2012-06-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om styrelsen inte tar upp problemet är det Hyresnämnden du ska vända dig till:

http://www.stockholm.se/ByggBo/dinbostad/Inomhusmiljo/Buller/

Ett förslag är att du pratar med Miljöförvaltningen i din kommun om vad du ska göra

Tack för ett vettigt svar!
Citera
2012-06-20, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darktitan
Han tog studenten föra veckan. Så jag tror inte det.

Så vem betalar hyran då?
Citera
2012-06-20, 19:35
Medlem
jonte-malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chad1
Så vem betalar hyran då?

mamma och pappa.
Citera
2012-06-20, 19:56
Medlem
Jag gissar på pappan eftersom lägenheten står på honom.
Citera
2012-06-20, 20:00
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:

Ring Pappan då kanske, det kanske skulle kunna få
en effekt.
Citera
2012-06-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendroppe
Ring Pappan då kanske, det kanske skulle kunna få
en effekt.

Under hans inflyttnings fest så var det många granner som ringde o klagade då ringde styrelsen up honom och då försäkrade han dom om att han son skötersig och det bara var en engångsförettelse.
Citera
2012-06-20, 20:03
Moderator
v50s avatar
Citat:

Ta och prata med farsan direkt om inte hans son är möjlig att diskutera med, (har du förresten pratat med killen som lever om och förklarat att han stör på ett sätt som ej är acceptabelt enligt det regelverk som finns?). Förhoppningsvis tar farsan tag i detta om inte så är det i första hand styrelsen du ska prata med men är de flata så får du gå vidare till hyresnämnden. Det är en god ide att ringa polisen regelbundet så de kan dokumentera störningarna när de anländer, detta kan sedan användas som bevis om att grabben lever om.

Ett annat tips är att du pratar med de andra grannarna och se om de störs om så är fallet så är det bra om även de ringer styrelsen så de känner en press på sig att agera, det tas i regel på större allvar om flera klagar och då speciellt barnfamiljer.
Citera
2012-06-20, 21:05
Medlem
eftersom flera i huset har känt sig störda så borde det gå att prata ihop sig lite. det är förstås stor skillnad på att komma knatandes ensam till ordföranden och att vara flera. redan att vara två höjer ju trovärdigheten och allvaret markant.
det borde också vara lätt att få med sig andra eftersom killen är ny, ung och inte står själv på lägenheten. sådant brukar ju vara tillräckligt för att äldre medlemmar ska försöka mota olle i grind och stävja alla försök till att leva fan.
Citera
2012-06-21, 11:28
Medlem
Tomillidoms avatar
Jag kom hem igår efter en lång dag på jobbet och satte mig i solen med bira.
(Bor i villa)
Grannarna mitt emot har två barn (runt 10-11år?) som är ute och leker ganska ofta, då kan de skrika och ha kul. Vilket jag inte har så mycket emot, visst, dem är väldigt högljudda men det vet jag också att jag själv va som unge...
Men här är problemet... Deras dotter är Enormt bortskämd/Dåligt respekt mot sina föräldrar.
Jag hör hur de börjar argumentera om hur dottern då vill ha en bättre mobiltelefon.
Hon bara Måste ha en Iphone för att kunna spela spel på fritids...
Det går så pass långt att dottern Vrålar på föräldrarna om hur hon kommer att använda sitt nuvarande abonnemang och köpa smsbiljetter och spel så att de ska förlora pengar.
Det här pågår i ungefär en timme innan de går in.

Jag känner att jag vill få käft på dem under den här sommaren, orkar inte me skiten.
Bet ihop förra sommaren och hoppades på att ungen skulle lära sig lite hyfs.
Ska jag gå över dit och be dem lugna sig lite?, kan bli dålig stämning etc
Lapp i brevlådan?
Hur ska jag formulera mig om jag går över dit?
Någon annan som har varit i liknande situation?
Citera
2012-06-22, 12:22
Medlem
Hej allihopa. Detta kommer bli ett långt inlägg så varnar er redan nu. Allt började med att jag och min sambo flyttade från en etta till en tvåa i samma område. Vi utförde direktbyte med en lite äldre kvinna och förstod verkligen inte varför hon ville flytta bort från hennes lägenhet. Den har allt vi hade begärt oss och gick endast upp en tusen lapp i hyra. Det var guldvärt tänkte vi. Under flyttens gång träffade vi på en granne längst ner ( 9 vånings hus ) som började prata med oss och visade sig vara sjuk på något sätt. Han välkomnade oss som granne och efteråt började han rabbla upp ren goja som om att han var volvo chef och tjänade 100 000kr och sen avslutade vi samtalat med att hans kompis dödade olof palme och han skall få skadestånd på 50 miljoner kr.Vilken människa som helst skulle förstå att han led av någon sjukdom och var alkoholiserad.

När vi var klara med flytten och skulle äntligen sova första kvällen hörde vi att det trampades otroligt högt ovanför. Vi konstaterade att personen hade någon form utav träskor, vilket stämde. Tro det eller ej så var det den sjuke grannen som vi mötte tidigare under dagen. Han ringde på kl 23.00 den dagen och ville erbjuda mig jobb på volvo där jag kan tjäna upp till 26 000 kr sa han. Jag avböjde och lyckades få honom att gå hem efter en långvarig diskussion.

Dag 2
Nästa dag jobbade jag och min sambo var hemma sjuk. Hon sa att han ringde på igen kl 19.00 och var någorlunda berusad. Sambon tyckte han var lite läskig och svarade med att hon är sjuk och vill sova, sen att hon inte vet exakt när jag kommer hem, runt ett till två tiden sa hon då hon trodde aldrig att han skulle komma då. Jag var hemma runt 20.00 tiden och redan då hörde man hans höga steg runt hela lägenheten. Han verkade gå runt i cirklar och det lät som om han tappade saker hela tiden. Vi lyckades somna runt 23.00 och tro det eller ej så ringde han på kl 00.30 där han ville bjuda mig på öl. Nu tappade jag tålamodet och höjde rösten mot honom. Skrek aldrig ut han men den var bestämd där jag berättade att jag inte vill ha något jobb från honom och att om jag vill honom något så kommer jag till honom. Det avslutade med att han började skrika något om invandrare tar jobb från svenskar på volvo och han behöver gubbar som mig ( är rätt fysiskt byggd ) så tror han mena det.

Dag 3 Det är här allting trappades upp. Jobbade idag igen och han kom samma tid till sambon och ringde på dörren. Nu sa han att jag kan få jobb på volvo igen fast med en lön på 100 000 kr i månaden istället. Nu sade sambon till han med en höjd röst och blev arg på han. Denna kvällen spelade han hög musik hela natten fram till kl 13.00 nästa dag. JA, han började spela runt 21.00 till nästa dag 13,00.

Dag 4 Jag tog ledigt från jobbet då jag ville vara med sambon och se om det hände något här igen. Hela dagen var lugn, vi hörde inte ett smack från honom förutom tvn som var på till 13.00 som sagt. Vi pratade med en granne och frågade om vad hon vet om honom. Tydligen är det en manodepressiv person som lider utav mytomani. Han var tydligen inne på psyket i mars men blev utsläppt alldeles för tidigt. Så avslutade hon med att hon såg två civilpoliser ta honom för fylla på gården utanför. Hela dagen var lugn som sagt men sen kl 23.00 bröt helvetet lös. Han ringde på vår porttelefonen två gånger och höll in i knappen så att det lät som ett brandalarm i en minut ungefär. Vi förstod direkt att det är han då ingen vanlig människa beter sig så.
Man hörde att han kom hem då klackstegen var igång. Denna kvällen var värst. Han började stampa och banka på väggar, gick ut på balkongen och skrek ut i det öppna och slog på balkongen så att övriga grannar vaknade. Vi ringde störningsjouren för tredje gången och denna gången hörde de allting och sade att det inte går leva med en sådan person. De sa att minst 5 samtal från samma hus hade ringt dem så det var inte bara vi. Det slutade med att de ringde polisen och de svarade med att de inte kommer att komma då han inte anses som ett hot mot någon.

jahopp tänkte vi, trötta som bara den försökte vi somna om och lyckades runt kl 05.00. Sen vaknade vi runt 05.30 där han bankade och ringde på dörren och drog i handtaget och skrek bögjävlar och andra glåpord. Nu blev sambon väldigt rädd och ringde polisen som kom denna gången. De hörde allting och knackade på hans dörr. Självklart öppnade han inte och vi fick som svar att de inte kan göra något åt saken då de inte har rätt att öppna dörren. Fick som svar att vi skall ringa störningsjouren och dem varje gång detta händer.
Med andra ord, det händer inte ett skit och det är fritt fram för honom att göra som han vill på kvällarna.

Dag 5
Här är jag nu och skriver till er och vet inte vad jag skall göra just nu. Har pratat med hyresvärden och poseidon är medvetna om detta men samtidigt händer ingenting. Det kanske är dags att ta lagen i egna händer ? För detta fungerar inte längre. Vi har liksom sovit max 3-4 timmar om dagen och går runt som nervrak här hemma. Jag har sagt till sambon att nu räcker det, skall inte vara snäll längre utan nu jävlar skall han få se på ett bombnedslag om han kommer ner hit igen.

Innan jag avslutar vill jag med säga att vi har videobevis på hur han beter sig, hur aggressiv han verkligen är och grannars tjafs med honom. Nu till frågan, kan jag få han vräckt på något sätt? Vi skall iaf gå ner och polisanmäla detta nu för ofredande och trakasserier.Tacksam för svar
Citera
2012-06-22, 12:29
Medlem
shutthefuckups avatar
grannen mittemot grillar i princip minst en gång varenda jävla dag under sommaren, hoppas att cancern kommer tidigt....
Citera
2012-06-22, 16:08
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaZy
Hej allihopa.......

Om det är ett så pass stort hus med 9 våningar så borde det vara ett hyfsat stort bolag som äger det hela om inte hyresvärde tar det på allvar så ska ni prata med dennes chefer högre upp. Ta och prata med alla grannar i huset och se till att ni samtliga som störs tar kontakt med bostadsbolaget i fråga då lär de ta det på större allvar än om en enskild person klagar.

Har ni någon störningsjour som ni kan ringar till? I så fall får ni se till att ringa dem när han lever om så de kan dokumentera störningen alternativt till polisen som ni redan gjort så de kan dokumentera att grannen stör och när det sker, detta är viktigt inför en eventuell vräkning då bör det vara någon oberoende som kan styrka dessa störningar.

Kanske ett samtal till socialen där ni bor kan vara värt ett försök då personen i fråga verkar ha en del psykiska problem de kan i sin tur kontakta personen och kanske kan vara till någon hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in