2014-11-30, 10:43
Medlem
Poke53281s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=KnHYKVIbDcs

Grannen spelar för hög musik? No problemo - så fixar man problemet, nerd style!
Citera
2014-11-30, 11:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281

Tyvärr verkade det ju inte funka. Grannen fortsatte att spela. Jag tror generellt man kan säga att folk som stör sina grannar har en personlighetsstörning som gör att om någon "ger igen" så ska de ge igen ännu mer. Det var som igår när ungar sprungit och hoppat fram och tillbaka i lägenheten ovanför från 9-20. Jag ställde mig då på en stol och dunkade två skor i taket för att illustrera hur lyhört det är, och göra dem uppmärksamma på att deras golv är mitt tak. Detta funkade givetvis inte. Istället eskalerade det. De började släpa runt möbler och springa ännu mer istället. Höll på fram till ca 23.
Citera
2014-12-06, 03:21
Medlem
Om man har en granne som bor under sig som:

1. Klagat på mig och grannen som bor bredvid att vi för oljud fast vi inte gör det (dom mesta av oljuden är t.ex. när jag jobbar).

2. Bankar i taket när dessa "oljud" görs enligt henne, ibland kan hon banka när jag ligger i sängen och halvsover samtidigt som jag inte hör någont speciellt oljud från grannarna runtom. Hon verkar alltså inbilla sig.

3. Tydligen ha stått och lyssnat in genom brevinkast bode hos mig och grannen bredvid för att ta reda på vem som för dessa oljud som hon stör sig på.

4. Troligtvis plingat på mig nattetid två gånger denna vecka. Det har plingat på hos mig 23.00 i onsdags och vid 02-tiden nu nyss men inte varit någon där utanför när jag väl kommit till dörren. Tror att det är samma människa men kan ju inte vara säker.

Är det då realistiskt att kunna kräva av hyresvärden att dom ska sätta upp en kamera? I rent skyddande syfte då. Grannen bredvid mig har snackat med någon slags jurist om att få sätta upp kamera och det var innan påplingningen inatt. Dom tog det som en allvarlig sak att grannen under lyssnat in genom våra brevinkast. Dock plingar ingen på hos honom men det är ju en nästan ännu värre sak tycker jag eftersom det sker nattetid. Och nej jag för inga speciella oljud, har aldrig fest osv.

EDIT: Har givetvis kontaktat min hyresvärd men kanske finns något vettigare ställe att vända sig? Ska jag och grannen bredvid göra gemensam ansökan osv. Att hon bankat och varit störig bryr jag mig inte i. Jag tänker inte stampa tillbaka för det. Att hon dock lyssnat in genom brevinkastet och plingar på under natten är riktigt obehagligt.
Senast redigerad av Fido Kastrull 2014-12-06 kl. 03:23.
Citera
2014-12-06, 06:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fido Kastrull
Är det då realistiskt att kunna kräva av hyresvärden att dom ska sätta upp en kamera? I rent skyddande syfte då.
Nej, generellt ska det mycket till innan en hyresvärd får montera upp en kamera i allmäna utrymmen dock enklare om det är ett låst utrymme som kräver nyckel eller bricka för att komma in.

Citat:
Grannen bredvid mig har snackat med någon slags jurist om att få sätta upp kamera och det var innan påplingningen inatt. Dom tog det som en allvarlig sak att grannen under lyssnat in genom våra brevinkast.
Att stå och lyssna genom brevinkastet torde gå som ofredande, hör med juridikforumet.

Citat:
Att hon dock lyssnat in genom brevinkastet och plingar på under natten är riktigt obehagligt.
Om du har stålarna och tittöga kan du köpa en kamera som monteras i tittögat och spela in rörelser i trapphuset, ihop med en mikrofon kan du fånga plinget också, inte juridiskt ok med fast monterad kamera så om någon frågar har du haft en handhållen kamera.
Citera
2014-12-06, 15:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281

Stackars dom andra grannarna.

Bodde en period i andrahand i en lägenhet där grannarna störde sig på varandra och verkade glömma att det faktiskt bodde fler i huset. När jag ringde på dörren och frågade om inte deras son skulle kunna ha på sig hörlurar om han ska spela bas inomhus hela dagarna (är ju liksom en lägenhet han bor i, inte en replokal) så sa han att dom har slutat med det eftersom grannen ovanför också stör. Dom störde varandra lika mycket så det var tydligen okej. Men alla vi andra i huset då?

Nä, dåligt sätt att ge tillbaks.
Citera
2014-12-06, 17:41
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du har stålarna och tittöga kan du köpa en kamera som monteras i tittögat och spela in rörelser i trapphuset, ihop med en mikrofon kan du fånga plinget också, inte juridiskt ok med fast monterad kamera så om någon frågar har du haft en handhållen kamera.

Kan jag rekommendera. Den jag har är utrustad med IR-dioder så man ser i trapphuset vid mörker också. Man kan ställa in den så att den endast spelar in (på minneskort) när rörelsesensorn känner att det är någon i närheten, det är rätt bra så man slipper spela in en massa händelselöst skräp. Den är utrustad med en pytteliten mikrofon så den fångar upp ljud också, dock är ljudupptagningen "sådär" - man hör vad folk säger om de står utanför men viskar de eller står en bit ifrån så är det lite knepigare.

Det var en god vän som byggde ihop den kameramanicken åt mig, är väldigt nöjd med den. Har dock sett att det börjat säljas färdiga såna lösningar numera.
Citera
2014-12-06, 22:51
Medlem
jag förstår mig
fortfarande inte
på varför man
måste smälla
igen dörren..

detta sker mellan
kl.05.00-02.00..
med jämna mellan-
rum..

och frågan om
att gå med skor
på inomhus är
nog inget han
bryr sig om..

det verkar vara
kängor som gäller..

/HA
Senast redigerad av tha-a.prod. 2014-12-06 kl. 22:53.
Citera
2014-12-23, 14:57
Medlem
Sent inatt vaknade min son som är under året gammal. Han skrek högt och hysteriskt. Försökte givetvis trösta.

Då börjar grannen över med okontrollerad vrede stampa i sitt golv, dvs mitt tak. Som om pojken är en stereo jag kan stänga av. Vilken jävla idiot. Han är snut och har själv barn. Barn som lever om från 08 till 22 varje dag.

Idag verkar de vilja hämnas, det har varit ovanligt hög ljudnivå så mitt porslin har skakat i skåpen. Sedan kastade de ut pulkor till barnen från balkongen rätt ner på min uteplats.
Citera
2014-12-23, 16:45
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Sent inatt vaknade min son som är under året gammal. Han skrek högt och hysteriskt. Försökte givetvis trösta.

Då börjar grannen över med okontrollerad vrede stampa i sitt golv, dvs mitt tak. Som om pojken är en stereo jag kan stänga av. Vilken jävla idiot. Han är snut och har själv barn. Barn som lever om från 08 till 22 varje dag.

Idag verkar de vilja hämnas, det har varit ovanligt hög ljudnivå så mitt porslin har skakat i skåpen. Sedan kastade de ut pulkor till barnen från balkongen rätt ner på min uteplats.

Vilket omoget beteende jag föreslår att du kontaktar grannen ifråga och konfronterar denne.
Citera
2014-12-25, 14:36
Medlem
Sweeper80s avatar
Ingenting är heligt längre, i det här jävla landet! Jag bor i en bostadsrättsförening - i ett betonghus, byggt i slutet utav 30-talet - och vi har idag, på Juldagen, en granne som borrar i betongen. Det är inte för ett hål utan för en totalrenovering! På eftermiddagen, på juldagen!
Citera
2014-12-26, 03:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ingenting är heligt längre, i det här jävla landet! Jag bor i en bostadsrättsförening - i ett betonghus, byggt i slutet utav 30-talet - och vi har idag, på Juldagen, en granne som borrar i betongen. Det är inte för ett hål utan för en totalrenovering! På eftermiddagen, på juldagen!

Föreslå för styrelsen att de sätter upp regler för detta. I min förening renoveras det endast vardagar 8-17. Allt annat är verboten. Med den renoveringsiver som råder idag får man ju aldrig en lugn stund annars. Medellivslängden för ett kök i Stockholms innerstad är tydligen nere på 3 år nu. Galet...
Citera
2014-12-26, 10:22
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Föreslå för styrelsen att de sätter upp regler för detta. I min förening renoveras det endast vardagar 8-17. Allt annat är verboten. Med den renoveringsiver som råder idag får man ju aldrig en lugn stund annars. Medellivslängden för ett kök i Stockholms innerstad är tydligen nere på 3 år nu. Galet...

Vi har det. Tyvärr är det 9-18 på helger och de gick efter det, tydligen. Det visar sig att de gör samma sak idag - lite taktkänsla får man ändå ha, kan tyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in