2009-02-22, 18:18
Medlem
frankensteins avatar
Kom igen nu Lillen
Citera
2009-02-22, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillen.
Okey, läget är som sådant, jag bor i lägenhet med gemensam tvättstuga och jag har under en längre tid märkt att mitt tvättmedel går åt väldigt snabbt, får ständigt köpa nytt.

Jag förvarar det på vinden eftersom jag har förråd precis vid tvättrummet. Det är relativt enkelt att komma åt det ty det är hönsnät och min dörr är lite sned, så ja det går att ta det. Men jag har hela tiden tänkt, vem ska sno tvättmedel?

För 2 dagar sedan var jag och bokade en tvättid, kände på tvättmedlet och märkte att det var mycket kvar. Idag när jag skulle boka ännu en tvättid eftersom jag missade den förra märker jag att allt tvättmedel är slut.

Jag är ingen expert på tvättmedel, men kan det vara råttor eller möss som gillar att äta det? Det är inga märken på kartongen och hålet som tvättmedlet hälls ut ur är stängt och relativt litet. En vanlig Via kartong helt enkelt.

Det hela är helt sjukt om det nu är någon som under åtminstone det senaste halvåret snott tvättmedel av mig. Hoppas att jag har fel, tänkte först sätta upp en lapp, men dumt om det nu är skadedjur.

Så jag tänkte om... På vilket sätt kan jag få tjyven att ångra sig? Klorin i tvättmedlet? Finns det något kul att blanda i som inte luktar eller ser helt mysko ut , och ja, det ska synas på kläderna att de är tjyvar!

Är grannen Alban? Är han det, så blir det garanterat stulet.
Citera
2009-02-22, 20:07
Medlem
Cliclocks avatar
Vad ska jag göra med min klagande granne?

Jag bor i en etta, privat hyresvärd. Är student och betalar 3000 drygt för 40 m2 centralt. Med andra ord knappast världens fräshaste lägenheter.

Har bott här snart ett år och nyligen flyttade det in en tjej ovanför mig. Hon är i mitten av de 30 och student. Bor ensam i en etta och är uppenbarligen förbannat tråkig.

När jag såg att hon hade flyttat in gick jag upp till henne, presenterade mig och berättade att jag ibland har lite förfester torsdagar och helg. Torsdag mer sällan (och jag kan skita i att festa här på torsdagar framöver).
Oftast brukar det bara bli en gång i veckan, då på lördagen. Är inga röjarskivor utan som sagt bara förfest med kansek 5 personer. Vi spelar lite musik osv.

Vi brukar dessutom spela Rock Band vilket jag förklarade kan låta. Jag har dessutom dämpat RockBand-trummorna med sittunderlag för att inte låta för mycket.

Nåja, förra grannen var helgen helt lugn att låta på. Torsdagar kom vi överens om att det skulle vara tyst efter tio, vilket också följdes.

Nu till trasslet med den tjuriga jäkla paddan:
Förra lördagen var jag och EN vän här innan, vi såg en rulle och avslutade förfesten med allsång till "Gräver guld". Klockan var då 22:15 och hon knackade. Ok, det kan jag leva med i framtiden. Inte sjunga allsång: Check!

Igår lördag skulle jag iväg till en vän (eftersom jag tänkte vara snäll mot grannen i början och inte festa här hemma). Jag spelade RockBand-trummor i kanske en 40 minuter. Jag spelade på låg volym på TVn för att inte störa. 19:40 bankar hon i golvet.
Jaha tänkte jag, och gick och tog en dusch. Medans jag sedan torkade håret spelade jag Stairwell to heaven på helt modest volym (liksom jag var själv) och precis där Bonham kommer igång ordentligt bankar hon igen. Klockan var 20:00

Jag bestämmer mig för att inte gå upp på direkten (då jag var förbannad) utan ska göra det imorn.

Jag räknar kallt med att vi inte kommer komma överens utan hyresvärden kommer nog bli inkopplad. Vem kommer få rätt?
Citera
2009-02-22, 20:11
Medlem
Magnums avatar
Troligen hon i detta fall då man inte får störa sina grannar oavsett tidpunkt. Rockband räknas inte som normalt ljud man måste tolerera.
Citera
2009-02-22, 20:13
Medlem
Stupifys avatar
Well, Du hade väl bott där längre ?
Och inga konstigheter innan hon flyttade in? Så enligt mig är det du som har förtur?
Citera
2009-02-22, 20:15
Medlem
Cliclocks avatar
Enl. JB 12:25§ 1 st. - (störningar i boendet), "hyrestgästen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar......som inte skäligen bör tålas"

Seriöst, musik en lördagskväll klockan åtta kan knappast vara något man inte får räkna med när man bor i en hyresläganhet?
Citera
2009-02-22, 20:17
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
massa text...

Skulle du vilja ha dig själv som granne?
Citera
2009-02-22, 20:19
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Troligen hon i detta fall då man inte får störa sina grannar oavsett tidpunkt. Rockband räknas inte som normalt ljud man måste tolerera.

Det är sant. Det finns inget som helst lagstöd på att man får låta hur mycket som helst innan 22:00 som väldigt många verkar tro. Det håller jag med dig om.
Däremot är inte allt svart eller vitt. Man får ge och ta lite om man ska bo i en hyreslägenhet.
Citera
2009-02-22, 20:21
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Skulle du vilja ha dig själv som granne?

Nu vet jag inte hur lyhört det är, men ja, någon som mig som granne är vad jag anser att man får räkna med när man flyttar till en hyreslägenhet för det priset.
Citera
2009-02-22, 20:23
Medlem
actionbents avatar
Rätt och rätt... Visst får man spela musik och sjunga men samtidigt säger lagen att man ska visa hänsyn till sina grannar, det gäller hela dygnet utan några tids angivelser.
Prata med henne som du tänkte göra är oftast det som löser sånna här problem, hjälper inte det så bör du gå till värden och kolla deras inställning.
Citera
2009-02-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupify
Well, Du hade väl bott där längre ?
Och inga konstigheter innan hon flyttade in? Så enligt mig är det du som har förtur?

Din åsikt hjälper inte honom speciellt mycket.
Förmodligen så måste TS rätta sig till hennes onormala krav av tystnad.
Citera
2009-02-22, 20:26
Bannlyst
Hur tyst är hon själv? Ett alternativ kan ju vara att du skaffar hörlurar så slipper du hennes klagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in