Citat:
Ursprungligen postat av Svennisen
TS är ju något blåst, men hans poäng är bra. Att det är tillåtet att röka på balkongen är ganska sjukt.
Har 2 grannars som gärna blossar på. En av dem är en riktig entusiast och är när det är fint väder (när jag vill njuta av min balkong) ute och röker ca var 20 minut...
Detta är väldigt drygt och funderar nu att gå ner och snacka med henne
Hon är nyinflyttad och bor på bottenplan, dvs hon har en liten altan istället för balkong vilket gör så att hon lika gärna skulle kunna gå 5 meter ut på gräset och röka.
Bryr hon sig inte snackar jag med hyresvärden, för som någon annan skrev i denna tråden: Det är tillåtet att röka på sin balkong/altan så länge detta inte påverkar andra grannar så att de inte kan vistas på sina.
Sen är det helt sjukt i min lägenhet. Trots alla fönster stängda, så luktar det som fan när hon röker ändå. Kan knappt vara i min tvsoffa när hon röker, lukten letar sig in i hela lägenheten!
Har 2 grannars som gärna blossar på. En av dem är en riktig entusiast och är när det är fint väder (när jag vill njuta av min balkong) ute och röker ca var 20 minut...
Detta är väldigt drygt och funderar nu att gå ner och snacka med henne
Hon är nyinflyttad och bor på bottenplan, dvs hon har en liten altan istället för balkong vilket gör så att hon lika gärna skulle kunna gå 5 meter ut på gräset och röka.Bryr hon sig inte snackar jag med hyresvärden, för som någon annan skrev i denna tråden: Det är tillåtet att röka på sin balkong/altan så länge detta inte påverkar andra grannar så att de inte kan vistas på sina.
Sen är det helt sjukt i min lägenhet. Trots alla fönster stängda, så luktar det som fan när hon röker ändå. Kan knappt vara i min tvsoffa när hon röker, lukten letar sig in i hela lägenheten!
Att prata med grannen/grannarna som röker innan du går vidare till hyresvärden är alltid bra då har de en möjlighet att skärpa sig fast att få folk att sluta röka är inte det enklaste alla gånger.
Om det inte står i hyresvärdens/bostadsrättsföreningens stadgar att man inte får röka på balkongen lär man inte kunna göra något för att få de som röker där att sluta med det. Dock borde det vara möjligt att skriva in någon sådan regel, numera får man på vissa ställen ej röka utanför olika sjukhus förutom på särskilt anvisad plats med hänvisning till att det kan förorsaka problem för dem med t.ex. astma och allergi m.m.
Att det kan lukta rök inne i din lägenhet när din granne röker trots att fönstret är stängt kan bero på att du har någon vädringslucka eller spaltventil öppen som du inte reflekterat över alternativt någon luftventil som för in luft i din bostad.