Oroande situation - det svåra kanske är hur du skall närma dig grannen. Som jag förstod det hade han eller de hund? Eller vad det någon annan granne? Katten din kanske har rykt ihop med hunden? Tänkte också först att det kunde ha varit katt-fight då flera katter var inblandade vid ett tillfälle men eftersom du beskrev lätena du hörde som ovanlig ovanliga så kanske det inte var så i alla fall, det brukar ju också synas på katterna och märkas på deras beteende.
Där jag bodde innan kunde min katt freeroama trots att hon är innekatt men då hade vi problem med grannen på våningen ovanför som tömde olivkärnor ner på gräsmattan. Det var ju en ganska så solklar situation då det bara fanns en balkong över altanen och efter en tillsägning så upphörde det. Hur du bör inleda med din granne är svårt att säga, du skulle kanske kunna höra efter lite undrande angående händelsen där flera katter och din granne var inblandade.
Det löser sig säkert!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pyramida
Din granne är inte obehaglig.
Innan man låter sin katt bli utekatt måste man ha tränat katten så att den inte går in i folks trädgårdar. Du är oansvarig och det får din katt lida för.
Håll katten inomhus tills du har dresserat den.
Har du några professionella tips på hur man kan träna sin katt till att respektera andras egendom?
Citat:
Ursprungligen postat av
ArturoBandini
Varför är det OK att skada människor men inte djur?
Det är inte OK. Eller vände du den frågan till
bergochdal? Han visade ju precis som du på ett alternativt tillvägagångssätt. Det behöver ju inte betyda att han skulle skada en annan människa för det, eftersom han inte talar för alla, precis som att du inte skulle skada ett djur även om du tyckte att det var bra som sista utväg.
Citat:
Ursprungligen postat av
ArturoBandini
Självklart ska man säga till kräket först, men hjälper inte det kan det vara värt att ge aset en ordentlig spark så att det skräms bort.