Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck
men du får inte störa grannarna...
Man får inte utsätta grannarna för onödigt obehag eller onödiga störningar. Duscha räknas som normal levnadsföring och då får jag föra så mycket liv som krävs för att jag ska kunna duscha.
Det är det där med "onödigt" som folk missar. Rent lagmässigt så Kan inte en granne bli störd av att jag duschar när jag går upp 02:00 för att åka iväg till min tidningsrunda eller att min väckarklocka ringer då. Visst, rent tekniskt sett kan dom bli störda, men det räknas inte som en störning i sig då det ingår i dom ljud jag Måste få göra för att kunna leva ett "normalt" liv.
Att däremot stå och skriksjunga i duschen, att skrika rakt ut när jag har sex, skrika från balkongen till mina kolleger 03:30 på morgonen o.s.v. ingår Inte i vad som kan antas krävas för att jag ska föra ett "normalt" liv.
Man ska undvika att göra onödiga ljud, men ljud som krävs för att göra alldagliga saker är inte onödiga. Som sagt, att duscha i en timme eller så mitt i natten efter ett kvällspass är inte bra, att däremot ta en snabb dusch för att skölja av sig är under alla förutsättningar OK.
Jag har haft väldigt många diskussioner med hyresgästföreningen om just sådanna här saker, så jag känner att jag har en del på benen när jag postar det här inlägget.