2013-05-09, 04:45
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennisen
TS är ju något blåst, men hans poäng är bra. Att det är tillåtet att röka på balkongen är ganska sjukt.

Har 2 grannars som gärna blossar på. En av dem är en riktig entusiast och är när det är fint väder (när jag vill njuta av min balkong) ute och röker ca var 20 minut...

Detta är väldigt drygt och funderar nu att gå ner och snacka med henne Hon är nyinflyttad och bor på bottenplan, dvs hon har en liten altan istället för balkong vilket gör så att hon lika gärna skulle kunna gå 5 meter ut på gräset och röka.

Bryr hon sig inte snackar jag med hyresvärden, för som någon annan skrev i denna tråden: Det är tillåtet att röka på sin balkong/altan så länge detta inte påverkar andra grannar så att de inte kan vistas på sina.

Sen är det helt sjukt i min lägenhet. Trots alla fönster stängda, så luktar det som fan när hon röker ändå. Kan knappt vara i min tvsoffa när hon röker, lukten letar sig in i hela lägenheten!

Att prata med grannen/grannarna som röker innan du går vidare till hyresvärden är alltid bra då har de en möjlighet att skärpa sig fast att få folk att sluta röka är inte det enklaste alla gånger.

Om det inte står i hyresvärdens/bostadsrättsföreningens stadgar att man inte får röka på balkongen lär man inte kunna göra något för att få de som röker där att sluta med det. Dock borde det vara möjligt att skriva in någon sådan regel, numera får man på vissa ställen ej röka utanför olika sjukhus förutom på särskilt anvisad plats med hänvisning till att det kan förorsaka problem för dem med t.ex. astma och allergi m.m.

Att det kan lukta rök inne i din lägenhet när din granne röker trots att fönstret är stängt kan bero på att du har någon vädringslucka eller spaltventil öppen som du inte reflekterat över alternativt någon luftventil som för in luft i din bostad.
Citera
2013-05-09, 04:48
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanlosaVandraren
Vad ska jag göra?

Ta ett djupt andetag, sätta dig ned, tända en cigg och tagga ned?
Citera
2013-05-09, 04:50
Medlem
losfers avatar
Gör nåt äckligt själv när hon röker. Tex pissa i en hink, ljudligt. Lite vällustiga småstön kanske. Om hon undrar så säg att toaletten är trasig så över sommaren så kommer du att gå på toa på balkongen. Hon bör bli äcklad o kanske lite rädd (skulle jag bli om jag hade en dåre till granne som pissade på balkongen). Det kan nog störa henne såpass att hon börjar fundera på om hon vill spendera så mycket tid ute på sin balkong.
Citera
2013-05-09, 04:56
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Misshandel?
Då kan ju TS anmäla henne för psykisk misshandel?

Nej, det är ännu inte olagligt att röka på sin balkong, det får man leva med.
Citera
2013-05-09, 05:03
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins
Som jag ser det så finns det två problem;

1) En liten kuvad skitunge med både attityd- och relationsproblem.
2) En balkongrökande granne.

Återkom nu du löst problem nr 1. Först då blir det fruktbart att ge dig tips om hur du kan lösa problem nr 2.

Underbart inlägg!!!
För övrigt har jag märkt att de som inte stör sig på rökare överlag är nöjdare med livet än de som likt TS, tar ut allt sitt missnöje med sitt misslyckade liv på rökare.
Citera
2013-05-09, 05:57
Medlem
När man var liten och turade Helsingborg - Helsingör satt det alltid fult med gamla feta danska damer och rökte cigarr. Kommer inte ihåg att någon klagade. :-)
Citera
2013-05-09, 06:29
Medlem
larimars avatar
Gud så många idiotsvar..det är bara de äckliga stinkande rökarna själva som tycker det är ok att röka på balkongen! Det stinker skit och är jävligt irriterande när man tvingas andas in den stinkande giftiga skiten bara för att rökarna är intelligensbefriade och har förstört sitt luktsinne.

Vår granne rökte också på balkongen ända tills nyligen..vi vaknade varenda jävla morgon kl. 4 av att hon rökte..så jag har ett tips till dig PlanlosaVandraren, gör som min kille gjorde:

Gå ut på balkongen och skrik: Sluta röka hela jävla tiden din jävla white trash fitta, annars kommer jag och kör jag upp cigaretterna i röven på dig! Gå sedan ner och banka hårt på hennes dörr.

Det funkade väldigt bra för oss i.a.f.!
Citera
2013-05-09, 06:38
Medlem
Drgrinds avatar
Jag känner igen skiten men tyvärr har du lyxproblem i jämförelse med mig, jag har två pensionerade tjackpundare som bor under mig och dom röker inomhus det gör att det luktar i hela trappen samt att det letar sig igenom ventilerna in i min lägenhet! Sovrummsventilen har jag proppat igen med en gammal t-shirt vilket verkligen har hjälpt då jag brukar ha fönstret öppet i sovrummet men till saken hör att det inte är en liten lukt dessa parasiter släpper ifrån sig det är lukten av rena "askoppsbränder" ni som vet hur det luktar vet vad jag menar.

Slå ihjäl henne med fälgkorset enda sättet du kan få slut på eländet.
Senast redigerad av Drgrind 2013-05-09 kl. 06:41.
Citera
2013-05-09, 07:34
Bannlyst
Jag tycker att du ska prata med horan.

Horan kanske slutar röka om du gör det.

Om inte horan lyssnar så kontakta hyresvärden.
Senast redigerad av Farbror Adolf 2013-05-09 kl. 08:24.
Citera
2013-05-09, 07:38
Medlem
pajasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larimar
Gud så många idiotsvar..det är bara de äckliga stinkande rökarna själva som tycker det är ok att röka på balkongen! Det stinker skit och är jävligt irriterande när man tvingas andas in den stinkande giftiga skiten bara för att rökarna är intelligensbefriade och har förstört sitt luktsinne.

Vår granne rökte också på balkongen ända tills nyligen..vi vaknade varenda jävla morgon kl. 4 av att hon rökte..så jag har ett tips till dig PlanlosaVandraren, gör som min kille gjorde:

Gå ut på balkongen och skrik: Sluta röka hela jävla tiden din jävla white trash fitta, annars kommer jag och kör jag upp cigaretterna i röven på dig! Gå sedan ner och banka hårt på hennes dörr.

Det funkade väldigt bra för oss i.a.f.!

Många idiotsvar säger du för att sen komma med det största idiotsvaret själv!
Citera
2013-05-09, 07:38
Medlem
Nazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larimar
Gud så många idiotsvar..det är bara de äckliga stinkande rökarna själva som tycker det är ok att röka på balkongen!

Nej, i princip hela svenska samhället anser att det är okej, och det är det också, annars hade det varit olagligt. Tänk efter lite.

TS: Du är en idiot, tyvärr. Jag kan förstå att man stör sig på det, men det har ingen betydelse. Din hälsa (bortsett från din mentala) kan omöjligt påverkas av detta, så därför har du inga skäl att bry dig. Du kan lika bra anmäla regnet som smattrar mot din fönsterruta.
Citera
2013-05-09, 08:15
Medlem
Enkelt, sluta bry dig... Det är absolut enklast att du ändrar på din inställning, än att försöka ändra på resten utav världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in