2013-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Det håller jag inte med om.

Många av våra husdjur är för tama och humaniserade för att klara sig på egen hand. Många har avlats fram för våra intressen och trivs och frodas även i det tillståndet.

En katt som man håller inomhus i hela sitt liv för att man exempelvis bor i lägenhet och sådant har jag inga problem med, dock här ute på landet (som jag återigen redan har beskrivit) tycker jag personligen att jag inte vill göra det.

Gör dig inte dummare än vad du är nu.
Bullshit. Varenda kanariefågel, råtta eller hund för den delen, skulle vara lyckligare av att flyga/springa/krypa fritt.

Har det inte slagit dig att enda anleningen till att kattägare av alla husdjurhållare vill låta katten springa lös, är för att DE KAN. En huskatt har ett väldigt litet områden den rör sig över, kanske 200x200 m, inte som ett hunddjur som behöver flera kvadratkilometer. Eller en fågel som flyger sin kos.

Ni är lata, fräcka, och spelar förmodligen inte dumma utan ÄR det faktiskt.
Citera
2013-10-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Med tanke på att TS hela tiden skriver att hon bor på landet så kan man undra hur tätbefolkat område det är.

Jaa men hon skriver också om sina 30 andra grannar.
Citera
2013-10-09, 17:10
Medlem
Oroande situation - det svåra kanske är hur du skall närma dig grannen. Som jag förstod det hade han eller de hund? Eller vad det någon annan granne? Katten din kanske har rykt ihop med hunden? Tänkte också först att det kunde ha varit katt-fight då flera katter var inblandade vid ett tillfälle men eftersom du beskrev lätena du hörde som ovanlig ovanliga så kanske det inte var så i alla fall, det brukar ju också synas på katterna och märkas på deras beteende.

Där jag bodde innan kunde min katt freeroama trots att hon är innekatt men då hade vi problem med grannen på våningen ovanför som tömde olivkärnor ner på gräsmattan. Det var ju en ganska så solklar situation då det bara fanns en balkong över altanen och efter en tillsägning så upphörde det. Hur du bör inleda med din granne är svårt att säga, du skulle kanske kunna höra efter lite undrande angående händelsen där flera katter och din granne var inblandade.

Det löser sig säkert!

Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Din granne är inte obehaglig.
Innan man låter sin katt bli utekatt måste man ha tränat katten så att den inte går in i folks trädgårdar. Du är oansvarig och det får din katt lida för.
Håll katten inomhus tills du har dresserat den.
Har du några professionella tips på hur man kan träna sin katt till att respektera andras egendom?

Citat:
Varför är det OK att skada människor men inte djur?
Det är inte OK. Eller vände du den frågan till bergochdal? Han visade ju precis som du på ett alternativt tillvägagångssätt. Det behöver ju inte betyda att han skulle skada en annan människa för det, eftersom han inte talar för alla, precis som att du inte skulle skada ett djur även om du tyckte att det var bra som sista utväg.
Citat:
Självklart ska man säga till kräket först, men hjälper inte det kan det vara värt att ge aset en ordentlig spark så att det skräms bort.
Citera
2013-10-09, 17:19
Medlem
En sak till;
Du verkar typisk för en mänska som flyttat ut i villaförorten och kallar det att bo "på landet". På landet är man inte omgärdad av andra villaträdgårdar se. Där har man sina uthus, skogen, en måhända farlig väg, och typ nån kilometer till närmsta granne.

Bara för att man köpt hus med en gräsplätt runtikring hamnar man inte "på landet".
Citera
2013-10-09, 18:04
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
En sak till;
Du verkar typisk för en mänska som flyttat ut i villaförorten och kallar det att bo "på landet". På landet är man inte omgärdad av andra villaträdgårdar se. Där har man sina uthus, skogen, en måhända farlig väg, och typ nån kilometer till närmsta granne.

Bara för att man köpt hus med en gräsplätt runtikring hamnar man inte "på landet".

Jag bor i den mest hästbefolkade delen av sverige åtminstone, passar det in "på landet?"

30 st grannar är inte ett stort villaområde särskilt inte då jag syftar på 30 st i alla individer i hela familjerna. Bara jag + min rumskamrat + grannarna på båda sidor och mittemot = 14 st faktiskt.

Googlar jag så skriver varenda mäklare att mitt område är ett lantligt område, sedan är det personligt vad som är på landet eller inte. Men om man har flera stall och ladugårdar i en by som vi har och att den karaktärmässigt ser ut som den gör så klassar iallafall jag och mäklarna det som lantligt.

Verkligen inte relevant.
Senast redigerad av Marimu 2013-10-09 kl. 18:11.
Citera
2013-10-09, 18:36
Medlem
Pajastous avatar
Jag har inte läst hela tråden, men:

Varför kan du inte bara gå några steg till grannen & fråga om de vet varför din katt blivit så rädd när den kommit till dem? Fråga om det kanske beror på deras hund? Istället för att skriva här så tycker jag du ska ringa på hos grannen, en oskyldig fråga vågar man väl ställa? Eller är du den där stereotypa, rädda svensken? Ring de då istället om det ska vara så svårt att ställa en fråga genom ett personligt möte.

Alla älskar inte katter, kanske är dina grannar irriterade över att din och andra katter springer hos dem när de är mitt uppe i ett renoveringsarbete?

Nästa morgon kanske grannen använder en hårdare metod för att straffa din katt, vem vet? Så logga ut härifrån och snacka med grannen!
Citera
2013-10-09, 18:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Ja du får väl hemskt gärna komma med ett förslag på hur jag ska göra det, så kan vi diskutera det vidare.

Ha inte en utekatt i tätbebyggt område, problem löst.
Citera
2013-10-09, 19:23
Bannlyst
Citat:
Var har jag påstått att det är OK, din imbecill? Och var skriver jag att jag misshandlar katter? Gör dig inte dummare än vad du är.

Jag har inte påstått vad du har gjort, säger bara att misshandla någons katt, kan ge obehagliga effekter.
Citera
2013-10-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay

Har du några professionella tips på hur man kan träna sin katt till att respektera andras egendom?

Mitt högst oprofessionella tips är att:
1. Skaffa inte utekatt om du har grannar.
2. Skaffa inte grannar om du har utekatt.
3. Håll katten i koppel om du ska gå ut, precis som du gjort om du hade skaffat hund.
4. Sköldpadda är ett mycket trevligt djur, kan promenera i timmar utan att hinna gå in på grannens tomt.
Citera
2013-10-10, 23:30
Medlem
Citat:
Håll katten inomhus tills du har dresserat den.
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Citat:
Mitt högst oprofessionella tips är att:
1. Skaffa inte utekatt om du har grannar.
2. Skaffa inte grannar om du har utekatt.
3. Håll katten i koppel om du ska gå ut, precis som du gjort om du hade skaffat hund.
4. Sköldpadda är ett mycket trevligt djur, kan promenera i timmar utan att hinna gå in på grannens tomt.
Min ursprungliga fråga var om du besatt någon kunskap om hur man dresserar en katt - hursomhelst fick jag svar på min ursprungliga fråga.
Senast redigerad av cay 2013-10-10 kl. 23:33.
Citera
2013-10-18, 14:12
Medlem
Situationen är som följer: jag flyttade för sju månader sedan in i en tvåa med låg månadshyra. Efter endast två månader märkte jag att grannarna pratade skit om mig i trappuppgången utan att jag ens hade hälsat på dem eller gjort dem något ont. Anledningen till att jag inte presenterade mig: jag har ett funktionshinder och föredrar att bara sköta mitt eget. Sedan hör jag ovanifrån att grannen ovanför anklagar mig för att ha vissa otillåtna politiska värderingar. Det visar sig att han är en f d idrottslärare till mig från tiden då jag bodde på en ort en bra bit härifrån. Dessutom visar det sig att en kvinnlig pundare med kompisar som tidigare lagt ned tid och energi på att förtala mig bor på våningen under. Dessa har märkligt nog bott på samma ort som mig tidigare och då jag inte ens har konverserat med någon av dem framstår det som ytterst märkligt att de baktalar mig och ljuger. I vilket fall fick jag nog av störningar från båda lägren efter fyra månader. Störningar som utgjordes av olika typer av musik (främst house), hoppande från våningen över hela dagarna långa. (Ja, white trash-personen som tidigare var lärare fick rättvist nog sparken) Dessutom går de boende på våningen över omkring med skor på i lyhörd lägenhetsmiljö, ställer sig utanför min dörr och ropar in hot och anklagelser samt förtalar och sprider lögner till andra grannar som jag inte har gjort någonting. Pundartjejen under mig häver dessutom obetänksamt ur sig att de har vapen i lägenheten. Sedan påstår båda lägren att jag blir skjuten om jag går ut. Och jag gör dem ingenting. Att ringa polisen hjälper inte, då bevisen är otillräckliga. Alltså har jag efter sju månader med bara problem börjat söka lägenheter på andra orter. Jag vet inte vad man mer kan göra. Fastighetsbolaget hyr tyvärr bara ut till pundare och annat patrask. Om ni har råd och synpunkter är dessa varmt välkomna.
Citera
2013-10-18, 15:07
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beermeup2012
Lång besvärlig text att läsa
styckeindelning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto