dina grannar. Att banka lite gör inget, dina grannar bara inbillar sig eller så är det något du inte har berättat för oss.
Det skulle kanske vara en idé ifall ms.x anmälde gubben för störningsjouren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in