2011-01-05, 23:11
Medlem
Fan i natt hade jag något jävla blockmongo som började borra klockan 23:40! Vafan är det för jävla idioter som börjar med sådant vid den tiden?? Man borde fan ta och våldta idiotens ungar till döds i hans åsyn.
Citera
2011-01-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
Trummatta är lagd under och tro mig det låter inte så högt som man tror. Min granne verkar vara en surgubbe. Visst fan måste man få kunna ha ett liv och syssla med något man gillar under dagen och jag respekterar att om det blir sent så spelar jag inte men klarar man inte av små ljud så borde man inte välja att bo i lägenhet öht.

Står väldigt klart och tydligt att det skall vara tyst efter 22 och det respekterar jag, men utöver det kan han inte göra något åt det. <-- Detta stämmer va?

Misstänker att gubbsaten sitter och lyssnar med stetoskop i taket. Mina övriga grannar verkar inte ha lagt märket till det öht.

Är på MooDHooDs linje, har läst ett Q&A på nån kommunal hyresvärds hemsida förut där det stod en fiktiv fråga i stil med Man har väl rätt att ha fest en gång i månaden i sin lägenhet? Svaret var att du får ha fest alla dagar i veckan så länge du inte stör dina grannar... Gissar att sånt där är reglerat i nåt lämpligt lagrum och gissar även att det kan finnas tämligen roliga ärenden och fall som valsats runt i tingsrätter och dylikt även en del prejudicerande domar om man googlar lite...

Kan själv tillägga att min granne under mig där jag bodde förut knackade då och då i elementet när jag spelade på min keyboard med hörlurar... Dunk/tryck/knack fortplantar sig vare sig man vill eller ej. För övrigt var hon en drucken kärring med knappt ledsyn och hade en vidrig liten hund som skällde timmar in och ut så fort hon var hemifrån. En tjej jag vet tröttnade på hunden och peta in massa lugnande tabletter i en korv och slängde åt den en kväll men den överlevde...
Citera
2011-01-06, 02:29
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Fan i natt hade jag något jävla blockmongo som började borra klockan 23:40! Vafan är det för jävla idioter som börjar med sådant vid den tiden?? Man borde fan ta och våldta idiotens ungar till döds i hans åsyn.

Min granne drog igång vinkelslipen i hans kök som han renoverade klockan 3 på natten, 5 minuter efter förstår han att det inte var dagtid utan 3 på natten.

Han drack rätt mycket hemma så han var väl full, men det var ingen rolig upplevelse vakna av.
Citera
2011-01-06, 05:04
Medlem
DarkwingdDucks avatar
Citat:
Trummatta är lagd under och tro mig det låter inte så högt som man tror. Min granne verkar vara en surgubbe. Visst fan måste man få kunna ha ett liv och syssla med något man gillar under dagen och jag respekterar att om det blir sent så spelar jag inte men klarar man inte av små ljud så borde man inte välja att bo i lägenhet öht.
prata med hyresvärden då och ta upp problemet, vad du gör för att minimera det och fråga vad de anser, de kommer antagligen anse att det är ljud man måste acceptera i ett flerbostadshus och då har du ryggen fri om grannen börjar strula
Citera
2011-01-06, 11:24
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck
prata med hyresvärden då och ta upp problemet, vad du gör för att minimera det och fråga vad de anser, de kommer antagligen anse att det är ljud man måste acceptera i ett flerbostadshus och då har du ryggen fri om grannen börjar strula
Ja jag har tänkt göra det om gubbjäveln kommer upp igen.

Tack för tipsen i varje fall
Citera
2011-01-06, 11:33
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ja jag har tänkt göra det om gubbjäveln kommer upp igen.

Tack för tipsen i varje fall
Om det fortsätter kan du väl fråga nån annan granne om dom hör det också? Gubben kanske sitter och lyssnar och väntar på att du ska spela..
Citera
2011-01-06, 13:22
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Om det fortsätter kan du väl fråga nån annan granne om dom hör det också? Gubben kanske sitter och lyssnar och väntar på att du ska spela..
Ja det ska jag göra vid tillfälle om jag träffar dom.
Citera
2011-01-06, 22:23
Bannlyst
Ibland kan det vara svårt att avgöra om störningen kommer ovanför eller om det är i väggen bredvid.
Citera
2011-01-07, 01:33
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Ibland kan det vara svårt att avgöra om störningen kommer ovanför eller om det är i väggen bredvid.

Därför kan man ju klaga till alla grannar i sin närhet så man håller dom i skick, om man skrämmer grannen lite grann så vågar dom inte störa igen.
Citera
2011-01-07, 08:58
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Det är nog ljudet när du stampar ned mot marken ska du se. Du har ingen rätt att störa dina grannar vilken tid det än är på dygnet

Nja, man får "störa" dom om det man gör ingår i en normal levnadsföring. Det är "onödigt" störande som inte är tillåtet någon tid på dygnet.
D.v.s. stör dom sig på att man duschar 19:10 på kvällen efter jobbet så har dom inte mycket att säga till om.

Det man inte får göra är att föra onödigt oväsen som stör någon tid på dygnet. Men ljud som uppstår p.g.a. ett normalt liv kan man inte gnälla på, vare sig man blir störd eller inte, så länge det är utfört utan onödigt mycket ljud.

Så om jag slutar jobbet t.ex. 02:00 och kommer hem 02:30 så får jag duscha då om jag vill, men jag ska göra det utan att störa Onödigt mycket. D.v.s. kanske inte stå och sjunga i duschen, slänga den tomma schampoflaskan i väggen för att man blir sur eller duscha i 28 minuter. Utan snabbt, effektivt och utan onödigt störande. Men duscha får man...
Senast redigerad av 8bitrage 2011-01-07 kl. 09:01.
Citera
2011-01-07, 15:52
Medlem
DarkwingdDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Men duscha får man...
men du får inte störa grannarna...
Citera
2011-01-07, 16:23
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck
men du får inte störa grannarna...

Man får inte utsätta grannarna för onödigt obehag eller onödiga störningar. Duscha räknas som normal levnadsföring och då får jag föra så mycket liv som krävs för att jag ska kunna duscha.

Det är det där med "onödigt" som folk missar. Rent lagmässigt så Kan inte en granne bli störd av att jag duschar när jag går upp 02:00 för att åka iväg till min tidningsrunda eller att min väckarklocka ringer då. Visst, rent tekniskt sett kan dom bli störda, men det räknas inte som en störning i sig då det ingår i dom ljud jag Måste få göra för att kunna leva ett "normalt" liv.
Att däremot stå och skriksjunga i duschen, att skrika rakt ut när jag har sex, skrika från balkongen till mina kolleger 03:30 på morgonen o.s.v. ingår Inte i vad som kan antas krävas för att jag ska föra ett "normalt" liv.
Man ska undvika att göra onödiga ljud, men ljud som krävs för att göra alldagliga saker är inte onödiga. Som sagt, att duscha i en timme eller så mitt i natten efter ett kvällspass är inte bra, att däremot ta en snabb dusch för att skölja av sig är under alla förutsättningar OK.

Jag har haft väldigt många diskussioner med hyresgästföreningen om just sådanna här saker, så jag känner att jag har en del på benen när jag postar det här inlägget.
Senast redigerad av 8bitrage 2011-01-07 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in