2013-02-13, 16:03
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawk86
Vad jag vet så är den inte ansluten till någon sådan. Men jag får väll göra en namn insamling eller något liknande så får jag väll skicka det till styrelsen eller något, vad gör jag då om dom inte bryr sig åter igen?

Du får börja med att prata med styrelsen och skriva en motion där du föreslår att de ansluter sig till en störningsjour, du kan även snacka med grannar och försöka värva folk som kan anse att det är en bra ide. Då kan ni på medlemsmötet rösta om saken och då förhoppningsvis få igenom att ni ansluter er till en störningsjour om inte styrelsen själv nappar på förslaget.
Citera
2013-02-13, 16:07
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Jag vet då inte vad jag skall göra åt saken riktigt, så jag ber om assistans.

Jag bor i ett radhus, vilket innebär att jag delar vägg med 2 andra familjer. Nu har någon av dessa, vad det verkar familjen på vänster sida ytterdörren, skaffat sig minst en, men troligtvis två hundar. So far, inga problem. MEN så har vi det att man tvingas lyssna på en hundrackare som skäller, men framför allt ylar olyckligt då och då, dag som natt. Det skär i mig som djurvän att höra på, det låter nästan som om hunden är döende ibland. Vad gör man åt den saken? Kan tilläggas att jag enbart bott här några månader och faktiskt aldrig träffat den grannen (verkar hålla sig på sin kant och mest vilja vara ifred) och det känns ju inte som en klockren första visit till en relativt ny granne. Eller?

Vad har jag för rätt egentligen? Är detta något jag måste stå ut med?

Tala med grannen är väl att rekommendera så mycket annat kan du knappast göra såvida du inte ska övergå till rent olagliga saker som att ta hunden av daga. Dock är det mest rakryggat att prata direkt med grannen och sedan ta det därifrån utifrån hur han/hon agerar.

Skulle inte grannen bry sig och få tyst på hunden så är nästa steg att kontakta kommunen så de kan undersöka hur förhållandena är för hunden, alltså om den far illa och är misskött osv.
Senast redigerad av v50 2013-02-13 kl. 16:11.
Citera
2013-02-13, 16:11
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Jag har problem med en hostande grannkärring, minst en gång i timmen går hon ut och röker och varje gång så kommer rökhostan som ett brev på posten. Ljudet går rakt in i mitt sovrum och jag kan inte sova, hon bor snett ovanför mig och det verkar som om hon sätter sig och röker på den sida av balkongen som är närmast mig. Ja hon går ut mitt i natten ibland.

Har ni några tips?

Du kan alltid prova att prata med henne och föreslå att hon använder nikotinplåster eller liknande nattetid så hon får sin dos av nikotin utan att röka och hostan. Är faktiskt tveksam till om rökning med hosta kan ses som en störning likt om man spelar hög musik, kanske kan vara värt att undersöka vidare för dig men rent spontat tvivlar jag på det.

Ett alternativ är att du köper hem ett antal hörselproppar som du sover med nattetid det kanske fungerar bra för dig.
Citera
2013-02-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Tala med grannen är väl att rekommendera så mycket annat kan du knappast göra såvida du inte ska övergå till rent olagliga saker som att ta hunden av daga. Dock är det mest rakryggat att prata direkt med grannen och sedan ta det därifrån utifrån hur han/hon agerar.

Skulle inte grannen bry sig och få tyst på hunden så är nästa steg att kontakta kommunen så de kan undersöka hur förhållandena är för hunden, alltså om den far illa och är misskött osv.
Nej, ta en hund av daga tänker jag sannerligen inte göra. Man är djurvän och löjligt rädd för att åka fast.

Jag tänker bara att det knappast är bra för grannsämjan om det första man gör är att gnälla på grannens hund.
Citera
2013-02-13, 16:49
Medlem
Hysteri90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Jag vet då inte vad jag skall göra åt saken riktigt, så jag ber om assistans.

Jag bor i ett radhus, vilket innebär att jag delar vägg med 2 andra familjer. Nu har någon av dessa, vad det verkar familjen på vänster sida ytterdörren, skaffat sig minst en, men troligtvis två hundar. So far, inga problem. MEN så har vi det att man tvingas lyssna på en hundrackare som skäller, men framför allt ylar olyckligt då och då, dag som natt. Det skär i mig som djurvän att höra på, det låter nästan som om hunden är döende ibland. Vad gör man åt den saken? Kan tilläggas att jag enbart bott här några månader och faktiskt aldrig träffat den grannen (verkar hålla sig på sin kant och mest vilja vara ifred) och det känns ju inte som en klockren första visit till en relativt ny granne. Eller?

Vad har jag för rätt egentligen? Är detta något jag måste stå ut med?

Det kan ju faktiskt vara så att det bor en tik i området som löper, och då är det inte alls konstigt om hundarna ylar dag som natt.
Citera
2013-02-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Det kan ju faktiskt vara så att det bor en tik i området som löper, och då är det inte alls konstigt om hundarna ylar dag som natt.
Det är såklart en möjlighet, det tänkte jag inte ens på.
Citera
2013-02-15, 09:59
Medlem
Hej på er,

Ett halv-delikat problem har uppstått. Vi är relativt nyinflyttade i vår lägenhet och redan första morgonen märkte vi att någon i trappuppgången hade ett extremt högt tv-ljud. Det brakade loss vid 06.15, alla dagar utom söndagar. Det var sådan hög volym att alla i familjen vaknade.

Vi misstänkte de ovanpå då det lät som att ljudet kom därifrån. Efter att ha avvaktat en tid (för att inte göra bort sig första dan på ett nytt ställe) så gick jag igår upp och pratade med grannarna.

Då visar det sig att de också väcks av tv-ljudet. Turligt nog visade det sig att tv-ljudet kom igång samtidigt som jag var och pratade med de ovanpå, så de är defenitivt avskrivna. Efter lite mer efterforskningar kunde jag härleda ljudet till grannen under. Nu till problematiken: Grannen under visar sig vara en halvdöv äldre dam, därav den höga volymen.

Så hur tycker ni jag skall angripa detta? Det känns ju ganska segt att vara alltför aggresiv mot damen. Rimligtvis hör hon inte sin tv om hon sänker. Samtidigt håller vi på att bli knäppa här då vi verkligen behöver sova, särskillt på helgen.

Vi lurar på att köpa henne ett par trådlösa hörlurar men det kanske är lite väl ambitiöst.
Citera
2013-02-15, 11:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallanWrasse
Hej på er,

Ett halv-delikat problem har uppstått. Vi är relativt nyinflyttade i vår lägenhet och redan första morgonen märkte vi att någon i trappuppgången hade ett extremt högt tv-ljud. Det brakade loss vid 06.15, alla dagar utom söndagar. Det var sådan hög volym att alla i familjen vaknade.

Vi misstänkte de ovanpå då det lät som att ljudet kom därifrån. Efter att ha avvaktat en tid (för att inte göra bort sig första dan på ett nytt ställe) så gick jag igår upp och pratade med grannarna.

Då visar det sig att de också väcks av tv-ljudet. Turligt nog visade det sig att tv-ljudet kom igång samtidigt som jag var och pratade med de ovanpå, så de är defenitivt avskrivna. Efter lite mer efterforskningar kunde jag härleda ljudet till grannen under. Nu till problematiken: Grannen under visar sig vara en halvdöv äldre dam, därav den höga volymen.

Så hur tycker ni jag skall angripa detta? Det känns ju ganska segt att vara alltför aggresiv mot damen. Rimligtvis hör hon inte sin tv om hon sänker. Samtidigt håller vi på att bli knäppa här då vi verkligen behöver sova, särskillt på helgen.

Vi lurar på att köpa henne ett par trådlösa hörlurar men det kanske är lite väl ambitiöst.

Ni får helt sonika förklara för damen i fråga att volymen stör er och andra grannar och be henne använda hörapparat eller hörlurar när hon ska se på TV eller lyssna på radio/musik, det finns ju faktiskt en uppsjö hjälpmedel för personer med nedsatt hörsel just för att dom ska kunna fungera normalt utan att störa grannar.
Citera
2013-02-15, 11:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallanWrasse
Hej på er,

Om hon pratar med hörselcentralen och landstingets hjälpmedelsförråd så kan hon få prylar så hon kan koppla den till tvn och hennes hörapparat.

Så det ni får göra är att prata med henne och förklara att hon stör er och förmodligen stora delar av huset med sin höga ljudnivå på tvn.
Citera
2013-02-15, 14:03
Medlem
Casings avatar
Är jag en sur granne eller är min granne korkad?

Hej, jag vet inte om jag borde klassas som en sur granne eller om min granne inkräktar på mitt område så måste nästan låta mobben avgöra.

Såhär ligger det till, bor i ett hus som är uppdelat i lägenheter. I min trappuppgång finns två ingångar. En till min lägenhet och en trappa upp till grannens. Jag har satt upp ett par krokar utanför min dörr i ett litet hörn som jag har använt till att hänga skitiga arbetskläder osv.
Nu har snubben börjat hänga sina kläder där!!
Se bild för förklaring:
http://imgur.com/9rn6MEi

Farstun i i trappuppgången är väldigt liten. ca 1.5x1.5 meter.
Så vill jag ha hans illaluktande arbetsskor och kläder hängandes precis utanför min dörr eller borde han sätta upp egna krokar för sitt skit i trappuppgången?
Är jag bara en sur grannejävel eller inkräktat han på mitt område?
Citera
2013-02-15, 14:06
Medlem
FDYs avatar
Har du snackat om detta med grannen(om du har det, vad sa han?) eller vänder du dig till flashback först?
Citera
2013-02-15, 14:06
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har du provat att prata med människan i fråga..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in