Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Hur vet du vad din katt gör, när den är utanför ditt synfält? Eller handlar ansvarsfrågan om utifall någon beskyller din katt för att ha vandaliserat?
Så om tio människor slår på en elfte, så är det okay om människa nummer tolv hoppar in i leken och sparkar med de andra? Alla andra sparkar ju. Men i fråga om din katt, har du grannar som får ofrivilliga besök från din katt, så är det faktiskt inte du som bestämmer om din katt ska få vistas i deras trädgård. Spelar ingen roll om det är landet eller storstan.
Jag hade gärna haft mina schäferhundar springande lösa på promenaderna, men både enligt lag, lokala ordningsföreskrifter och allmänt hyfs, så hade jag de kopplade på allmän plats. Samma lagstiftning gäller katter, men det verkar som de flesta kattägare tycker att de kan skita i det och bara släppa ut katten. Vad är det för skillnad på en hund som jagar/dödar/skadar vilt, eller en katt gör detsamma? Förutom storleken på bytena.
Du förstår nog inte riktigt vad jag försöker säga här.
Här går mina grannar med hundarna lösa, vi är på landet. I 4 år som jag har bott här så går jättemånga med hundarna lösa, det finns väldigt många katter här. Jag skaffade min först för ett år sedan.
De har precis flyttat in. Det har inte vart några problem innan om det här.
Om de har problem tycker jag att de ska ta upp det.
Jag har bara blivit misstänksam, de kanske inte har några problem och jag kanske misstar mig?
Men om de har det så skulle jag ta ansvar för att det löses på bästa sätt, skulle de skada katter skulle jag göra det yttersta för att skydda min. Men samtidigt så är det inte okej att göra det. (skada andras husdjur)
De får fortfarande fösa iväg dem, det har jag inget problem med.
Förstår du bättre nu? Jag kräver ju absolut ingenting, allt här är som det alltid har varit och vi har fått nya grannar som kanske ser det som ett problem och då är jag beredd att vara med och lösa det.
Capish?